Här är den obligatoriska rapsbilden från Skåne så här års. Skörden förra året var lite mager men årets har goda förutsättningar att bli riktigt bra. Dags för öppen tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Senaste nytt!
Den elektriska motståndsrörelsen i Grönköping, EMK, vill införa förbud mot vanliga fiskar och ålar i ån Slafsan erfar vår utsände.
“Med tanke på de undervattensskogsbränder som enligt SVT (Sverige) härjar på Stora Barriärrevet måste vi göra något åt den v.m.k. skadliga uppvärmningen” säger Snärta Medevi, högspänningspsykolog och taltratt för den lokala miljörörelsen samt Ebba Floodh, havsforskare i kör.
“Vi kommer att lägga ett förslag om en fiskförbudszon norr om vägen mellan Falköping och Skövde där endast elektriska ålar och strömming är tillåtna. Vi tror att vi lätt kan få stöd av Moderaterna, de har ju blivit som lax, jag menar vax i våra händer både här och i Sverige.”
-Men hur skall förbudet övervakas, frågar vår utsände.
-Övervakningen kommer att ske helt beröringsfritt, vilket är bra i synnerhet när de elektriska ålarna ska övervakas. Vårt parti-medium fru Claire Voianthe har avdelats till detta och kommer att sköta saken från sitt tjänste-flum, jag menar rum säger Ebba Floodh.
Tänk om vi får en sådan sommar som vi önskar … då finge verkligen alarmisterna någonting att larma om … sol från morgon till kväll i tre månader.
Ja, ni och vi vet att den syndiga koldioxiden inte påverkar solens aktivitet, men det finns säkert forskare som är beredda att sälja sin själ och beskriva ett orsakssamband för att få ett vältilltaget forskningsanslag som passar narrativet.
Elbilar igen.
Jag har som elbilsägare funderat över var all desinformation gällande elbilar kommer ifrån.
Här är ett exempel från rubriksättning från Teknikens Värld med en rubrik ”Finskt test avslöjar stora brister hos nya elbilarna”. Rubriken antyder om att det skall vara ett generellt fel på alla elbilar.
Carup.se som skrev om samma sak hade rubriken ”Farligt fel på ny elbil: Säkerhetsbältet lossnar”. Där är rubriken skriven så att det framgår att det är en specifik modell.
Länk till Teknikens Världs artikel.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/finskt-test-avslojar-stora-brister-hos-nya-elbilarna/?gaa_at=eafs&gaa_n=ARTJ-U-rgS_Sx7pkh_Y4YqD8scs71qW10fgl4uwyAPFX9LvD52w6dhcvtco9P2_QI6k%3D&gaa_ts=664839f4&gaa_sig=feVZAs7qkRIa4titB44l0cv3IoTfFbDKPnQhBGCBQ2lGs_UG0bHkRNaMLg6y4O0FOh9yIN_49aJ-gdXxy8xB4Q%3D%3D
Att ett säkerhetsbälte lossnade vid ett ”älgtest” har knappast att göra med att det var en elbil. Det har enligt artikeln hänt en gång tidigare att bältet lossnat och letar man på nätet så hittar man att det var VW-bilar med bensinmotorer som hade felaktig bälteskonstruktion.
Ett annat exempel är fartygsbranden i juli 2023. Där skrevs det mycket om att det misstänktes vara en elbil som startat branden och det skrevs nästan varje dag branden. När det senare visade sig att det inte fanns några elbilar där branden startat så skrev många tidningar inget mer om branden.
Som ägare av en bil med dieselmotor har jag undrat över varför dieselbilar gick från att vara miljöbil till motsatsatsen med höjd fordonsskatt.
I mitten av 00-talet köpte jag en dieseldrivna bil och fick son belöning, vill jag minnas, 1 500 kr minskad fordonsskatt. De som följde därefter var skattebefriade i fem år. I Göteborg gällde dessutom fria parkering ett antal timmar på ett antal av stadens p-platser. När man ansåg, att det fanns tillräckligt många miljöbilar, avskaffades förmånen. Någon gång under 10-talet blev dieselbilar i stället klimatbovar och belades med straffskatt ett antal år.
Man kan även grunna över, om eller när elbilar kommer att drabbas av samma öde?
”And it is not lost on me that this means that controlling our emissions, which has become the main goal of the UN and the Western world, may not have much effect on future climate.”
(Solforskaren Javier Vinos)
https://wattsupwiththat.com/2024/05/17/how-we-know-that-the-sun-changes-climate-ii-the-present/
Bla så visar han hur el Nino och solens 11 åriga cykel samvarierar.
Periodicitet och solens roll för klimatvariationer belyses på ett för mig övertygande sätt. Men jag var solsåld även innan jag läste 😉
Nu när det är aktuellt med fake news och dolda avsikter så tycker jag vi borde uppmärksamma solförnekarna lite mer.
Som kontrast till de som hävdar att klimatet kan förnekas!
#4 Skatt efter bilars tyngd har väl förekommit och borde kunna bli aktuellt igen. Det är tyngden som sliter på asfalten, den fossila!
#3 Sigge
Jag håller med dig om att den ibland överdrivna och felaktiga kritiken mot batteribilar är oseriös från medias sida. Likaså är den kaskad av kritik mot bilar med förbränningsmotor oseriös. Allt pladder om dessa frågor handlar ytterst om klimatet som till varje pris skall räddas. Min bestämda uppfattning är att man skall köra den bil som uppfyller de egna behoven samt vad man känner sig bekväm med. Men kommer någon och säger att man skall köra batteribil för klimatets och miljöns skull blir jag förbannad då detta är desinformation om något. Mina barn kör batteribilar och de tycker att dessa bilar uppfyller de behov som de har. Barnen vet även om att de bilar som jag kör är ur miljösynpunkt bättre då de uppfyller de mest stränga emissionskraven.
#3 Sigge
Du pekar på vad jag mer och mer är är orsaken till merparten av världens problem, nämligen medias jakt på ”klick”. Journalister vid olika media drivs så starkt av att dra läsare eller tittare i allt hårdare konkurrens, att de tänjt mer och mer på sakligheten de senaste 20-30 åren. Tidigare var det skillnad mellan så kallad ”kvällspress” (Expressen och Aftonbladet) och ”seriösa, riktiga” tidningar (DN, SvD). Någonstans där emellan låg de lite mer oförargliga lokala morgontidningarna med fokus på lokala nyheter blandat med artiklar huvudsakligen via TT.
Rapport och Aktuellt var seriösare för 30 år sedan än idag och TV4 kom som ett lite fräschare, modernare alternativ. Nyheterna via SR var seriösare också och det enda alternativet via radio om jag minns rätt.
Journalister var en aktad yrkeskår med hög integritet och förutom deras artiklar mm så kände man inte till så mycket mer om dem än namnet. TV-hallåan var en neutral uppläsare av nyheter och man tänkte inte mer på det.
Så är det inte längre. Journalister har sina ansikten vid sina artiklar. Nyhetsankare gör hemma-hos-reportage och syns på röda mattan vid filmpremiärer. Du kan även få din egen talkshow! Att vara journalist kan idag vara en väg till kändisskap och karriär. Men det gäller att synas och att sticka ut i mängden.
Samtidigt lever synen på journalisten kvar att denne bara är budbäraren och därför inte ska ställas till ansvar (”skjutas”). Detta har gjort att journalister å ena sidan triggas att skapa mer och mer uppseendeväckande, och ibland vinklad, rapportering samtidigt som denne har i stort sett full ansvarsfrihet och är oantastbar.
Här tror jag mycket av roten till polariseringen och det bristande debattklimatet i landet (och världen) ligger. Allmänheten påverkas av denna rapportering i en allt mer ökande flöde av information, politiker försöker navigera i detta för att lyckad fånga väljare i tillräckligt antal för att bli valda och sedan omvalda. Politikerna dras därför även med att förse journalisterna med vad de vill höra för att locka läsare och därmed väljare. Det blir som ett självspelande piano.
Till detta kan sedan läggas människan eviga önskan att vara god och bidra med något under sitt liv. Myten om ”den ädle vilden” och naturromantiken har ju alltid stått högt i kurs och jag tror det tilltalar många stressa storstadsmänniskor som en ouppnåelig önskedröm. Ouppnåelig i bemärkelsen att de egentligen inte är beredda att ge upp storstadslivet, men de vill kunna besöka ”landet” med den orörda naturen när viljan faller på.
Det ger en övervikt att lyfta fram allt som inte är ”naturligt och gott” och därmed en övervikt av detta även i journalistiken.
Det är därför inte förvånande att journalistkåren först ensidigt kan lyfta något de upplever som ”gott”, t ex elbilarna, för att efter en tid sabla ner på delar av densamma. De jagar ”klick”.
När jag ändå är inne på det vill jag passa på att nämna ytterligare en yrkesgrupp jag upplever åtnjuter samma privilegier som journalister, men i det dolda: kommunikatörer. Alla företag, myndigheter mm har idag kommunikatörer av alla möjliga slag. Jag själv har träffat på flertal i olika sammanhang, och jag har märkt en ökad vilja från dessa att ”tycka saker” och ibland driva egna agendor. Oftast sker detta med de bästa intentioner, men det är ofta ganska mycket känslostyrda åsikter i grunden. T ex klimatkrisen och att ”vi måste rädda världen” återkommer ofta hos denna yrkesgrupp. Samspelet mellan dessa och tidigare nämnda aktörer är också givet.
Det är en olycklig, vild dans och jag vet inte hur det ska kunna återgå till lite mer lugnare tempo.
BG #4
Jag var också förvånad över att dieselbilar kunde vara klassade som miljöbilar. Dieslar är inte bra motorer för kortare körningar i stadstrafik. Även med den rena MK1-dieseln så sotar motorerna igen om de körs korta sträckor och aldrig blir riktigt varma. Min ena dotter har en dieselbil. Hon var tvungen att kosta på byte av avgasreningen för att den bilen hade körts för mycket i stadstrafik.
Dieselbilar är bra för de som bor på landsbygden och kör långa sträckor på landsväg men för stadstrafik är bensinbilar i de flesta fall bättre.
Jan Ågersten #6
Du ska inte försöka lura i dina barn att din fossilbil är miljövänligare än deras elbilar.
Sigge, #9,
då dagens CO₂ inte belastar miljön på något som helst vis så är det fullständigt möjligt att Jan Ågersten har helt rätt.
Kraftfull varning för de norrländska stålsatsningarna
2024-05-15
I går deltog jag vid ett seminarium om de norrländska stålsatsningarna. Vi fick även en bok som sammanfattar risker och kritik mot projektet, sammanställt av professorn i nationalekonomi, Magnus Henrekson.
Slutsatsen av seminariet var att satsningarna på grönt stål i Norrland är ett högriskprojekt där skattebetalarna till stor del tar risken om projektet inte lyckas. Satsningarna kräver el motsvarande hela 65% av dagens totala förbrukning i landet, samtidigt som vi redan nu har svårt att får fram tillräckligt med el. Investeringarna bygger dessutom på helt oprövad teknik som kan slås ut av nya och bättre tekniker. Det skulle ge stora negativa effekter för hushåll och företag. Satsningarna bygger också på en förhoppning av stålkunderna ska vara villiga att betala väldigt mycket mera för ”grönt stål” än för övrigt stål. Det finns inget tydligt belägg för detta.
Grönt stål är den största industrisatsningen i Sveriges moderna historia både i absoluta tal och i relation till ekonomins storlek. Satsningarna förutsätter en unikt stor utbyggnad av elproduktion och elnät, järnvägs- och hamnkapacitet, bostäder och offentlig service. Det finns stora risker att dessa investeringar blir olönsamma om industrisatsningarna misslyckas.
Ett litet land som Sverige bör helt enkelt avstå från så här stora och riskfyllda satsningar enligt forskarna som skrivit boken.
För egen del var det inget direkt som överraskade under seminariet, utom möjligen att prislappen för investeringarna sannolikt är ännu högre än vad som tidigare hävdats i debatten. Jag tar alla tillfällen att uppmana till försiktighet när det gäller att ösa in skattepengar i dessa projekt. Det finns också risk att två i grunden lönsamma statliga företag – LKAB och Vattenfall – kommer att drabbas av stora förluster.
Ericsson i Ubbhult (M)
#19 Foliehatt
Jag delar inte din uppfattning om koldioxid och global uppvärmning. 2010-talet var ungefär 0,6 grader varmare än 1980-talet. Det är ungefär den uppvärmningstakt som klimatforskarna för 30 år sedan varnade om.
Det finns fler anledningar att av miljöskäl välja elbil istället för fossilbil. Avgaser vid kallstarter innehåller många skadliga ämnen och det är inte förrän motor och avgasrening kommit upp i arbetstemperatur som avgasreningen fungerar fullt ut. Bor man på landsbygden är det inget problem men i städer märks det kalla vinterdagar.
Ivar Andersson #11
Det verkar som investeringarna för hybritprojektet kommer att bli billigare än när det presenterades för några år sedan. Då skulle det kosta 400 mdr +/- 15% fram till 2045 då det skulle vara fullt utbyggt.
Det krävs inte så jättemycket investeringar i elnät för att det skall få fram el. Det finns väldigt många kraftledningar som ansluter till Luleälven.
Järnsvamp har en fördel jämfört med kulsinter och det är att ljusbågsugnar är mycket billigare att bygga än masugnar och det går att få lönsamhet med mindre anläggningar. T ex så skulle ett valsverk kunna ha en egen ljusbågsugn och kan då köpa järnsvamp istället för tackjärn.
Sigge#13.
Likväl skall elen komma någonstans i från och det skall finnas tillräklig mängd.
Sigge #13
Så vi är på väg till hur det var i det gamla Sovjetunionen där varje bilfabrik hade ett eget valsverk, dom som levererade plåten hade produktionsmålen satta i ton och levererade bara plåt i klassen fartygsplåt.
”Tänk om det INTE är koldioxid som driver klimatförändringarna?
Tänk om andra orsaker är av större tyngd? … ” Dessa möjligen provocerande ”Tänk om” inleder den finlandssvenska klimatbloggen Klimatvett.
I och med Kalla faktas granskning av SDs så kallade trollfabrik har debatten kring begreppen trollfabrik och desinformation lyfts fram och kastat nytt ljus över klimathotsfrågan.
Desinformation (enligt Wikipedia): är ”en avsiktlig falsk eller vilseledande information som sprids på ett planerat sätt i syfte att nå en viss målgrupp”
Enligt Nationalencyklopedin (NE) är en trollfabrik en ”verksamhet med syfte att påverka samhällsdebatten genom spridande av desinformation på internet och sociala medier”.
… falsk vilseledande information …
har våra politiker som med fast hand lett in oss i den gröna omställningen någonsin funderat över Klimatvetts ”tänk om”?
Tänk om hela klimathotsfrågan är en gigantisk Trollfabrik utgående från UNFCCC.
# 3 Sigge Hur är det med CCN. Hittar du negativa artiklar om elbilar som kommer från CCN. Du är bra på att hitta värme, speciellt dom senaste åren. Varmaste maj dagen i Norrland uppmättes i Överkalix den 31 maj 1971 med 30.6 grader. Den dagen minns jag. Den varmaste valborgsmässoafton i Luleå sen 1855 minns jag också. Det var 1984. Då satt vi på gräsmattan och åt middag kl 18.00. Då var det 20 grader. Jag minns många kalla maj dagar också. Med dunjacka på när jag jobbade som idrottslärare. Inget fel med elbilar , men elbilar påverkar klimatet med noll procent.
Håkan Bergman #15
Valsverk, gjuterier och många andra industrier har ju en ugn för att smälta tackjärn och skrot för att få stål till sin produktion. Nästa gång det är dags för nyinvestering så kan det vara lämpligt att välja en ljusbågsugn som klarar järnsvamp för att kunna köpa järnsvamp istället för tackjärn.
Apropå Taylor Swifts besök i Sverige.
Såg att hon anlände i privatjet.
Var höll dom limälskande aktivisterna hus.
Trodde att dom skulle sitta fastlimmade på landningsbanan.
Men dom var väl fullt upptagna med att ösa igen diken på mossarna.
#16 ann lh
Definitionen av ”trollfabrik” är extra intressant i ett avseende: anonymitet.
Alla som varit upprörda över att SD spridit politisk propaganda har pekat på att det skett anonymt. Men allt organiserat spridande av desinformation på nätet definieras som trollfabriker.
Vilket gör de flesta medier och politiska partier som behandlar exempelvis klimatet till trollfabriker, eftersom de nogsamt väljer ut viss information och även överdriver den.
Exempelvis SVT gjorde nyligen en stor sak av att Golfströmmen riskerar att stanna i närtid och Sverige då skulle bli kraftigt kallare. Ren desinformation, visade det sig.
Intressant är också att S snabbt kommer med ett väldigt långtgående krav: att förbjuda anonyma konton.
Varken NE, Wikipedia och Institutet för språk och folkminnen har med krav på att personer och konton ska vara anonyma, utan det är en grupp på nätet som samarbetar för att uppnå sina syften.
Trollfabrik togs in som nyord 2015, se nedan.
https://www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-nyord/nyordslistor
Eftersom vi har fint väder talas det mest om regn och översvämningar i Europa.
Ge mig en länk där jag kan kontrollera hur mycket det regnat och översvämmat just nu och tidigare år i Europa, tack!
(Och gärna info om hur mycket som beror på dåliga avloppssystem etc.)
Stora smältverk måste vara igång dygnet runt, skulle ugnarna slockna lite längre tid så kan de vara obrukbara sedan om smältan slocknar, så ett konstant energiflöde är extremt viktigt vilket betyder att det måste finnas tillräckligt med el dygnet runt.
Det gäller alla större industrier med kontinuerlig drift, skall man stoppa för större underhåll så brukar man köra ner fabriken under några dygn, oavsett om man har egen elproduktion eller ej så man alltid beroende av ett yttre elnät som backup.
# 20 Joakim, tack för feedback back.
Efter detta kan man med gott samvete tala om klimathotets ursprung för decenniernas Trollfabrik.
De nuvarande klimatmodellerna utvecklades ursprungligen på 80- och 90-talet. De programmerades för att förklara den globala uppvärmning, som då pågick, med växthusgasutsläpp. Det fungerande inte för några klimatförändringar före 80-talet. Sedan har det visat sig att det inte har fungerat för några klimatförändringar efter 90-talet heller. 1998-2015 låg den globala medeltemperaturen i stort sett stilla, i stället för att öka, som den ”borde” enligt modellerna.
Efter att El Niño 2015-16 hade orsakat en tillfällig uppvärmning, sjönk faktiskt den globala medeltemperaturen en aning tills den nuvarande, snabba och oförklarade uppvärmningen började för drygt 1 år sedan.
Så att modellerna klarar av att ”förklara” den genomsnittliga uppvärmningen från 1980-tal till 2010-tal innebär inte att de fungerar och att de forskare som använde modellresultat för att varna hade rätt.
Nu vill visst vindmöllorna få betalt för att hjälpa till att minska följderna av det de har ställt till med…
https://second-opinion.se/vindkraft-bidrar-till-balansering-av-elsystemet/
Sigge #13
Enbart Hybrit beräknas fullt utbyggt kräva två gånger Danmarks hela elkonsumtion.
Enda rimliga lösningen är nog om det kommer någon form av SMR. Fram till dess kommer det fortsätta spenderas skattemiljarder av berörda företag för att övertyga om hur förträffliga alternativen är och hur viktigt projektet är.
Utan SMR blir det nog Sovjet av det hela som liknade projekt.
De stora klimatskiftena börjar ju alltid vid polerna.
Här ny forskning som säger sig ha konstruerat en ny modell som förutsäger och bekräftar allvaret med uppvärmningen!
Någon som är uppdaterad?
https://scitechdaily.com/yet-another-wake-up-call-greenland-on-track-to-lose-ice-faster-than-in-any-century-over-the-last-12000-years/
#24 Lars, med andra ord tämligen förmätet att kalla dessa modeller för klimatmodeller.
Det är inte CO2 som får klimatet att variera, det är solen och planeters rörelser.
CO2 är framförallt växtlighetens föda här på tellus och har funnits i systemet sedan urminnes tider.
Människor som håller på med lösningar på påhittade problem borde sättas i riktiga arbeten istället, så de slutar parasitera på övriga människors goda arbete.
# 4 BG
Det har varit många skriverier om reduktionsplikten i media det senaste året. Konstigt nog har jag inte läst i media om att våra raffinaderier på Hisingen och i Lysekil mångdubblar sin kapacitet för biodiesel. I Göteborg har t.ex St1 sedan länge sålt sin 1st REnewable diesel på samtliga 9 mackar. Den har minst 50 % förnybart innehåll och brukar bara kosta 27 öre mer per liter än standarddieseln.
#29 pa Vanligtvis ställer man frågan vem som tjänar på det som föreslås, follow the money. Just vad det gäller klimatet kan vi konstatera att Kina släpper ut väldigt många ”klimatpositiva” produkter. Solceller, vindkraftverk, elbilar. Samtidigt startar de nya kolkraftverk i Kina och på andra platser. Så för mig är det klart att kineserna gärna ser att koldioxidnarrativet fortsätter.
#9 Sigge
Mina barn är väl pålästa, de räknar även på kostnader från ax till limpa. Däremot behöver du förklara ditt ställningstagande. Vad är det som gör att batteribilen skulle vara så mycket bättre?
Världens största klodioxidsug är igång på Island. Bakom den enorma anläggningen Mammoth finns ett schweiziskt företag som ska fånga in 36 000 ton CO2 per år. Mammoth blir den största Direct air capture(DAC) anläggningen i världen med en kapacitet på att fånga in 36 000 ton koldioxid om året. Ändå kan den bara kompensera de årliga utsläppen från ca 4 500 svenskars fotavtryck.
Sveriges CO2utsläpp är 42,1 milj. ton. Så det skulle behövas 1169 anläggningar av Mammoth storlek.
Sveriges CO2 utsläpp sedan 1965 är 4008 milj. ton. För att betala in den skulden på 10 år skulle det behövas ytterligare 11133 anläggningar till.
I Texas har det startats ett projekt på 1 miljard dollar kallat Stratos, som syftar till att ta bort 500 000 ton CO2 från atmosfären om året när det väl är i full drift 2025.
Om man investerar denna storlek i Sverige behövs det endast 886 anläggningar till en investeringskostnad på 9478 miljarder kr. Under den tiden på 10 år har vi plockat bort ca 0,57 ppm CO2 som skulle sänka den globala temperaturen med ca 0,00196 ° C.
Undrar vilka som då skrattar hela vägen till banken?
#16, 20
Trollfabrik kommer tydligen från engelska trolling, som i princip betyder ”ro drag”. Alltså att dra ett bete genom vattnet för att hungriga fiskar ska hugga.
Det har inget att göra med det gamla nordiska ordet troll, i betydelsen korkat, fult och elakt naturväsen.
Å andra sidan ger associationerna kring dubbelbetydelsen extra styrka åt termen.
Jag borde förutsätta att de CO2-kompenserar….men så dumt tänkt av mig….
https://www.expressen.se/noje/bianca-ingrosso-tog-helikopter-till-swift-konserten/
#20 Joachim
Kontrafaktisk historiebeskrivning eller Tänk om… vädret hade varit mildare och isen inte hade frusit när Karl X Gustavs armé försökte nå Köpenhamn via Bält 1658.
Eller tänk om… de svenska officerarna hade haft mer kampvilja under finska kriget 1808-1809.
Vet någon hur man skapar ett anonymt konto på klimatupplysningen?
Räknas ett alias typ Adepten som ett anonymt konto?
#8 Sigge
Jag har inte uttryckt någon förvåning över att dieselbilar klassades dom miljöbilar. Dieselmotorer har lägre bränsleförbrukning än bensinmotorer och släpper följaktligen ut mindre av ”föroreningen” koldioxid. Och det car detta det handlade om, att minska utsläppen. Jag har fått betydligt minskad bränsleförbrukning och en räckvidd vid långkörningar på upp till 120 mil. Jag har suttit i enorma bilköer på kontinenten men aldrig haft bekymmer om bränslet skulle räcka trots full fart på klimatanläggningen i sommarvärmen.
Moderna dieselmotorer lär knappast sota igen. Däremot kan körningar där motorn inte når normal drifttemperatur orsaka störningar och problem i avgasreningssystemet.
I instruktionsboken till min bil står: ”Bilen bör landsvägsköras i hastigheter över 60 km/h (38 mph) i minst 20 minuter mellan varje tankningstillfälle.”
Följer man rådet slipper man onödiga kostnader. Jag har kört diesel i snart 20 år utan några som helst ”sotproblem). Många dieselbilar är dessutom försedda med motorvärmare, att användas vid temperaturer under 10 grader C. Såväl förare som bil gynnas.
#18
Tackjärn finns väl knappt numera.
#38 tty
”Tackjärn, vanligen i masugn framställt järn med hög kolhalt (cirka 4,5 procent). Förr göts järnet vanligen i tackor (därav namnet). Numera transporteras järnet från masugnen mestadels i flytande form direkt till stålugnar och kallas då råjärn, detta för att understryka att det inte rör sig om järn i form av tackor.”
https://www.jernkontoret.se/sv/om-oss/biblioteket/ordlista/ordlista-t/
#27
Knappast ny forskning. Den publicerades 2020. Artikeln finns här:
https://par.nsf.gov/servlets/purl/10233504
Det rör sig till 100% om modellerade data, och de skräckinjagande siffrorna ligger alla säkert i framtiden och bygger på…. just det, RCP8.5.
När det gäller modeller kan det ju vara en god idé att kolla hur den lyckas modellera det förflutna där vi ju så att säga har facit. I det aktuella området finns ett antal ändmoräner från tidig holocen (11600-7200 BP), och i Extended data fig 6 ser man att modellen inte tycks lyckas modellera dem sådär superbra precis. Och framtiden brukar vara svårare att spå om än det förflutna.
Nu förvånar det mig inte, jag har sett många glaciärmodeller och de brukar inte ge särskilt realistiska resultat. En inlandsis är visserligen ett betydligt enklare system än klimatet, men eftersom modellerna är beroende av klimatdata (nederbörd, temperatur, insolation) och dessutom av data om glaciärbädden som vi vet rätt litet om är det inte förvånade att de slår fel.
En sak som jag omedelbart reagerade på är att studien bara gäller sydvästra Grönland och att de rätt upp och ner förutsätter att inlandsisarna på hela Grönland reagerar likadant, något som man omedelbart vet är fel om man har någon hum om kvartärgeologi.
Adepten #26,
Det vimlar av anonyma konton här på Klimatupplysningen. (Men som bloggansvarig så vill jag bara ha en mejladress.) Och alla försöker givetvis påverka alla andra, så vi är väl urtypen för en trollfabrik. 🙂
Trollfabriken ”kalla fakta” har anmälts för vilseledande.av relevant myndighet. Kalla fakta passar väl in på beskrivningen om att sprida desinformation och utge sig för att vara oberoende. Resten av våra ”oberoende” medier försöker tiga ihjäl trollen och låtsas som de aldrig hört. De mest desperata verkar hävda att myndigheten är SD anstrukna eller åtminstone politiska.
Detta var väl de sista kanonskottet mot idén om att det existerar en oberoende media. Man får tacka för att det inte är speciellt begåvade människor som jobbar på kalla fakta. Annars kanske svenska folket blivit lurade.
#13 Sigge
Har du någon referens på att Hybrit blir billigare?
Var kommer elen ifrån och vad kostar den?
Med vindkraft måste det finnas vätgaslager för att förse Hybrit kontinuerligt med vätgas eller hur? Hur har kostnaden för vätgaslager och elektrolysörer reducerats?
Wow, efter några timmar vm-hockey så kom dom då till slut, säsongens första, tre stycken i formation, tornseglare här på Södertörn. Sommarens gratisnöje är räddat.
Handlar inte politik om att påverka? Är alla valaffischer trollfabriker? Är inte Magdalena Anderssons reaktion om att påverka. Är inte TV4:s granskning av SD en medveten påverkan? Kan vi ens öppna käften utan att påverka på något sätt?
#3 Så fungerar en riktig trollfabrik: man hävdar att branden ombord på båten inte startades av en elbil, men glömmer att nämna att skadorna blev dramatiskt mycket värre eftersom det är så så svårt att släcka bilbränder när det finns elbilar ombord.
Det skrevs mycket om den branden internationellt men naturligtvis inte i svenska media.
Om nu man anser att SD har fel så har ju deras motståndare hela mediaapparaten till förfogande för att visa att SD har fel. Dessutom nästan hela kultursektorn. Stora delar av rättsapparaten. Finns väl ingen myndighet som har en SD-are som chef.
Rapport just nu.
Två inslag, det första om onormal och skadlig värme (Indien/Filipinerna – påstår WWA), sedan värmeskadade under Göteborgsvarvet. Följt direkt av VÄDRET. En slump?
BG #37
Är det så att man har bränslevärmare i bilen och använder den innan kallstarter under 10 grader C så är det nog inga problem med att motor och avgasrening sotar igen. Problemen uppstår om man kallstartar och sedan låter bilen gå på tomgång medans man skrapar rutor och inte kör någon längre sträcka.
Att man minst skall köra en gång i 20 min och hålla 60 km/h mellan varje tankning är ett bra råd om man har en dieselbil. Är det kallt ute (-10) kanske man skall köra i en halvtimme om man inte kan förvärma motorn.
Jag hade en bensinbil som behövde köras ungefär 25 km innan temperaturmätaren hade gått upp till normalläge när det var -20 ute och jag inte förvärmt motorn.
Jan Ågersten #32
Om jag jämför min elbil med en likvärdig bensin eller dieselbil så kommer min bil att ha c:a 60% lägre CO2-utsäpp än en bensin- eller dieselbil LCA. Då räknar man med 20 000 mils livslängd och elen är nordisk elmix. Hade jag köpt en Tesla så hade CO2-utsläppen varit 75% lägre än för bensin- och dieselbilar för att Teslas batterier är mycket mer miljövänligt tillverkade än de kinesiska batterier som sitter i min bil.
Vid kallstarter så släpper både bensin- och dieselbilar ut mycket luftföroreningar som är hälsovådliga innan motorer och avgasreningar blivit varma. När det sker på gator i städer så är det ett hälsoproblem.
Sigge,
koldioxiden utgör inte någon miljöbelastning. Den påverkar jordens temperatur. Oklart med hur mycket när alla klimatbestämmande faktorer har agerat ut på det nya läget med högre koldioxidhalt. Blanda inte ihop miljö med klimat, det utgör endast ett försök att koppla verkliga och angelägna problem med det väsentligen osäkrare eventuella problemet koldioxidhalt.
ann lh #16
Wikipedias definition kittlar mig, när jag drar mig till minnes det utfall Bert Bohlin gjorde mot Henrik Svensmark när han förde fram sina idéer.
De kunde ju skada arbetet för ”saken”, the cause.
Vad jag vet har klimatvetenskapen inte kommit ut med vad ”saken” gäller, men nog har de trollat för att få fram vittnesmål om katastrofal antropogen global uppvärmning, CCN är ett exempel.
Sigge och Sigge. Idag har har jag varit en god medborgare. Har inte kört elbil, inte bensinbil eller diesel. Jag har cyklat för egen maskin. Njutit av det soliga och varma vädret. Passar på att få lite extra kväveoxider som sänker blodtrycket, ökar blodflödet och är allmänt avslappnande. Det bidrar solen med. Träffar så många glada människor, solvärmen gör oss glada och mer sociala. Kanske miljöpartister undantagna, i varje fall officiellt. Släpp koldioxiden fri, sommaren är kort.
#50 Sigge
Koldioxid är varken giftig eller en förorening. Vidare så blir katalysatorn varm för att det pågår en kemisk reaktion i den. Katalysatorn behöver inte värmas innan den tänds. Bilar som är konfigurerade för den nordamerikanska marknaden tänder katalysatorn i stort sett omedelbart vid start. Det samma gäller dieselbilar. Myten om hur avgasreningen fungerar är lika svår att få död på som myten om klimatnödläget.
Ivar Andersson #43
Någon direkt referens har jag inte till att Hybrit kommer att bli billigare än som det var enligt första kalkylerna på 400 mdr. Det senaste jag läst var att slutkostnaden beräknas att landa på mellan 200 och 400 mdr. Att det är så stor skillnad i investeringskostnad beror på hur slimmad anläggningen skall vara och vilken teknik som skall användas. Den dyraste varianten har elektrolys med PEM-teknik eller ännu mer avancerat och stora vätgaslager. Den billigaste varianten har elektrolys med ALK-teknik och inte så stora vätgaslager. Elkostnaden för att framställa vätgasen kommer att bli mycket högre i den billigaste varianten jämfört med den dyraste. Dels går det åt mer el i billigaste varianten och det går inte att anpassa vätgasproduktionen efter elpriserna lika bra.
Det är även så att kapaciteten för att framställa järnsvamp är på olika nivåer. Har man överkapacitet och ett lager av järnsvamp så kan produktionen dras ner tillfälligt om elpriserna är höga.
Om du vill veta om hybritprojektet så skall du följa med och läsa allt som publiceras om projektet från LKAB, SSAB, Vattenfall och andra som är inblandade i projektet. Att bara lyssna till de som är kritiska så får man bara en halv bild av projektet d v s riskerna som finns.
Sigge Bra att du undervisar i hur man ska följa Hybrit projektet. Det tänkte jag inte på. Trots att jag kommer att drabbas av det. Fjärrvärmen som är Sveriges billigaste kommer att bli betydligt dyrare när stålet blir ”grönt”.
#53 Jan Ågersten
Det är ett felaktigt påstående att avgasreningen fungerar fullt ut när bilen startas. En katalysator för en bensinbil behöver nå 400 grader för att fungera optimalt och det gör den på några minuter om det är 20 grader varmt ute. Om det är -10 ute kan det några minuter innan katalysatorn når 20 graders temperatur. När katalysatorn är kall så renar den avgaserna mycket sämre än när den är varm.
För dieselbilars avgasrening vet jag inte så mycket om annat än att det finns olika varianter och en del kan det ta 15 minuter och kanske mer än det innan de når optimal arbetstemperatur om det är kallt ute. En sådan avgasrening hade min dotter på sin bil där hon var tvungen att byta avgasreningen.
Hej Sigge,
jag uppskattar verkligen din närvaro på denna blogg — även om det jag sällan instämmer i vad du skriver, men jag beundrar ”ditt tålamod” och att du undviker att kritisera dina ”vedersakare”.
När det gäller dieselbilar har du såvitt jag förstår rätt i det att katalysatorn som inte har med koldioxid att göra, utan med kväveoxider först måste bli varm. Några gånger varnas jag för att partikelfiltret slaggat igen. Det händer när jag gjort några ”korta körningar”. Då måste jag ”bränna bort” det som fastnat.
När det gäller Hybrit har jag inte brytt mig om att följa vad LKAB och andra skriver. För mig räcker det att ”vi vet” att grönt stål blir betydligt dyrare och kommer att kräva enorma mängder el.
Sedan skiljer sig våra uppfattningar om, det jag kallar koldioxidberikningen åt. Jag ser den som det bästa, kanske det enda positiva, mänskligheten gjort för livet på jorden. Varma perioder har alltid varit gynnsamma för livet och för mänskligheten (så länge den funnits).
Daniel Wiklund #55
Jag tycker att det är självklart att man skall läsa vad de som driver projekten skriver och inte bar lyssna på de som är kritiska till projekten.
Att var kritisk till ett projekt är ganska ofarligt. Misslyckas projektet så får man ett erkännande i efterhand för att man hade rätt. Lyckas projektet blir man bortglömd.
Det skall heller inte glömmas bort att kritiker ofta är bra för ett projekt. De har ofta en förmåga att leta upp problem och tveksamheter som annars kanske skulle glömmas bort. Då finns det ofta i tidigt skede möjlighet att göra ändringar i projektet.
Sigge. Jag har läst mycket om klimatet i mer än 30 år. Jag är mycket kritisk till den besatta jakten på koldioxid. Den är ett enormt slöseri med skattepengar. Och koldioxiden är berikande för mänskligheten. SSAB- s jakt på koldioxiden leder till att fjärrvärmen blir mycket dyrare. Fjärrvärmen i Luleå har fungerat utmärkt över 20 år.
#52 Daniel W
Undvik att få i dig kväveoxid. Den som förbättrar blodflödet är NO, och den finns nästan inte. Endast i gasflaskor med detta innehåll. Mycket vanligare är NO2 som vi långvarigt intag kan ge bl a hjärt- och kärlsjukdomar.
Sten Kaijser #57
När det gäller din dieselbil och min dotters dieselbil så verkar problemen vara likartade. När min dotter besiktigade bilen och den blev inte godkänd för felaktiga värden i avgaserna så sa besiktingsmannen att hon skulle åka i en timme i lite högre hastighet, 90-100 km/h, och komma tillbaka och göra en första ombesiktning samma dag. Då kanske den skulle godkännas. Men det hjälpte inte utan hon fick lämna in bilen på verkstaden. Både besiktningsmannen och bilmekanikern sa att felet troligen berodde på att bilen mest hade körts korta sträckor i stadstrafik.
Ett råd som jag kan ge till alla som har bensin- eller dieselbilar med bränslevärmare. Det är att använda bränslevärmaren när det är kallt ute. Om man skall skrapa rutorna på bilen så använd bränslevärmaren istället för att starta motorn medans ni skrapar bilrutorna. Det sliter mindre på motor och avgasrening.
# 60 Karl Erik R Läser i boken ” Hjärthälsans hemligheter” ” Det är nästan omöjligt att överdriva vikten av kväveoxid för hjärt och kärlhälsan”. ”Solljusets effekt på huden bildar kväveoxid. Det sänker blodtrycket och har stora positiva effekter när det gäller hjärt kärlsjukdomar”.” Huden innehåller betydande lager av kväveoxider som kan konverteras till NO genom UV-strålning och överföras till det systemiska kretsloppet”.
Nr 58 sigge
Att satsa på en gigantisk industriexploatering av det nordligaste Sverige- med tillhörande energiexploatering – i våra känsligaste områden – låter som ett smaklöst och storskaligt miljöförstöringsprojekt – för att påstå sig reducera koldioxiden i världen.
Någonstans har miljöpartister och alarmister förlorat rimligheten, sansen och det sunda förnuftet.
Ett krav på ny el från detta redan miljöpåverkade område, med dämningar av älvsystem och allsköns storskalig industri – påverkar redan miljö och lokalklimat.
Att genom ökade resurskrav från ändliga resurser gasa oss ur koldioxidfrågan och öka vårat mänskliga avtryck är osunt tänkande från början – till slut.
Att under kort tid bygga mängder av elbilar och skrota ut bensin och diesel i förtid och ersätta kärnkraft med storskalig vind och solkraft – räddar inte planet – istället ökas uttaget – och om 20 år skall all denna nya energiproduktion monteras ner och skrotas och ny byggas, igen – ingenting av detta nya är hållbart.
Vindkraft som byggdes för 5 årsedan är redan föråldrad i tekniken och elbilarna vandrar samma väg – vem vill köpa dagens elbilar om 10 år..eller 5 år?
Bättre vore att skipa paniken – forska färdigt och analysera effekterna innan galenskapen sjösätts och innan kärnkraften läggs ner.
Den ” gröna ” omställningen är en osannolikt ovetenskaplig dumhet, som redan plågar människor och natur.
Att med alarmism och ren dumhet gripa sig ann en samhällsutveckling är enbart förbehållet dom maktfullkomliga – dom som anser att demokratin är en bromskloss.
Ingenting tyder på att denna gröna omställning blir bättre för miljön, för fattiga länder och människor eller världsfreden eller för en utveckling för demokratin.
Mindre koldioxid – varför – och till vilket pris?
#50
Det är meningslöst att planera sitt liv efter ett påhittat problem. De förståndiga bidar tiden och inser att vansinnets resultat strax bestraffar de ansvariga i det ”gröna” pyramidspelet.
#56 Sigge
Klimat och miljöfrågor är omgärdat av många myter. Vidare så är traditionell media en dålig källa till kunskap då de sprider desinformation om klimat och miljöfrågor som inte är politiskt korrekta. Därför ber jag dig att läsa mitt inlägg igen #53.
#54 Sigge ”Om du vill … från LKAB, SSAB, Vattenfall och andra som är inblandade i projektet.”
Tyvärr är det inte så. De ger bara en halv bild. Så tex har jag sökt efter skillnad i kostnad om man använder vindkraft med de varierande el-priser som det innebär, mycket förstorade anläggningar beroende på skillnad i märkeffekt och genomsnittlig effekt, vätgaslagrets kostnad mm i jämförelse med om kärnkraft används med processvärme som stor energitransportör till elektrolysörerna.
Men kanske du Sigge kan hitta kalkyl med massor av siffror som beskriver kostnaderna. Att bara prata om PEM och ALK duger inte.
Jan Ågersten #65
När det gäller katalysator till en bensinbil så renar den avgaserna även om katalysatorn är kall men långt ifrån lika bra som när den blivit uppvärmd.
När det gäller avgasrening till dieselmotorer så är jag inte lika insatt i hur de fungerar, bara att det finns problem som Sten Kaijser #57 och jag skriver om i #61
1988 när jag köpte min första bil som hade katalytisk avgasrening så tog jag av intresse reda på hur avgasreningen fungerade och varför europiska och japanska bilar inte hade katalysator till bilar med förgasare när det fanns amerikanska bilar med förgasarmotorer som hade katalysator.
Det som är det största problemet med ”klimatpolitiken” är att den drivs av dem som prioriterade samhällskunskap och debatteknik i stället för matematik och fysik i skolan.
Det som är den tydligaste indikationen på att de överhuvudtaget inte vet vad de talar om är vurmandet för symbolfrågor som ofta drar åt olika håll – exempelvis genom att driva frågor som ökar behovet av elkraft till extrema nivåer … samtidigt som man lägger ner väl fungerande kraftverk …. Samtidigt så verkar man tro att storleken på statens budget enbart är beroende av vad finansministern och regeringen fattar beslut om … de tycks inte överhuvudtaget förstå att det är någon annan som har arbetat ihop det som de förskingrar på ogenomtänkta beslut.
För mig är ”klimatpolitiken” enbart en osalig rödgrön röra av ogenomtänkta frågor och initiativ som inte gynnar någon annan än dem som själva driver frågorna – antingen direkt, eller indirekt genom att de får vara med och leka i den stora lekstugan nere i Bryssel … Tänk om de istället haft förmåga att fokusera på alla våra barns framtid!
Det här är ett svar till mig själv #3
En som heter Kristian skriver i kommentarsfältet för Teknikens Världs artikel att han misstänker att de får fler läsare av artikeln om de har en rubrik som är negativ om elbilar.
#61 Sigge
En dieselmotor skall inte ”varmköras” under tomgång. Det är bokstavligen bortkastad energi. Motorn blir inte varm. Starta motorn och belasta den måttligt för att den skall nå driftstemperatur. Detta fick jag lära mig i armén för mängder av decennier sedan.
För övrigt är det lönsamt att läsa bilens instruktionsbok. Man kan då undvika onödiga problem ock kostnader.
Lars Cornell #66
Det finns inte en artikel där allt finns sammanställt. Det är en mängd artiklar som man får sätta samman och räkna ut lite själv. En del av artiklarna är av personer som föreslår lösningar som kan vara billigare.
Här är ett exempel på en artikel som handlar om en liten del av projektet.
https://lkab.com/nyheter/hybrit-vatgaslager-sanker-kostnaden-med-upp-till-40-procent/
Jag har nog läst alla artiklar om projektet som publicerats i Ny Teknik och Svenska Dagbladet. Jag har även tagit del av Henrekssons ifrågasättande av lönsamheten. Men bara läsa Henrekssons synpunkter så får man ingen klar bild över hur det är tänkt att fungera. Jag får även en hel del mail med nyheter om projektet då jag kryssat i olika hemsidor om att jag är intresserad av projektet och närliggande nyheter som kan berör projektet.
Till sist vill jag säga att det LKAB, SSAB och Vattenfal beslutat om är att bygga en pilotanläggning i mindre skala för att se och få erfarenhet om hur det fungerar. Efter det kommer de att börja med de storskaliga investeringarna om pilotanläggningen fungerar.
Jag tycker det är intressant att titta på desinformation inom andra områden än klimatet. Svenska folket har blivit utsatt för kraftfull desinformation på två områden. Dels förfalskade dödssiffror i Gaza och dels granskning av SDs påstådda desinformation.
I Gaza faller tesen om att Israel är hänsynslös mot civilbefolkningen för att så många civila dör. De nya siffrorna visar att betydligt färre civila dör i kriget än normalt. Hur har detta avslöjande ändrat debatten? Jo media har helt enkelt slutat diskutera saken och hoppas folk ska missa fallissemanget.
Myndighetens anmälan av kalla fakta antingen ignoreras eller insinueras det att myndigheten är SD anstruken.
Det finns många paralleller till vår klimatdebatt där fakta som inte stödjer klimatkrisen ignoreras eller baktalas. Var jag vill komma är att vi har ingen klimatkris däremot en medial kris där allt är politiska åsikter. I DNs fall kan man konstatera att deras definition på desinformation är att ha andra politiska värderingar än de som förfäktas av DNs ledarsida. Inställningen är bokstavligen livsfarlig och förhindrar exempelvis en granskning av den pågående nedmonteringen av sjukvården i Stockholms regionen. Vi måste få bukt med mediakrisen, då löser sig klimatkrisen av sig självt.
Nu kom veckans SVT Klimatbrev, toppat med:
Myggbekämpare: ”Årets statsbidrag innebär en katastrof”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/endast-en-myggbekampning-vid-nedre-dalalven-i-ar-sen-tar-pengarna-slut
Det har tydligen inte varit tillräckligt varmt och torrt klimat i vår.
Hur blir det förresten om vi fullföljer EUs och klimataktivisternas krav på att återställa Sveriges våtmarker? Får resten av Sverige börja med myggbekämpning då?
#67 Sigge
Utöver motorns emissioner behöver katalysatorn syre för att tändas. Första generationens katalysatorbilar har en luftpump ” puls air ” för att säkerställa syresättningen av katalysatorn. Det är med syresättningen av katalysatorn som skiljer EU:s och Nordamerikas emissionskrav. EU prioriterar lägre bränsleförbrukning och lägre CO2 halt och med detta blir avgasreningen lidande. På en EU-konfigurerad bil räcker inte syret till för att tända katalysatorn under motorns uppvärmningsfas samt vid tomgång. Det är med motorns uppvärmningsfas som myten har fötts om att katalysatorn behöver vara varm för att fungera. Med den nordamerikanska konfigureringen existerar inte detta problem. Ps. eftersom katalysatorbilar började säljas 1975 var jag tidigt på den pucken.
#54 Sigge
Kostnaden för Hybrit är ett stort frågetecken. Inte ens du hade någon bättre referens än inblande företag som vill genomföra projektet och räknar lågt för att få fortsätta med projektet. Och än så länge bygger deras kalkyler på uppskattade kostnader och inte på giltiga offerter.
Vi vet hur det brukar vara med gigantiska projekt. Kostnaden brukar skena. Varför ska Hybrit vara unikt i detta avseende.
Nedläggningen av den tyska kärnkraften var ogenomtänkt, dålig för miljön och en samhällsekonomisk katastrof med konsekvenser för hushållens ekonomi.
Tyngdpunkten på kärnkraft, som varit central i industrinationen, skulle skifta över till förnyelsebara energikällor. Det är en berättelse och dröm vi känner igen även från Sverige.
Besluten var politiska och gav bara sken av att ha fattats med alla fakta på bordet. Det överordnade målet var hela tiden att kärnkraften skulle väck – oavsett kostnader.
https://www.gp.se/ledare/tysklands-stora-misstag-en-laxa-for-sverige.42935099-886c-4dc2-a58b-7139dee6615c
Sverige hade gått samma väg om den rödgröna regeringen hade fått fortsätta med sin destruktiva och ogenomtänkta politik.
#48 foliehatt: Södra Indien är just nu 12º kallare än normalt, Filipinerna i princip normalvarmt…
Men skrämmas går ju…
https://www.ventusky.com/?p=15.6;91.4;4&l=temperature-anomaly-2m
#50 Sigge det tar minst 18 år eller 27000 mil innan en nytillverkad batteribil når brytpunkten för en ny bensin- eller dieselbil.
En ny elbil har ett koldioxidbagage på över 20 ton innan den ens har tagit emot sin första laddning. 3-4 ton är från stålproduktionen. Det är lika oavsett drivlina. Sedan drar batteribilen iväg med hästlängder. 17-18 ton minst är från mineralbrytning, krossning, anrikning, förädling och batteritillverkning.
Kina kontrollerar 80% av mineralmarknaden och 75% av alla batterier tillverkas i Kina.
Laddar vi batteribilen med EU:s energimix, ett genomsnitt för hela EU, ca 300g Co2/kWh, kör 1500 mil om året och den drar i genomsnitt 2kWh/mil så går gränsen vid 27000 mil eller 18 år. På den tiden har batteribilen antingen rostat bort, brunnit upp eller är föremål för batteribyte = skrot. Det är ytterst få som är villig att hosta upp 250000kr för ett nytt batteri till en 10-12 år gammal batteribil om degraderingen skulle accelerera så mycket. Garantier täcker fabrikationsfel, inte handhavandefel.
Tar man skräckexemplet Kia EV9 med sina 2,7ton så kommer den aldrig komma ikapp med modern bränslebil. Inte ens efter 120 år är den ikapp.
Det är få som har solpaneler o.dyl. hemma. Att det kan ta upp emot ett dygn att ladda fullt är huvudlöst när det tar tre minuter att tanka en bil. Snabbladdning är dyrt och ineffektivt.
För varje laddning så minskar batteriets kapacitet sakta men säkert.
Vi står också inför ett enormt avfallsproblem med uttjänta batterier. Någon storskalig återvinning finns inte. 95% av alla uttjänta eller dekommisionerade batterier mals ned och hamnar på deponi. Så länge det är billigare att bryta nya mineraler är det svårt att få lönsamhet i batteriåtervinning. Det är svårt och komplicerat att återvinna en batteribil när mineralerna är inbakade i varandra. T.ex. grafit kan inte återvinnas. Det är inte som att återvinna ett startbatteri. Krossa höljet, neutralisera syran och plocka ut blyplattorna.
Mineralbrytningen ger också upphov till stora mängder giftigt avfall i form av lakvatten, ofyndigt gråberg osv. Mineralerna ska först krossas och sedan anrikas med starka och mycket giftiga kemikalier och syror innan de kan gå vidare till förädling.
Dessutom sjunker mineralhalten i den kända fyndigheter som finns. Det går åt mer och mer energi att utvinna mineraler med allt lägre halt. Batteribilens koldioxidbagage bara växer och växer.
I slutändan kan detta äventyra vår ekonomi ur ett makroekonomiskt perspektiv när världen har en stark efterfrågan av något där produktionen inte kan möta behovet.
Strömmen räcker heller inte.
Om en vanlig bensinmack har 20 pumpar och det tar säg fem minuter att tanka en bil blir det ett flöde på 240 bilar i timmen.
Tar det en timme att snabbladda en batteribil så krävs det 240 laddare för att få samma flöde. Det är beräknat med 250kW-laddare.
Lägg till 10-15 laddare på 1000kW för lastbilar och bussar.
Bara för personbilar krävs det 60MW! Det är årsförbrukningen för tre villor.
En laddstation kommer kräva 75MW. Placera ut 10 sådana längs E6 mellan Malmö och Strömstad och enbart dessa laddstationer kommer att kräva lika mycket ström som vad nästan hela gamla Ringhals 1 effekt.
Det är fullständigt vanvettigt!
En smula märkligt att högtrycket och dom svaga vindarna inte visar någon tendens att följa Co2 tesen – nätterna hos oss I Västra Götaland har varit ungefär 5 grader kallare än normalt hela veckan – väderläget och täcket av Co2 skall ju hindra utflödet av kalluft nattetid.
Ungefär 10 grader är normal nattemperatatur hos oss I sluter på maj – men hela veckan har vi hamnat på 4 – 6 grader.
Dagtid har vi hamnat runt 22 +- 2 grader medans normalt i slutet på maj är ca 20.
Hos oss på landsbygden syns generellt väldigt lite av högre nattemperaturer och någon ökning av tropiska nätter är även det svårt att hitta.
Det är svårförklarligt med dessa nattemperaturer och hypotesen om att dom blir högre med mer Co2… det borde verkligen dom tropiska nätterna öka markant- inte minst på grund av väldigt varma hav – som dom kallar det.
Det är inte lätt att ta till sig hypotesen om man tittar på termometern och vill ha varma grillkvällar – på landsbygden.
Re I.A. #11 #43,
Sigge #13, #55, #72, #76
Tack Sigge för länken som jag följde hit,
https://mb.cision.com/Main/865/3854056/2360144.pdf
Det som SKAB och Vattenfall gör är rena stolleprovet i att utforma en jämförande kalkyl. Det är tillrättalagt för att kunna visa politiker och andra finansiärer ’titta här så rätt vi gör’. Det är rena lögner de kommer med när de jämför något som fungerar även om det är dyrt nämligen
[vindkraft + hydrolysörer + vätgaslager + vätgasugn]
med något som inte fungerar nämligen,
[vindkraft + hydrolysörer + vätgasugn]
Självfallet är det som fungerar, även om det är mycket dyrt, billigare än det som inte fungerar. Hur mycket extra stora hydrolysörerna måste vara eftersom de inte går fullt hela tiden och vad det kostar nämns det inget om.
Den intressanta jämförelsen mellan att använda vindkraft
[vindkraft + hydrolysörer + vätgaslager + vätgasugn]
i jämförelsen med SMR kärnkraft
[SMR + processvärme/el/hydrolysörer + vätgasugn]
har de tydligen inte utfört.
Det tycks vara Tomas Hirsch, Energidirektör på SSAB, som samtidigt är propagandadirektör. Han skriver,
”Storskalig vätgaslagring gör det möjligt att anpassa elanvändningen i ett elsystem med varierande tillgång och priser, samtidigt som industrin kan försörjas med vätgas på ett stabilare och kostnadseffektivare sätt.”
DET ÄR OFÖRBLOMMAD PROPAGANDA.
– Vindkraft är mycket dyrare än SMR med kombination av el och processvärme.
– Hyrdolysörer för svängig vindkraft är mycket dyrare och har kortare livslängd än hydrolysörer som kan gå i jämn produktion.
– Ytterligare 70 TWh vindkraft som behövs kommer att göra tillgången på el ännu svängigare än nu.
De skriver vidare med ytterligare en dold lögn,
”Storskalig vätgaslagring gör det möjligt att anpassa elanvändningen i ett elsystem med varierande tillgång och priser, samtidigt som industrin kan försörjas med vätgas på ett stabilare och kostnadseffektivare sätt.”
Det är instabil vindkraft som gör vätgaslagring nödvändig och alltsammans orimligt dyrt. Med kärnkraft, vilken som bekant även den är koldioxidfri, behövs inte vätgaslager.
Om följande mening är vi dock ense,
”Att pressa kostnaderna är därför helt nödvändigt, säger Stefan Savonen, energi- och klimatansvarig på LKAB.”
Det är synd att LKAB inte tycks ägna sig åt den uppgiften utan ser propagandan som mer viktig.
Vi har ibland räknat på kostnader kring carbon capture.
Här kommer lite data från WUWT där det finns fakta från kolkraftverk.
Soepyan’s analysis uses the National Energy Technology Laboratory (NETL) cost and performance estimates for retrofitting existing coal power plants with Shell’s CANSOLV CO2 capture system. Soepyan writes:
NETL’s baseline coal power plant had a net output of 650 megawatts (MW). But after retrofitting it with the CO2 capture system, the power output was reduced by 24% to 495 MW. In terms of money, the retrofit cost is about $988 million, or about $2 million/MW of net power output. …
Lars Cornell #81
Jag håller med, men vill korta ned argumenten till att det alltid går att visa lönsamhet om beräkningarna görs med marginalkostnaden nära noll, som när du är nästan ensam att dra fördel av en vindpust.
”Scanias mest lönsamma projekt!” byggde på att utnyttja tomma platser i produktionslinjerna. Investeringar och driften var ju redan betalda och arbetskraften på plats.
När man räknade traditionellt så att varje verksamhet ska bidra till helheten dog projektet.
Christian S #79
Här har du uppgifter om batteritillverkning för bilar.
https://www.ivl.se/press/pressmeddelanden/2019-11-28-ny-rapport-om-elbilsbatteriers-klimatpaverkan.html
Den här rapporten är från 2019 och nya större fabriker har lägre koldioxidavtryck. De nyare fabrikerna kommer något lägre CO2-utsläpp än de äldre fabrikerna.
En av de bästa fabrikerna med låga CO2-utläpp är Teslas fabrik i Nevada. De större kinesiska tillverkarna ligger runt 100 Kg CO2-utläpp per kWh batteri.
Mitt elbilsbatteri är på 69 kWh tillverkat av kinesiska CATL. Det har ett CO2-avtryck på 7,5 ton. En jämförbar bil med den jag har drar ungefär 0,7 l/mil. Min bil har dragit ungefär 2,35 kWh/mil i medeltal under första året. Det är inkl värme då jag alltid förvärmer bilen innan jag åker iväg. Jag har läst av på laddboxen och kan se i apparna hur mycket jag laddat på externa laddare.
På 7000 mil har min elbil dragit ungefär 16 500 kWh och en motsvarande bensinbil ungefär 5000 liter bensin. Om man som du räknar med elproduktion på ungefär 300 g/kWh så har min bil släppt ut 5 ton CO2 och bensinbilen 13 ton CO2. Det är en skillnad på 8 ton och batteriet hade en CO2-belastning på 7,5 ton.
Så ungefär vid 7000 mil har min elbil släppt ut mindre CO2 än om jag köpt en bensinbil.
I själva verket varierar CO2-utsläppen mellan olika länder och i Polen så kommer inte en elbil i dagsläget att få lägre CO2-utsläpp än en bensinbil.
Lars Cornell #81
Vi vet inte vad SMR kommer att kosta ännu. Det kommer att kosta mer än vindkraft men det kan det få göra för att SMR är i kontinuerlig drift och då behövs inget vätgaslager eller i alla fall mycket mindre vätgaslager.
# 84 Sigge Jag har senaste 5 åren kört 350 mil. Med min Honda CRV ( 2001). Den har tagit ca 300 liter på dom 350 milen. Inte mycket utsläpp av koldioxid där. Har samtidigt under dessa 5 år cyklat ca 4000 mil. Där har jag stått för utsläpp av växthusgaser. Koldioxid, vattenånga och lite metan. Jag cyklar inte för att jag för en sekund tror att jag påverkar klimatet. Tar det som träning och ett trevligt sätt att ta sig fram. Jag cyklar när jag ska handla mat också. Har som rekord haft 7 matkassar på styrstången. Under dessa 5 år har jag missat att cykla 34 dagar. Farten är inte så hög. Men som sjuttioplussare så är det inte att vänta.
Tittade, lite i farten, på Erika B. på SVT och min första reflektion var att vi måste tända mer rejäla vårbrasor. Över hela landet. Det verkar inte räcka med en fjuttig påskeld.
Sigge #85
Vi har ingen aning om vad SMR kommer att kosta men den kommer kosta mer än vindkraft?
Lite OT angående mordförsöket på Slovakiens premiärminister Robert Fico. Jag har inte sett eller hört något om attentatsmannens motiv, varken på Svt, SR eller TV4. Dock har Expressen meddelat följande: ”Dådet har beskrivits som politiskt motiverat, och i slovakiska medier pekas poeten och aktivisten Juraj Cintula, 71, ut som skytten. Han påstås ha tydliga vänstersympatier och har tidigare uttryckt kritik mot regeringen. De meddelar också följande: ”Cintula har bland annat skrivit tre diktsamlingar och två böcker, enligt Telegraph. Han är grundare av en litterär klubb samt en aktivistgrupp vid namn ”Against Violence” som säger sig vara emot alla former av våld”.
Det är typiskt för media att dölja misshaglig information när det kan skada deras politiska agenda. Om gärningsmannen hade haft en konservativ eller nationalistisk politisk syn, hade det blåsts upp stort, men nu var en röd-grön aktivist, och då vill media inte att vi skall få veta.
Det är precis samma sak när klimatet diskuteras. All relevant kritik mot klimatpolitiken tystas ner, medan endast sådan som styrker det rådande CO2-fixerade narrativet släpps fram. Diktaturfasoner är vad det är!
#84 vad hjälper det om batterifabrikerna inte har så stora utsläpp? Någonstans måste de förädlade mineralerna komma ifrån. Du missar helt poängen hur stort negativ påverkan elbilen har från ax till limpa.
Indonesien är nu bland de största producenterna av zink med enorma miljökonsekvenser både på land och till sjöss.
Litiumkarbonat antingen från stora anläggningar i Sydamerika där saltvatten pumpas upp i stora dammar eller från dagbrott i USA eller Australien.
Kobolt från Kongo. Barnarbete är förekommande.
Neodym och germanium från Kina. Slavarbete förekommer i Xijiang-provinsen. Uriugurer utnyttjas som slavarbetare under vedervärdiga förhållanden.
Koppar kommer främst från Chile. Bryts i stora dagbrott.
Grafit främst från Kina. Kan inte naturlig grafit användas görs syntetisk grafit av petroleumkoks, beck och kolstybb som under höga strömmar och temperaturer omvandlas till grafit.
Mangan kommer främst från Brasilien.
Det finns knappast eldrivna borraggregat eller eldrivna dumpers. Eftersom merparten av mineralerna förädlas dvs anrikade mineraler smälts och formas till sin slutprodukt görs i Kina kommer elkraften mestadels från kolkraft. Smältverken har obefintlig rening och slaggen hälls ut på bakgården. Borraggregaten drivs med diesel. Gruvtruckarna drivs med diesel. Skulle gruvtruckarna drivas med el skulle de bara orka med 90 minuter.
Av 1 ton kopparmalm får man ut som bäst 7-8kg ren koppar. Resten är avfall. Kopparhalten är sjunkande i de kända fyndigheter som finns. Sjunker kopparhalten till 5-6kg/ton ökar energiåtgången med 7-8 gånger.
https://www.youtube.com/watch?v=0nLCENfWfAg&ab_channel=BBCNews
Från Aftonbladet idag:
”Det menar en del av de forskare som svarat på en enkät från The Guardian.
843 forskare och redaktörer som jobbat med rapporter från FN:s klimatpanel IPCC sedan 2018 fick enkäten. 380 svarade och nästan 80 procent av dem tror att världen är på väg mot en global uppvärmning på minst 2,5 grader detta århundrade, jämfört med förindustriell tid. Nästan hälften tror på minst 3 graders uppvärmning.”
Det är ju bra att de är transparenta med underlaget för undersökningen.
Vad är en bra svarsprocent?
90% – Utmärkt
80% – Mycket bra
70% – Bra
60% – Godtagbart
Under 50% – Ej godtagbart
91, Man kan väl dra slutsatsen att de som inte svarar drar slutsatsen att det inte är någon idé att gissa. De inser att de inte vet. Det är ju positivt.
Svar 89,
Aftonbladet tar det som vanligt ett steg längre och skyller på högern och ”trollfabriker”. Takes one to know one. https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Pp9x10/akessons-eviga-logner-kantriggaensamvargar
Christian S #90
Citat: ”Det finns knappast eldrivna borraggregat eller eldrivna dumpers.”
Jodå, i underjordsverksamhet är det normala att borraggregatet tar sig fram med diesel, men borrmaskinerna går på elektricitet via kabel.
Det finns också riggar som tar sig fram med el från batterier. De har gott om tid för att laddas medan
borrmaskinerna körs med el från kabel efter en förflyttning.
Såg någon eu-politiker på tv, tror det var L, som ville göra tågresande till samma upplevelse som flyget. Ja, något i den vägen.
Va fasen ska vi skicka dessa ner till Bryssel för?
Bättre skicka dem till Svalbard och skrämma isbjörnar istället.
Tornseglarna har kommit till Umeå på dagen punktlig, dom dyker nästan alltid upp den 20 maj. Nu kan flyguppvisnigen börja. Hoppas bara på varmare väder så dom inte svälter ihjäl.
#90 Christian S
Borraggregat i dagbrott drivs nästan uteslutande med el. Endast mindre pall-aggregat som borrar slutlig slänt i mindre dimension är dieseldrivna.
Teknik för att driva även mycket stora gruvtruckar med el via trolleyledning finns. Det är dock inte vanligt men finns i ett antal dagbrott runt om i världen. Underjordstruckar som går på batteri finns också, men de är ganska nya på marknaden och går mest på prov ännu.