Henrik Jönsson är en mycket skicklig pedagog. Han når ut i stugorna på ett begripligt sätt och skär igenom bruset från Public Service som tills alldeles nyligen var en stark uppbackare av Northvolt och de andra gröna bubblorna i norr.
”Batterijätten Northvolt har gjort konkurs med miljarder i skulder – och nu tvistar alla om vad som gått fel. Varför gick det så långt innan någon slog larm? Hur ser egentligen stödet för de gröna satsningarna ut? Och vad händer med en marknad som sätter politisk styrning framför fri konkurrens? Dessa frågor tar jag upp i veckans video om “NORTHVOLTS GRÖNA DUNSTER”, skriver Henrik Jönsson.
Just denna faktaresistens som public Service, våra politiker och Näringsliv har visat är speciellt upprörande. Här hånas vi klimat- och energirealister som under flera år skrivit om bl.a. Northvolts hopplösa industriprojekt av förnumstiga professorer i filosofi och av de gamla vanliga vilseledarna i media. Henrik Jönsson gräver i arkiven och visar varför hela det svenska folket har blivit blåsta av ignoranter och jublande politiker. Även om det blir en ny (kinesisk?) ägare så kommer nog tyvärr pensionsfondernas pengar att gå upp i rök. Det är sorgligt att vi lever i ett sådant lomhört land.
Ingemar Nordin
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Kolla in ”Eh-räknaren” på slutet av videon av HJ. Den är lysande!
https://moderskeppet.se/resurs/utfyllnadsord-typ-sa-liksom/
Henrik är otroligt träffsäker och ett fenomen som debattör – exakt den sortens debatt som Sverige behöver så mycket mer av.
Tyvärr är det så kallade Public Service i Sverige i dag enbart en stor megafon för MP’s undergångspolitik och även om fakta är viktig så är den i dagens faktaresistenta samhälle inte tillräcklig.
Sverige behöver helt enkelt fler Politiskt Inkorrekta (PI) debattörer!
Tack Ingemar för förmedling av HJ:s vassa analys.
Northvolt har nog ingen realistisk möjlighet att överleva. Den etablerade och fungerande tillverkningskapaciteten i Europa är redan många gånger större än den fallande efterfrågan på batterier. Marknadsledaren, kinesiska CATL, har en pågående etablering i Debrecen i Ungern Det utesluter nog att någon annan tillverkare ens vill köpa det omoderna inkråmet i Northvolts icke fungerande verksamhet nära polcirkeln. CATL har redan i utgångsläget en väl fungerande fabrik i Erfurt, Tyskland.
Det är sorgligt men han har ju alldeles rätt.
Tack Ingemar och Henrik J
Hans analyser är alltid väl underbyggda och bildsatta.
I radions Kaliber idag saknas bilden men tydligen gör de oss relevanta-Granskar klimatalarmismen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/klimatkatastrofen-del-1-vi-ber-om-ursakt-och-backar
https://sverigesradio.se/avsnitt/klimatkatastrofen-del-2-farligt-och-vilseledande
Lögner som upprepas och sprids försvagar klimatalarmismen!
Henrik Jönsson gör en stor insats för att väcka folket men når tyvärr bara omkring 100,000 följare.
Elsa Widding ,som också enträget kämpar mot den tokiga klimatpolitiken, tycks vara glömd här på KU.
Hon når bara 25,000 som tittade på hennes debatt mot klimatministern i riksdagen för två veckor sedan.
https://m.youtube.com/watch?v=wKsS1dvnebs
Epoch Times video på Youtube är också sevärd :”Andreas Henriksson om Scanias väg in i Northvolt”. Kommentaren att ukrainakriget visar att dieselbilar behövs på grund av mindre eldfarligt bränsle är värd att notera.
https://www.youtube.com/watch?v=TF7wDrvrKLA&t=300s
Uppskattar Henrik Jönsson och hans arbete, samt KU förstås.
Kan tillägga att Johan Westerholms artikel på Ledarsidorna i helgen rekommenderas. Vänligen P
https://ledarsidorna.se/dress-the-bride-sa-haussades-vardet-pa-northvolt-och-stegra/
I det svenska batteriföretaget Northvolts dödskamp i en domstol på andra sidan jordklotet riskerar samtliga aktieägare och långivare se sina investeringar och lån bli värdelösa över natt. Men långt ifrån alla. De med insyn i bolaget har kunnat kliva av i god tid innan krisen och därmed kunnat se en i många fall extrem värdeutveckling innan ballongen punkterades av verkligheten.
Ledarsidorna
Vad var det som gick fel egentligen? Tekniskt alltså.
Det byggdes en fabrik med alla relevanta maskiner.
Var det svårt att få koherent personal?
Var det fel på råvarorna?
Fanns det ingen kvalitetsansvarig som kunde attackera rätt punkter i produktionsledet?
Blev vättarna sura för att de byggde på deras bon och saboterade nattetid?
Nr 5 Lasse
Visst är det helt otroligt!!
Det programmet och dom intervjuade visar på den totala respektlöshet inom klimatforskningen, FN och allehanda inblandade som vårat SVT – hela Den cirkusen är en kopia på turerna inom northvolt – men om självaste huvudpersonen ” klimatkrisen ”.
Då globala mätningar av temperaturen i princip saknas före 1950 – och kanske senare än så – och dom få som finns, liksom smhi:s med sina 35 stationer sedan 1860, visar att uppvärmningen sedan lilla istiden varken är ny eller går fortare.
SR – gör där ändå en häpnadsväckande insats.
OCH vi får där lära oss debaclet och förljugenheten inom FN och andra inblandade huvudaktörer, som t o m WMO!
Det är klimathistoriens största scoop!
Nu på morgonen meddelas att Vattenfall stoppar den så kallade återvinningen av CO2?
Har någon därstädes läst om fotosyntesen???
Eja vore vi där!
Klimatalarmismen lever helt på att folk i allmänhet inte informerar sig själva utan litar på politiker som ljuger i egen sak och ”forskare” som i sin tur är beroende av anslag från de lögnaktiga politikerna? Det hela blir på detta sätt ett självspelande piano och de som ska granska den här cirkusen d v s media har i stället blivit en aktör för att sprida klimatalarmismen vilket i sig beror på ägarbilden hos MSM, fega okunniga ”journalister” och politisk styrning.
Det man nu i debatter kring Northvolt krisen glömmer bort att analysera är bl.a. vad Northvolt, deras underleverantörer, Skellefteå Kraft och Skellefteå kommun kan erbjudanden potentiella samarbetspartners eller nya ägare.
För att attrahera samarbetspartners eller nya ägare är det viktigt att förstå vad Northvolt förutom befintliga infrastrukturer för batteritillverkning, tillsammans med sina underleverantörer, Skellefteå Kraft och Skellefteå kommun, t.ex. kan erbjuda.
Tillgång till förnybar energi: Skellefteå Kraft är en stor producent av förnybar energi, vilket är avgörande för Northvolts hållbara produktion av batterier. Denna tillgång kan minska driftskostnaderna och förbättra miljöprofilen.
Industriell infrastruktur: Förutom Northvolts och sina underleverantörers infrastruktur anläggningar har också kommunen investerat i industriella områden som är anpassade för högteknologisk produktion, vilket gör det enklare för företag att etablera sig och växa.
Transportnätverk: Närheten till viktiga transportleder underlättar distribution av produkter både nationellt och internationellt.
Dvs. Northvolt kan tillsammans med sina underleverantörer, Skellefteå Kraft och Skellefteå kommun, erbjuder en kombination av resurser och infrastrukturer, ekonomiska incitament, samarbetsmöjligheter samt en stark hållbarhetsprofil som kan vara mycket attraktiva för potentiella samarbetspartners eller nya ägare i den nuvarande krisen.
Mvh,
Nr 13 Claes – Eric S
Dessutom får man 64 miljarder I skulder och influgen personal från drygt 50 länder som aldrig jobbat tillsammans förr.
Kallt klimat får dessutom – och kanske..mycket vindkraft, i eluttaget.
Många gillar utmaningar – och där passar northvolt perfekt in.
Magnus blomgren #14
De Northvolt anställda som är kvar, arbetar ju där!
Själv har jag inget problem med att vara elabonnent hos Skellefteå Kraft.
Mvh,
#13
Du är så positiv.
Bara att drämma till men en megaindustri till en liten ort är dumt.
Växtvärken gör sig påmind och är smärtsam.
Jag kommer precis hem från Skellefteå efter att hälsat på dottern som läser där.
Med nyfikenhet utforskades staden.
Det är en håla som inte klarar av 6000 nya arbetstillfällen. Dessa 6000 arbetare släpar med sig behov av samhälle för minst 20000 personer.
Stora industrier i små orter som frodas har växt sig stora där under tid och har inte poppat upp under nått år.
Dessutom rippade Novolt kompetens från andra företag i området som gick på knäna med att erbjuda högre löner.
Professor Magnus Henrekson har avhandlat problematiken på ett trovärdigt sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=fbpaHWwPhi4
#11 Stig M
Det var tydligen försöken att lagra koldioxiden i berggrunden som stoppas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vattenfall-avbryter-klimatsatsning-att-fanga-in-koldioxid
Nu kan världen bli grön på riktigt!
#13 C-E Simonsbacka
Just denna tillgång till el var det som Peter Carlsson framförde som viktigaste tillgången för Northvolts existensberättigande.
Det är många som längtar efter väldigt höga kostnader för CO2, då mycket kan göras lönsamt. Men det verkar dröja. ingen ökning sen 2021:https://tradingeconomics.com/commodity/carbon
Det går riktigt dåligt för Public Service nu. Det blir inte alls som journalistpartiet (MP) hade tänkt sig: Northvolt på runinens brant (se även Lennart Bengtsson sågning här https://detgodasamhallet.com/2024/11/18/lennart-bengtsson-charity-begins-at-home/, Stegrafloppen https://ledarsidorna.se/dress-the-bride-sa-haussades-vardet-pa-northvolt-och-stegra/ , CO2 infångning läggs på is https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vattenfall-avbryter-klimatsatsning-att-fanga-in-koldioxid och FN-chefen beslås med lögner om extremväder Kaliber https://sverigesradio.se/avsnitt/klimatkatastrofen-del-1-vi-ber-om-ursakt-och-backar.
Det finns mycket att bita i här för den som är hågad att skriva ett inlägg till bloggen,
,
#19 betr; ”Det finns mycket att bita i här för den som är hågad att skriva ett inlägg till bloggen,”
Kanske om Klimatkrishantering, re: https://sv.wikipedia.org/w/index.php?search=Klimatkrishantering&title=Special:S%C3%B6k&profile=advanced&fulltext=1&searchengineselect=on&ns0=1
😇
#20 Tillägg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kreativitet
😇
Den skattefinansierade mediaverksamheten skulle man kunna lägga ned utan förluster och samtidigt befrias oss alla andra från all trivial, missriktad och tvivelaktig information. För de som vill ha detta får gärna fortsätta men då kan de betala för det själva. Jag har inget intresse av att bidra längre och jag är säkert inte ensam. Det är en tröst att tekniken har givit oss möjligheter att ta del av värdefull information på annat sätt som den som Henrik Jönsson och flera andra producerar.
Vi andra vill helst slippa ”Pravda” och Sovjetunionen 2.
Klimatalarmismen är århundradets största scam.
Man kan välja på att följa john och kapitalisera på detta, MSM, Rockström, Greta, etc. ELLER inse fakta och se till att jordens invånare kommer tillbaka till sans igen.
Det känns som motståndarsidan har lite medvind nu eftersom precis alla gröna satsningar likt varulvar brinner upp när det blir belysta…
Inget grönt projekt har burit frukt och det kanske inte är så konstigt eftersom att det bygger på idel lögner och svagbegåvade människors ideologiska drömmar.
#19
Då väntar vi bara på att Stockholm Energis satsning på koldioxidinfångning i Värtaverket också ska ”pausas”. Lönsamheten lär vara under noll utan stora bidrag och förväntade stora ökningar av beskattning av koldioxidutsläpp.
OT,
Hej,
En fråga utanför klimatets gränser…
Jag är mycket intresserad av fusion och har läst en del på nätet.
Dock finns mycket lite beskrivet om det svenska bolaget Novatrons fantastiska ide som ska angripa problemet med stabilt magnetfält på ett annat sätt än de tiotals andra stora projekt som använder en mer gängse teknologi. Någon som vet något om detta?
Kan de vara något på spåret som hela världen och 200 mdr i forskning har missat?
#3 M Kälvemark
Northvolts produktionsutrustning, som till stor del har kinesiskt ursprung, lär redan vara utdaterad. Utvecklingen går fort och de nuvarande kinesiska produktionslinorna är minst en generation modernare. Northvolt verkar även delvis ha köpt ”grisen i säcken”, med bristfällig dokumentation som ofta dessutom enbart varit på kinesiska.
Det är fullt förståeligt att CATL visar litet intresse att ta över Skellefteåfabriken vid en kommande konkurs.
Lånetiden och skuldberget hos nortvolt har inför öppen ridå tillåtits att växa ända upp till himlen.
Scanias lån till northvolt härom veckan på 1,1 miljarder var till en ränta på 16% efter februari ökar räntan till 18% ….
Påminner om den gamla saabkonkursen i Trollhättan – båda dessa fabriker ger/gav en bild av ett stort kadaver på savannen.
Utrustning och anläggningar för att till höga kostnader producera onödiga produkter för en marknad som knappast vill ha dem. I alla fall inte utan saftiga subventioner, som inte lär vara länge.
Det hade varit ett lärorikt praktikfall på gamla Handelshögskolan för 60 år sedan,
#24, följande finansiering är nödvändig – allt betalas av antingen skattebetalarna eller andra företag som anser att detta är bra (och som indirekt ger högre kostnader för produkter, för detta är en kostnad och inte en intäkt för dessa företag):
Hur finansieras allt det här?
Bio-CCS är ett kostnadseffektivt sätt att fånga in biogen koldioxid ur atmosfären. Men det är en stor investering för ett enskilt bolag. Finansieringen är inte färdig eftersom detta är ett helt nytt område där det inte finns någon färdig finansieringslösning. Vår bedömning är att finansieringen kommer att utgöras av tre möjliga lösningar eller en mix av dem:
1. EU-stöd. Stockholm Exergi har beviljats ekonomiskt stöd för bio-CCS från EU:s innovationsfond. Vårt projekt valdes ut för dess potential att bidra till omställningen av den europeiska energisektorn och möjligheten att mildra klimatförändringarna. Detta stöd är viktigt, men det räcker inte. Stockholm Exergis bio-CCS-projekt får 180 miljoner euro i EU-stöd – Stockholm Exergi
2. Statligt stöd. Svenska regeringen utreder ett auktionsförfarande där staten ger ekonomiskt stöd till negativa utsläpp av koldioxid – minusutsläpp – enligt en omvänd princip där de företag som ber om minst stöd per ton insamlad koldioxid vinner.
3. Frivillig marknad. Många företag är idag intresserade av att bidra till att bromsa klimatförändringarna genom att köpa minustutsläpp. Allt fler företag sätter upp ambitiösa klimatmål och planer att nå ”net-zero”. Dessa företag och organisationer utgör en ständigt växande kommersiell marknad för minusutsläpp.
https://www.stockholmexergi.se/koldioxidinfangning/
Notera att ingenstans står det var som är totalkostnaden, men helt klart en hel del över de 180 miljoner eur (2 miljarder) som EU bidrar med.
Sedan har vi Heidelberg Cement på Slite, Gotland. De planerar att reducera utsläppen med 1,8 miljoner ton CO2, till en kostnad om 10 miljarder och en energiförbrukning om 1,2 TWh specifikt för koldioxidinfångningen.
Räknar vi med 30 års drift, så är kapitalkostnaderna 25 miljarder och insamlad koldioxid 54 miljarder kilo CO2 –> 46 öre per kilo.
Elen kostar 1.2/1.8 = 0.67 kWh per kilo –> här kan vi säkert räkna med en faktisk elkostnad om 67 öre.
Insamlingen kostar 113 öre per kilo, sedan ska detta lagras, transporteras och injekteras i berggrunden, hur mycket kostar det.
Så, detta blir nästa projekt som stoppas och det beror, som på så mycket annat, på för höga kostnader för el i grunden.
tillbaka till en del av historien, framtill 1250-1300 talet så var temperaturen ca 15 grader C, lilla istiden, 1250-1850 ca 13-14 grader och idag ca 15 grader C. om man idag betraktar denna enkla ” sanning” som snart omfattar 1000 år så borde det leda till någon slags konklusion.
#19 Ingemar
Även konstgödsel-fabriken i Luleå sätts på paus på obestämd tid,,,
Dvs spanska Fertiberias, Lantmännens och Nordion Energis plan att producera konstgödsel med hjälp – just det, Vätgas….
Vätgasen skulle produceras vid Letsi kraftstation i Luleälven och en 14 mil pipeline skulle transportera vätgasen till Luleå….
https://www.di.se/nyheter/jatteprojekt-kring-konstgodsel-skjuts-upp-igen/
Varför är pessimismen så framträdande i krisstunder?
Den fråga har jag ställt mig ett flertal gånger som jag noterat genom mina tidigare uppdrag, inom process industrin som fått problem, som s.k. ”troubleshooter” .
När ett företag står inför svårigheter, som t.ex. process- och/eller kvalitetsproblem, ekonomiska förluster eller negativa marknadsförhållanden, tenderar människor att fokusera på risker och hot snarare än möjligheter. Detta fenomen “negativitetseffekten”, där negativa händelser har en starkare inverkan på individers känslor och beteenden än positiva händelser. Forskning visar att människor är mer benägna att minnas negativa erfarenheter och att dessa upplevelser kan leda till en mer pessimistisk syn på problemet och framtiden.
I sociala sammanhang, såsom inom företag, kan pessimistiska åsikter spridas snabbt bland anställda och ledning. När en kris inträffar kan det skapa en atmosfär av osäkerhet och rädsla, vilket gör att pessimister får större utrymme att uttrycka sina åsikter. Denna dynamik kan förstärkas av grupptryck där individer känner sig mer bekväma med att dela negativa perspektiv snarare än optimistiska idéer när situationen är kritisk.
Företag som står inför utmaningar måste ofta göra snabba beslut för att hantera risker. Pessimister tenderar att vara mer försiktiga och fokuserade på potentiella fallgropar, vilket kan leda till en överbetoning av negativa aspekter snarare än att se möjligheter för förbättring eller innovation. Denna inställning kan vara värdefull i vissa sammanhang, men den kan också hindra kreativt tänkande och långsiktig planering.
I tider av kris är det avgörande med ledarskap som kan inspirera till optimism och framtidstro. Om ledningen är pessimistisk eller inte kommunicerar en tydlig vision för återhämtning, kan detta ytterligare förstärka den pessimistiska stämningen inom företaget. Utan en positiv riktning blir det svårt för anställda att se ljusglimtar i den framtida verksamheten.
Pessimisterna träder ofta fram först när något gått snett eftersom psykologiska faktorer, sociala dynamiker, riskhantering, brist på visionärt ledarskap samt kulturella aspekter bidrar till en övervikt av negativa perspektiv i svåra tider.
Mvh,
Volta trucks kostade byggmästaren Ahlsröm en kvarts miljard (AFV nyss)
Ingemar varför inte reservera en dag i veckan med alla gröna drömmar och hur de utvecklas.
Därtill en om medias förljugenhet inom klimatfrågan. Kaliber del 2 (se ovan) var också bra.
Gutteres , FNs generalsekreterare, fick stå med blöta byxor neddragna till fotknölarna 😉
Media kanske inte alltid skall kritiseras!
Min lite amatörmässiga analys är att, i det debattklimat som rått ungefär fram till nu, har varit för lätt att få acceptance för olika projekt utan att ha en komplett risk- och konsekvensanalys klar.
Nu börjar verkligheten komma ifatt och problemen kan sammanfattas i tre huvudområden:
1. Teknik- och produktionsproblem, det var inte så lätt att utföra tillverkning som parterna trodde – typexempel Northvolt.
2. Efterfrågeproblem, det går att tillverka produkten men det finns inte direkt någon efterfrågan på den, vilket beror på att den antingen är för dyr eller att de som ska använda den inte tekniskt kommit dit – typexempel Flagship One, där produkten inte efterfrågas och priset varit för högt.
3. Kostnadsproblem, kostnaden att tillverka produkten har blivit så hög att det inte går att tillverka den, trots att efterfrågan finns – typexempel Hybrit, där vätgaslagret som stora delar av affärsmodellen byggde på, kostar alldeles för mycket att bygga.
Det som politikerna försöker för att rädda det som räddas kan är att antingen införa stora subventioner och bidrag eller att ange tvingande mål som gör att en viss produkt måste tillverkas. Subventioner utgår till vind och sol i de flesta länder, även i Sverige och tvingande mål är allt ifrån kvoten elbilar till mängden icke-fossilt bränsle i flygplanen.
Någon måste betala, vilket är skattebetalarna och då de inser hur mycket mindre pengar de kommer att få kommer många att omvärdera om det är värt att stötta olika åtgärder. Till syvende og sidst är vi ganska förskonade från stora katastrofer (speciellt jämfört över tid) och man kan ta några varma dagar eller lite större skyfall om man får tillräckligt mycket pengar över efter skatten är betald.
Det som är en risk i sammanhanget är att Europa har en växande massa av personer för vilka deras pengar inte påverkas nämnvärt av detta. I Sverige finns en stor grupp människor som lever på bidrag eller har garantipension (då den traditionella pensionen utholkats) och dessa ser en risk att deras försörjning hotas om en annan politik får råda – läs en bidragspolitik kontra en arbetsfokuserad politik.
Det går att ha en så fossilbaserad ekonomi under lång tid framöver, men någon gång kommer det att bli brist och att då inte långsamt gå över till ett mer elektrifierat samhälle är fel, men nyckelordet är långsamt. Inför varje steg, se vad konsekvenserna blir och lämna alla ideologiska förtecken hemma. Det torde väl vara viktigare att rädda planeten än att förstöra den, även om det gjordes på ett ideologiskt riktigt sätt, eller hur MP?
C-E S #33,
”Varför är pessimismen så framträdande i krisstunder? ” Fråga superpessimister som FN-chefen, EUs ledning osv. Det är katastrof och elände för hela slanten. Skälet är väl uppenbart; att skrämma allmänheten till att betala ännu mera i skatter som de kan leka med.
Bland sansat folk så är det vare sig pessimism eller optimism som efterfrågas utan realism. Det var det saknades i Northvoltfallet, liksom när det handlar om Stegra, LKAB, vindparker (sedan 1980) osv. REALISM, inte önsketänkande.
#43 Ingemar N, hur vet man vid ett beslutstillfälle att man, med säkerhet, har fattat ett helt realistiskt investeringsbeslut för ett företag med en helt ny produktionsteknisk verksamhet?
Mvh,
#37 Northvolt satsade stort. Vilket kunde funkat om allt föll på plats.
Nu föll allt isär i stället.
Tekniska problem och kollapsande priser är inte bara otur!
Men det som faller och det med stort brak är själva bakgrunden.
Klimathysterin som en kuliss avslöjande ”city dump”bakom alla överdrifter.
#35 UWb
Vi är överens, men jag tycker att du uttrycker dig oprecist.
”där vätgaslagret som stora delar av affärsmodellen byggde på”. Det du skriver är fel. Affärsmodellen byggde på att vindkraft skulle användas. 5 000 vindkraftverk ungefär skulle behövas utöver de ca 5 000 vi redan har, minns ”det måste gå”? Men för vindkraftalternativet (i konkurrens med kärnkraft som ej övervägdes) behövdes dessutom vätgaslager. Det blev en nödvändig konsekvens av vindkraft men ej av Hybrit.
Det var också kopplingen vindkraft —> energilager som var hela upphovet till tanken på Hybrit. Svaret på frågan ’hur skall vi kunna använda all vätgas som produceras’ var sekundär men blev primär.
”Efterfrågeproblem”. Solpaneler ger energi dagtid på sommaren. Då har vi överskott. Sådan energi behöver vi inte mer av.
Vi behöver mer el för uppvärmning på vinterhalvåret när det är kallt. Solpaneler ger oss ej den nyttan.
Därför behöver vi inte mer solpaneler som om det fortsätter så här kommer att bli nästa gröna bubbla.
Behovet ser annorlunda ut i varma länder så det sagda gäller Norden.
#38 Lasse
”Klimathysterin som en kuliss avslöjande ”city dump” bakom alla överdrifter.”
Jag förstår inte vad du menar.
#37 CES
Det finns många enkla sätt att kontrollera realismen i investeringsbeslut.
– Studera historien, Northvolt – Stålverk 80 t.ex.
– KISS, ”Keep it simple, Stupid”. Klassiskt exempel är när NASA tog fram en speciell kulspetspenna för rymdbruk medan ryssarna använde känd teknik – blyertspenna.
Fossilfritt stål har vi tillverkat tidigare mha träkol.
– Om projektledningen har en närmast religiös tro på projektet. ”Kommer det att finnas tillräckligt med elenergi för projektet? Det måste det finnas.”
Längre lagring av el i batterier eller vätgas när både resurser och ekonomi gör det helt ogörligt. Problemet med vindkraftens kannibalisering på sin lönsamhet löser vi med – mer vindkraft.
– Om det låter för bra för att vara sant – så är det mycket troligt att det inte är det.
#39 L Cornell
Inte ens i varmare länder matchar elproduktion från solpaneler elbehovet speciellt väl.
https://www.bixia.se/energi-i-fokus/vad-menas-med-ankkurvan
#39 Lars Cornell
Alla som ser på TV efter kl 15 på julafton förstår bildspråket 😉
https://cdn02.nyheter24.se/9c5a642e04b004a30228000000a8073804/2023/12/24/2064723/ezgif.com-crop%20(60).jpg
Visst hade det gått att göra realistiska bedömningar innan man satsade miljardbelopp på en batterifabrik. Men lathet och rent slarv beträffande kostnad och tekniska krav gjorde att man struntade i detta. Den allmänna hallelujastämningen drev på. Det fanns flera beräkningar för ett par år sedan som varnade för detta. Men de blev ignorerade och hånade.
På samma sätt är det Hybrit, Lkab osv. På samma sätt har det varit med havsbaserad vindkraft. Man bryr sig inte om den empiriska erfarenhet som finns eller om de ekonomiska beräkningar som funnits.
Nr 33 Claes – Erik S
Jag har ägnat en del tid åt att leta efter och placera pengar i så kallade ” turn around företag ”.
Det innebär ungefär att man vill ha ett i grunden funktionellt företag – som råkat ut för tillfälliga svårigheter.. och därför råkat ut för en värderingsdipp – hittar man dom som placerare kan det bli en guldgruva.
Northvolt däremot har längs hela sin resa kantats av oklarheter, fantasier, rent ljug och en ledning med skolboksexempel på lågt förtroende.
Deras tekniska idé och kunnande har aldrig lyckats att bli presenterats på ett begripligt eller realistiskt sätt.
Nu senast har direkta placerare i northvolt beklagat sig över att senaste halvårets företagspresentationer och info varit av totalt vilseledande sort.
Northvolt är således ljusår från att kvala in som turn around företag.
Dock kanske enorma avskrivningar kan frigöra företagsanläggningarna för ngn verksamhet framöver – men som första rundan i chapter 11 visade – så måste bl a först ngn tala om hur northvolt givits lån av den ” lilla ” firman voltavision på 42 miljarder – i första rundan ser det väldigt märkligt ut..och ingen kunde svara på vart pengarna kom från..
Northvolt är onekligen ett oerhört stort och märkligt företagsbygge – till synes byggt på drömmar..En trubbel shooter skulle nog inte veta vart man skulle sikta.
Men resan in och ur rekonstruktionen kanske kan kasta ngn typ av ljus i dessa mörkgröna vrår.
#43 Ingemar
Hade det varit EN fabrik man satsade på så hade kanske pengarna räckt längre.
Nu satsade man större.
5 eller 7?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Northvolt
SatSapiente #40
Det var främst de starkt ökade kostnaderna för Stålverk 80 projektet som oljekrisen, under perioden 6 oktober 1973 – 31 mars 1974, medförde under senare delen av år 1974 och framförallt under år 1975. Prishöjningar på de ursprungligen planerade anläggningarna med mellan 40 % och 60 % var inget man kunde förutse när beslutet, att genomföra Stålverk 80 fattades av riksdagen i maj 1974.
Ingick i Stålverk 80:s masugnsprojekt.
Mvh,
Sunt förnuft saknas hos de investerare som satsat på Northvolt, H2GS och Hybris. Alla drabbades av hybris och trodde på sagor om att det fanns en guldskatt där regnbågen slutade.
#46 Claes-Erik S. Enligt dig verkar det svårt att förutse hur ett företag kommer att utvecklas. Kan du ge nåt exempel på nåt där man borde ha förutsett att det skulle bli stora förluster. Men Peter C och Anders Sundström har ju sålt sina aktier i rätt läge. Det kunde dom förutse. Och tjänade många miljoner på det.
Det har även tidigare, innan miljöaspekterna blev centrala, funnits intresse för produktion av järnsvamp och ett långvarigt intresse för att använda vätgas som reduktionsmedel framför koks vid järnframställning, bland annat pga. att:
– Vätgas kan ge högre reduktionseffektivitet jämfört med koks under vissa betingelser. Detta beror på dess renhet och reaktionshastighet.
– Användningen av vätgas kan resultera i högre kvalitet på det framställda järnet, eftersom det minskar risken för kontaminering med svavel och andra oönskade element som kan komma från koks.
– Vätgas kan integreras i olika typer av metallurgiska processer, inklusive direkt reduktionstekniker, vilket ger flexibilitet i produktionen.
– Med utvecklingen av elektrolys och andra metoder för att producera vätgas från vatten eller biomassa har det blivit mer praktiskt att använda vätgas även innan de senaste årens fokus på hållbarhet.
– Historiskt sett har priserna på kol varierat kraftigt, vilket gjort alternativa metoder mer attraktiva under vissa perioder när kostnaderna för koks var höga.
PS. – Sitter och tittar i MALMFÄLTSDELEGATIONENS PROJEKTBESKRIVNING avs. ENERGI- OCH JÄRNSVAMPKOBINAT. FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UTBYGGNAD I MALMFÄLTEN från år 1984.
Mvh,
Simonsbacka, tänk vad pengar man hade sparat om man lyssnat till oss kritiker av Northvolt från början när skojarna presenterade de vidlyftiga planerna för några år sedan och lurade skjortan av Skellefteå kommun, pensionsfonder och biltillverkare och andra investerare? Nåja, nu verkar i alla fall Vattenkrafts slöseri på CO2-infångning i Stockholm avbrutits, dock har den lekstugan kostat hundratals miljoner rakt i sjön! Men visst skapades en massa bluff-jobb till konsulter, ”forskare” och klimatbyråkrater under nästan 20 år allt i den fulla sysselsättningen namn? Eller var det politikerna som var fulla när besluten togs? Kanske mer troligt…
#50 Benny
Det var tydligen detta du beskrev. Det är inte bara i Haninge i Sthlm utan även Uppsala ser ut att tappa andan.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/vattenfall-avbryter-klimatsatsning-att-fanga-in-koldioxid
Tänk att de har hållit på snart i 20 år. Man baxnar.
Stockholmarna kan plantera skog på Gärdet så får de betydligt mer pang för pengarna än med CCS.
Nu har hela dagen gått och vi vet fortfarande inte varför northvolt står på näsan.
Det är bara en massa ”vad var det vi sa” här. (med rätta förvisso)
Se #10
Usla ledningar?
51 olika språk?
Från 51 länder där man aldrig har haft en dylik batterifabrik tidigare?
Kontaminerade råvaror?
Blåsta av kineserna? Som nu dömer ut fabriken och tänker köpa den för en krona?
För mycket snö och för kallt?
Nageltrång??
#53
Man är helt i händerna på kineserna. Kina kontrollerar 80% av råvarumarknaden d.v.s. den förädlade biten. Hela västvärlden sitter i samma knipa. Nu när klockan är en minut i tolv försöker Europa förgäves komma i kapp Kina. Tåget har gått sedan länge. Vi behöver fler gruvor hör man från flera håll. Att öppna en ny gruva tar mellan 16-20 år. Under tiden knyter Kina fler och fler avtal med leverantörer främst i Sydamerika.
Lägg till att Kina subventionerar allt från batteritillverkning till biltillverkning och där kan inte västvärldens privata bolag tävla på lika villkor. Under tiden håller vi på att förstöra vår egen bilindustri med korkade beslut och lagar för att vi har fått för oss att livets gas är roten till allt ont.
Om, mot all förmodan, hela världens fordonsflotta skulle gå över till batteridrift skulle det bara minska oljekonsumtionen med 10%.
Christian S, vi sitter inte i någon knipa när det gäller vanliga bilar, energi-sektorn eller byggande av vindsnurror? Vi kan dessutom klara oss utan elbilar, vindsnurror och annat som kräver dyra specialmetaller eller teknik från Kina om vi håller oss till kärnkraft, olja, gas och kol, bygger bensin och dieselbilar som vi gjort förr! Kina får väl hitta andra lättlurade marknader för sina elbilar, solpaneler och vindsnurror?
#55
Du har helt rätt, vi skulle kunna klara oss själva alldeles utmärkt. Problemet är att politikerna i EU (som vi har överlåtit bestämmanderätten till) inte vill att vi ska hålla oss till kärnkraft, olja, gas och kol, eller bygga bensin- och dieselbilar som förr. EU-politikerna vill ha allt det som Kina kontrollerar. Eller snarare tvärtom: Kina har sett till att skaffa sig kontroll över det som EU vill ha. Säga vad man vill om Kinas politiska ledare, men de är smarta och långsiktiga.
Jag tror att Northvolt-historien har det goda med sig att det öppnar ögonen på folk i allmänhet, och på företagsledare och politiker. Vi har fått lära oss att det inte är så enkelt att tillverka batterier som vi trodde. Och vi har fått lära oss att råvarorna inte är så lättillgängliga som vi trodde. Frågan är vilka slutsatser vi drar av det. Skall vi fortsätta på den inslagna vägen eller ska vi stanna och ta en annan väg? Som sagt, vi skulle kunna klara oss själva alldeles utmärkt.
#54 Christian
”Om, mot all förmodan, hela världens fordonsflotta skulle gå över till batteridrift skulle det bara minska oljekonsumtionen med 10%.”
Intressant. Innefattar det ALLA typer av fordon, dvs lastbilar, arbetsmaskiner etc? Har du någon länk till beräkning/studie/rapport som vi kan använda i argumentation.
Hörde på radion att några miljöorganisationer hade kritiserat satsningen på kärnkraft, ”den kan slå undan benen på väderberoende elproduktion som vindkraft” eller hur man uttryckte det.
Kärnkraft påstås dessutom ge mer utsläpp av växthusgaser än vindkraft.
Hela Skellefteå är drabbat
”I Skellefteå upprörs nu företagare över varje nyanställning som kommunen gör som skulle kunnat ha lösts av en underkonsult för att hålla de företag som drabbats av Northvolts aggressiva personalpolitik vid liv. När Northvolt inledde sin expansion dammsög bolaget den lokala och regionala arbetsmarknaden på bland annat industriarbetare som sade upp sig då bolaget erbjöd avsevärt mycket högre löner. Löner som finansierats med riskkapital.
De bolag som dammsögs på arbetskraft finns idag inte kvar när Northvolt och Northvolt Ett nu varslat och sagt upp personal. När kompetensen försvann till Northvolt fanns inget annat att göra för företagen att antingen lägga ner verksamheten helt eller fokusera på andra, mindre personalkrävande områden.
För underleverantörer inom till exempel byggbranschen, som Luleå-företaget Titan är situationen liknande.”
https://ledarsidorna.se/northvolt-sminka-liket/
Skam den som ger sig, nästa Ånge som dom ropar på SJ. Bakom betalvägg men det väsentliga framgår ändå.
https://www.svd.se/a/alq7zA/ange-fabrik-ska-tillverka-flygbransle-av-vatten
#57
Varifrån får vi materialen till batterierna?
Jo, från gruvor.
För att tillverka batteriet behöver allting brytas, krossa, anrikas och förädlas.
För att tillverka ett 500kg-batteri har någonstans på Jorden 225 ton malm grävts upp – för ett batteri – för en bil.
All denna malm är uppgrävd av stora maskiner som förbränner olja. Transporten sker med stora maskiner som förbränner olja. Malmen måste krossas av stora maskiner som för det mesta runt om i världen förbränner kol för att få fram elektriciteten till maskinerna. På vissa ställen förbränner man naturgas istället. Sedan måste man använda kolväten, gas och olja, för att framställa de kemikalier som behövs för att anrika malmen. Hela försörjningskedjan kräver kolväten dolt för din bil.
Det finns ett avgasrör för batteribilar. Utsläppen sker bara någon annanstans. Föroreningarna sker bara någon annanstans, i andra länder. Miljövännerna pratar om en Jord, vi måste bryr oss om vår planet. De bryr sig bara om miljön i sina garage. De bryr sig inte om miljön i t.ex. Afrika där de miljömässiga utmaningarna uppstår i redan bräckliga ekonomier. Det är en dålig affär för ekonomin, miljön och ur en moralisk synpunkt.
https://www.youtube.com/watch?v=OEkIh2PcSYE
#61
Helt riktigt, men det är som att prata med en vägg. Alla dessa politiker, journalister, investerare och aktivister som engagerat sig i den gröna bubblan – de vägrar att lyssna och de vägrar att se verkligheten. De skickar bara floskler och personangrepp tillbaka: det måste gå, vi måste klara det här, jag vill kunna se mina barnbarn i ögonen, ni är betalda av oljeindustrin, ni är bakåtsträvare.
Förhoppningsvis börjar vi ändå närma oss en tillnyktring. Jag tror som sagt att Northvolt blivit lite av en ögonöppnare för svenska politiker och journalister.
#61 Christian S
Tack för ett lysande inlägg och en bra länk.
Tolkar jag Mark Mills rätt i YT-länken menar han att om alla ”cars” ersätts av EV:s så minskar CO2 med 10%.
Kvar är då rimligen alla arbetsmaskiner med mera, och inte minst alla stora fraktfartyg.
Bra liknelse att 0,5 ton EV-batteri kräver 225 ton malm – för en bil…
Simon MIchaux har påtalat det orimliga, och faktiskt fått komma till tals i MSM..
https://sverigesradio.se/artikel/metallerna-racker-inte-till-den-grona-omstallningen
#25 Peter
Det har hittills visat sig omöjligt att producera energi på ett användbart sätt genom fusion. Det beror på kombinationen av mycket höga temperaturer ( många tusen grader) och enorma krafter. Försöken att innesluta fusionsplasmat med magnetiska fält har hittills misslyckats av dessa skäl. Dessutom är partikelstrålningen som uppstår under processen extremt skadlig för alla omgivande material.
Jag studerade fusionsteknik (plasmafysik) under fjärde året på Chalmers i mitten av 70-talet, och utvecklingen har inte kommit särskilt mycket längre idag, 50 år senare. Man vet med andra ord fortfarande inte hur man ska bära sig åt för att få det att fungera, tyvärr.
Gk,
tack för inledande ord.
Har du studerat det svenska startuppbolaget Novatron?
Om ja, tror du att se sitter på en helig gral?
#65 peter
OT Hej,
Om jag råkar vakna för ett startuppbolag utan att komma vidare från deras hemsida så brukar jag anlita Bolagsverket, således:
https://foretagsinfo.bolagsverket.se/sok-foretagsinformation-web/foretag/5592212210/foretagsform/AB
Vänligen