Öppen Tråd

aska vindkraft

Att åskoväder kan uppstå helt plötsligt har Stockholmarna fått lära sig i veckan. Så se upp med sådant! Här är veckans öppna tråd för en fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Dan

    Man ser ibland i videos människor där håret står rakt upp av statisk elektricitet. De brukar skratta och flamsa när de egentligen borde fly för sina liv.
    Fenomenet beror ju på uppladdning mellan mark och moln, och förebådar ett blixnedslag.
    Vi skalliga får klara oss utan förvarning.

  2. latoba

    Jag saknar Bitte här!

  3. Stefan Eriksson

    På förekommen anledning, behövs att ånyo fräscha upp kännedom om hur ”reduktions-plikten” beräknas. Det är inte så enkelt att en viss volymprocent av bränslet utgörs av vegetabiliska oljor eller slaktavfall. Beräkningen är som det mesta inom den ”gröna” missionen inte helt lätt att förstå.
    https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/reduktionsplikten/

  4. Ulf

    Nu pågår en absurd diskussion om reduktionsplikt. Problemet påstås vara att vi måste uppfylla ”EUs klimatmål”.
    Detta måste rimligen vara en väldigt obehaglig medveten lögn.
    Det vi ska uppfylla är det som förra regeringen gick med på när dessa mål förhandlades fram. Kanske århundradets sämsta förhandling en svensk regering gjort. Trots mycket låga utsläpp gick man med på att brandskatta svenska folket med absurda drivmedelspriser. Och troligen klarar vi inte dessa av MP och S uppsatta klimatmål ändå.
    Det är de framförhandlade galenskaperna som är problemet. Det ör därför vi nu missar miljardbidrag ifrån EU. Resten av Europa skrattar åt klassens clown som tar på sig sådana dumma åtaganden.
    Ett enda ljud om detta i media? Inget.

  5. Joachim

    #3 Stefan
    Bra att du påminner! Reduktionsplikten för soppa är tydligen en riktig soppa. Är beräkningarna till för att hjälpa gemene man att förstå nyttan, eller är det tvärtom?
    Den som är intresserad av att minska CO2 i atmosfären vinner föga på inblandningen vad jag förstår, eftersom förbränning innebär tillskott oavsett bränslets härkomst.
    I så fall blir enda nyttan när bränslet blir så dyrt att bilåkandet minskar.
    Vet någon hur stor del av transportsektorns behov som kan fås från biobränslen? Jag tänker mig att man dammsuger jordklotet på biomaterial, men vid en punkt blir det inte ”förnybart” längre, Typ som feltänkt med etanolbilar.

  6. foliehatt

    Mycket tjafs i radion idag om att sittande regering endast kommer att klara EUs utsläppsmål på grund av förra regeringens högre krav på iblandning av slaktavfall, tallolja och etanol i drivmedel. Nu är det säkert med avsikt som Sveriges radio pekar finger mot regeringen Kristersson medan den med MP prisas. Men, detta visar ju på att MP-regeringen vältrade kostnader på alla som inte hade röstat på dem för att den regeringen skulle framstå som bäst i klassen. Man kan se det hela som att regeringen Kristersson ger återbäring till det svenska folket för de umbäranden som de i onödan har fått utstå.

  7. TorbjörnR

    #4 Ulf

    Håller med 100%. En katastrofal förhandling av MP.

    Sedan lyckades de lägga ner kärnkraft också som kostat oss kanske 1000 miljarder.

  8. Lasse

    #1 Jag har lärt mig att om man står under ett träd i åskväder så skall man åtminstone bara stå på ett ben eller i alla fall stå med fötterna samman. Har med potentialströmmar i jorden att göra.

    I dagarna har denna artikel uppmärksammats:
    https://notrickszone.com/2024/08/30/new-study-co2s-atmospheric-residence-time-4-years-natural-sources-drive-co2-concentration-changes/
    I den finns det intressant information om olika kolflöden där människans bidrag via fossila källor är obetydliga-se figur 9
    Jag ställer en öppen fråga. Om vi vet att globen blivit 15% grönare hur stor är ökningen av det naturliga kolflödet sker då?

    Människans bidrag kanske inte är så stort. En invändning kan ju alltid vara den extrema uppvärmning globen har idag.
    Kanske kan den hänföras till människans korta minne?
    1910-1912 var också extremt.
    https://realclimatescience.com/2024/08/sinking-of-the-titanic-2/#gsc.tab=0

  9. Dags för lite goda nyheter.
    https://www.svd.se/a/LMoGMQ/stopp-for-de-flesta-vindkraftsprojekt
    ”– Om regeringen inte genomför reformer snabbt riskerar den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige som framförallt industri- och transportsektorerna efterfrågar att inte hända vare sig till år 2030 eller 2035. Då riskeras svensk konkurrenskraft, säger Daniel Badman, vd, Svensk Vindenergi i ett pressmeddelande.”
    Hallelulja kom med bidrag….
    Jag väljer att se det som ett uppvaknande, det finns hopp, men inte för Badman.

  10. Magma

    # Håkan B 9
    ”– Om regeringen inte genomför reformer snabbt riskerar den storskaliga utbyggnaden av elproduktionen i Sverige som framförallt industri- och transportsektorerna efterfrågar att inte hända vare sig till år 2030 eller 2035. Då riskeras svensk konkurrenskraft, säger Daniel Badman, vd, Svensk Vindenergi i ett pressmeddelande.”
    Badman representer ju slumpkraftsbranschen o talar ju helt i egen sak, en opartisk representant för AB Sverige hade uttryckt sig annorlunda – själv anser jag;
    – Att den förra regeringen som la ner väl fungerande kärnkraft borde insett att de riskerade svensk konkurrenskraft. Med denna kärnkraft kvar i drift så hade varken industri- eller transportsektorn behövt känna press på grund av volatil elproduktion.
    Det är klart att Badman vill ha fler beställningar av junket som han representerar.

  11. Dan

    På tal om åska, hur gick det för åsk-
    ådarna vid den olycksaliga matchen på Lidingö?

  12. Ivar Andersson

    SMHI varnar ofta för olidlig hetta och skyfall men missade åskovädret över Stockholm totalt. För 15 år sedan kom ofta varningar om hög UV-strålning men har det kommit någon varning i sommar?

  13. Magma #10
    Inte många rätt från Badman där, massafabriker t.ex. förbrukar inte el dom levererar faktiskt ett överskott till elnätet. Sen har vi nåt som aldrig talas om, återställningen av Öresundsverket i Malmö, eftersom entsoe har pekat ut SE4 som ett problemområde borde det vara fullt möjligt för SVK att köpa in hela produktionen, 450 MW, som en systemtjänst vilket kommer att öka överföringskapaciteten SE3>SE4. Vi kan fixa det här, gå före och visa att vi klarar oss utan snurrel.

  14. Sigge

    Det här är ett svar till flera som skrivit ovan.

    Alla EU-länder skall skära ner CO2-utsläppen med 55% fram till 2030 jämfört med 1990 år utsläpp. Man kan tycka att Sverige som har lägst CO2-utsläpp per capita kunde få mindre krav.

    De flesta EU-länder har haft en hel del kolanvändning för uppvärmning och elproduktion. När det har ersatts med andra energikällor så har CO2-utsläppen minskat kraftigt i de länderna. Exempelvis har Finland minskat sina utsläpp med 45% och Danmark med 50% sedan 1990

    Sverige hade minskat sina CO2-utläpp med 40% till 2022 jämfört med 1990. Den minskade reduktionsplikten gör att 2024 att då blir minskningen endast 35%. Anledningen till att Sverige hela tiden fram till 2023 haft lite lägre CO2-utsläpp än beräknat beror på flera saker bl a att privatpersoner och företag bytt ut fossila bränslen för uppvärmning mot el eller biobränslen. På senare år så är har det mesta av utläppsminskningen berott på inblandning av biobränslen i drivmedel, men även på att många valt att köpa elbil istället för bensin- och dieselbilar. Att CO2-utsläppen varit lägre de senaste 10-15 åren beror inte bara på politiken utan också på hur folk agerar. Det bör politiker inte ta åt sig äran för.

    För att Sverige skall få tillbaka de där 40 miljarderna från EU så måste försäljningen av elbilar öka kraftigt. I annat fall måste reduktionsplikten öka de kommande åren.

    Det är inte bara miljöskäl som gör att många politiker vill minska oljeberoendet utan även att det mesta av världens olja exporteras frän diktaturländer.

  15. Sigge #14
    Som vanligt har du fått allt om bakfoten.
    ”För att Sverige skall få tillbaka de där 40 miljarderna från EU så måste försäljningen av elbilar öka kraftigt. ”
    För att sälja batteribilar måste det finnas en efterfrågan. Varför förstår inte du och korkade politiker att det är den f*rbannade verkligheten som styr?

  16. Lasse

    VMA-vanligt meddelande till allmänheten.
    Det brinner på en återvinningscentral.
    https://www.expressen.se/nyheter/sverige/brand-pa-atervinningscentral-/

    Magnus blomgren bör se upp eftersom det idag är i Vänersborg 😉

    Varför lagra sopor?

  17. foliehatt

    Sigge, #14,
    försäljningen av elbilar måste öka kraftigt… Jag anser att det är de som påstår att klimatkatastrofen väntar runt hörnet om vi inte drar ned CO₂ – utsläppen med 55% till 2030 som ska stå först i kön och köpa elbilar tills plånboken svider. Men, det verkar ju inte ske i någon större omfattning. Självklart ska dessa köp ske helt utifrån den egna ideologiska övertygelsen, inga subventioner, eller höjda bränslepriser borde behövas – förutsatt att man tror på det man predikar om koldioxidens fara.

  18. Om proportioner och hybris
    Lasse, Lasse liten! Världen är så stor, så stor, Lasse, Lasse liten! Större än du nånsin tror
    Första strofen av Zacharias Topelius kända dikt passar bra som inledning till denna betraktelse.
    När jag i början av 1970-talet studerade vid Marinens högre Tekniska Kurs vid dåvarande Militärhögskolan (numera Försvarshögskolan) förundrades vi sjömän ofta över armékamraternas ofta landfixerade synsätt. Vi brukade säga: ”Ni står med ryggen mot havet och stirrar in i det gröna. Kom ihåg att 70 % av jordens yta är vatten, resten är till för att förtöja vid.”
    Den attityden att människan är så upptagen av den plätt hon står och går på präglar tyvärr stora delar av klimatdebatten. Man tycks bortse från att landmassan endast är mindre än en tredjedel av jordens yta. Stora delar av landmassan är dessutom inte alls eller mycket glest befolkad. Trots detta skyller klimatalarmisterna den pågående klimatförändringen helt på människans utsläpp av främst CO2 samtidigt som man helt vill bortse från naturliga variationer. Detta utslag av hybris är stötande.
    Man erkänner visserligen att tidigare variationer mellan glacialer och interglacialer liksom mellan värmeperioder inom den nuvarande interglacialen haft naturliga förklaringar. Samtidigt hävdar man bestämt att nuvarande klimatförbättring helt är orsakad av människans utsläpp av CO2. Logiken i den argumentationen har jag svårt att ta till mig.
    Den riktige klimatforskaren Fred Goldberg gav för ett antal år sedan en lysande föreläsning där han med övertygande argument krossade myten om att människan ligger bakom klimatförändringarna. Han visade (25:56) att människans bidrag till växthuseffekten är så liten att den är försumbar.
    Det visar att alarmisternas kamp mot koldioxiden närmast är att likna med en kamp mot imaginära väderkvarnar.
    Samtidigt är alarmisterna beredda att offra miljön på klimatets altare genom att propagera för ökat antal vindkraftverk. Dessa ger påtagliga visuella samt buller- och vibrationsproblem i närmiljön vilka påverkar människor och djur. Glöm inte att vindkraftverken dödar tusentals fåglar, fladdermöss och insekter. Då är det plötsligt inte viktigt med den annars så omhuldade artmångfalden.
    I veckan stoltserade klimatministern med att man nu skulleöka inblandningen av biodrivmedel i våra drivmedel på skattebetalarnas bekostnad. Man talar även om att satsa stora pengar på lagring av CO2 för att kunna nå målen i Parisavtalet. Om detta är följande att säga.
    1. Behoven föreligger inte då, som visats ovan, människans påverkan är försumbar.
    2. ”Parisavtalet” är inte ett avtal utan en icke bindande överenskommelse.
    3. Den är djupt orättvis mot västliga demokratier då den låter Kina bygga en stor mängd nya kolkraftverk medan västländer förutsätts kraftigt minska sina utsläpp av CO2 och samtidigt betala bidrag till uländer.
    Det är mer än hög tid att våra korkade politiker i Sverige och EU vaknar upp och ser verkligheten som den är.

  19. Sigge

    Håkan Bergman #15
    Foliehatt #17

    Jag tror heller inte att elbilsförsäljningen kommer att öka så mycket att Sverige når CO2-målet utan att öka inblandningen av biobränslen i drivmedel. Det är nog ett önsketänkande från regeringens sida.

    Jag tror att elbilsförsäljningen kommer att öka för att elbilarna ökar inte lika mycket i pris som bensin- och dieselbilar. Elbilarna blir något bättre för varje år som går när de gäller räckvidd och laddningshastighet. Utöver det så blir infrastrukturen för laddning bättre för varje år som går.

  20. tompas

    Ökad inblandning av s.k. biodrivmedel i bensin och diesel gör att förbrukningen ökar på grund av att dessa biodrivmedel har ett lägre energivärde. Detta i sin tur innebär att mer koldioxid kommer ut ur avgasröret än utan dessa biodrivmedel.

  21. Lasse

    Ebba Busch i lördagsintervjun.
    Vår energiminister talar om reduktionsplikt, kärnkraft och utsläpp.

    https://sverigesradio.se/avsnitt/ebba-busch-kd-vi-har-hittat-en-win-win-losning
    Hon kämpar i en motvind mot en oförstående intervjuare.
    Varför inte mer vind? Den ger ju gratis el 😉

    #18
    😉

  22. Stefan Eriksson

    Sigge # 14.
    Emissionerna av CO2 lär väl i rimlighetens namn öka i de fall där vi väljer ett bränsle med lägre energi-innehåll för att få samma ”arbete” utfört.
    En ”tumregel” där vedens energiinnehåll motsvarar ca 10% av brännoljans kan väl anses vara tillämplig.
    1 m3 olja får ersättas med 10m3 ved,, osv.

    Sedan är det ju så att en CO2-molekyl inte skiljer sig nämnvärt åt, vare sig den uppstår vid förbränning av olja eller ved.

  23. Sigge

    Stefan Eriksson #22

    Den ved för uppvärmning som används i Sverige skulle i normalfallet ruttna ner och då tillföra kolet till atmosfären i form av koldioxid och metan.

  24. Sigge #19
    ”Jag tror att elbilsförsäljningen kommer att öka för att elbilarna ökar inte lika mycket i pris som bensin- och dieselbilar.”
    Tro gör man i kyrkan, fråga snubben som köper en 8 år gammal bil vad hans preferenser är, bensinmotor, manuell växellåda och inget bjäfs är vad han prioriterar. Och det är han som är marknaden, biltillverkare som tror nåt annat kan slå igen redan nu. Old Henry visste vad han gjorde när han lanserade T-forden.

  25. Joachim

    Sverige och regeringen utmålas hela tiden som det svarta fåret i EU och världen.
    Enligt Our World in data släppte Sverige ut 6,7 ton CO2 per person 1990. Frankrike var nära, med 7 ton, Danmark 10,4 ton och Tyskland 13,3 ton.
    2022 var utsläppen per person i Sverige 3,6 ton, Frankrike 4,6, Danmark 4,9 och Tyskland 8,0 ton.
    Man borde titta på absoluta tal istället för att dra till med 55%.
    Sverige hade sin utsläppstopp 1970 på 11,5 ton, och minskade därefter utsläppen i ganska jämn fart till dagens 3,6 ton. Exempelvis Danmark hade sin topp 1996 på 14,3 ton. Om man tittade på ackumulerade utsläpp ligger Sverige väldigt bra till. Och vi hjälper fortfarande andra länder genom att exportera stora mängder med el från vatten, kärnkraft och vind.
    Det är helgalet att Sverige ska straffas för sina mångåriga låga utsläpp.
    Är det något SVT informerar om? Givetvis inte. Och regeringen verkar inte heller vara intresserade av upplysa allmänheten om förhållandet. SVT har straffspark genom att uppehålla sig vid procenten utan att visa sammanhanget.

  26. Claes-Erik Simonsbacka

    Doomberg: The Future of Energy – The Unwavering Power of Reliability Over Hype
    29 aug. 2024

    Time Stamp References:
    0:00 – Introduction
    1:08 – Science Hype Cycle
    4:19 – Battery Lifespan, & Silver
    8:30 – EV Costs, China, & Hybrids
    13:37 – Western EV Demand
    14:49 – Carbon Use Comparisons
    17:03 – Pollution & Carbon
    22:13 – Efficiency & Reuse
    26:56 – West GRID Solutions
    30:00 – U.S. Election Outcomes
    35:06 – New Energy Tech
    37:35 – Fusion Technology?
    39:30 – SMR & Thorium
    41:05 – Nuclear Proliferation
    44:50 – Russia & Ukraine
    48:30 – Global Bifurcation & Gold
    50:52 – Dollar & Military Spending
    52:53 – Wrap Up

    https://www.youtube.com/watch?v=gtGqK7bVjiQ

    Mvh,

  27. Berra

    Ytterligare en artikel om no-volt

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/en-northvolt-olycka-kommer-sallan-ensam-grona-krediter-skapar-roda-siffror

  28. Jan

    #25 Joachim

    Det är snabbt, enkelt och relativt billigt att minska utsläppen från elproduktion med ca 50% genom att gå från kol till naturgas. Det är en lågt hängande frukt. Sverige har redan plockat de lågt hängande frukterna bla genom att bygga kärnkraft men det gjorde den förra regeringen allt för att förstöra.

    Att gå med på lika stor procenuell minskning från ett land som redan plockat de lågt hängande frukterna som de som har dessa kvar att plocka är ett självskadebeteende som den föregående regeringen lovade.ù Det är dock ett resonemang som SVT/SR aldrig kommer ta upp.

  29. BG

    #14 Sigge
    ”Det är inte bara miljöskäl som gör att många politiker vill minska oljeberoendet utan även att det mesta av världens olja exporteras frän diktaturländer.”

    ”Politikerna” hade inte mycket emot att göra affärer med östländerna på den tiden det begav sig. Jag köpte för många år sedan ekmöbler, vilka visade sig vara tillverkade i Östtyskland och dit sålde Volvo personbilar. Från Tjeckoslovakien kom den då tämligen usla Skodan. Det gick utmärkt att åka till Polen och jaga, vilket en släkting till mig gjorde. Strax efter kriget gav Sverige Sovjet stora exportkrediter, om jag inte minns fel. Handelsministern hette Gunnar Myrdal. Man gjorde gladeligen affärer med länder som lovat att begrava kapitalismen.

    Sverige skulle förmodligen kunna köpa olja från Alberta i Kanada. Problemet är att den federala regeringen inte tillåter export över befintliga exporthamnar. Man har i stället letat efter möjligheter att föra ut oljan via Hudson Bay.

    På tal om elbilar: En person köpte en exklusiv eldriven bil för ca två miljoner kronor. Efter cirka sex månader hade han fått nog och ville byta den mot en bil med förbränningsmotor. Han blev bjuden hälften av köpesumman. Bilförsäljaren ville inte ha den.

    Hur mycket har Tyskland minskat sin kolanvändning?

    Du fortsätter att presentera hypoteser som fakta. Hur mycket av utsläppsminskningarna har berott att ”många har valt att köpa elbil …”?

    ”Alla EU-länder skall skära ner CO2-utsläppen med 55% fram till 2030 jämfört med 1990 års utsläpp.”
    ”Sverige hade minskat sina CO2-utläpp med 40% till 2022 jämfört med 1990. Den minskade reduktionsplikten gör att 2024 att då blir minskningen endast 35%”

    Har utsläppen i Sverige ökat under 2024?

  30. Berra

    Angående reduktionsplikten så är visst Tyskland på väg mot 0% år 2030…

    https://bulletin.nu/debatt-reduktionspliktshaveriet-ar-vansinne

    https://www.reuters.com/article/business/environment/germany-mulling-withdrawal-from-crop-based-biofuels-by-2030-idUSKBN2U31L5/

  31. johannes

    Hade precis en kompis som är elektriker på besök och som varit involverad i solcellsbranchen. Den har tvärstoppat och två bolag i Kungsbacka har redan kånkat.
    Det är väl bara de korkade som skaffat och de smarta kvar som inte köper solslump.
    Tyckte väl att den branschen blivit lite aggressiv på sistone med ettriga försäljare som ringer närapå dagligen.

    För några dagar sedan hade vi Engelska vänner här. Snart skall bränslebilar beskattas med ca 90 000 kr årligen medans el-dito får mellan 2000-4000 i trafikskatt.
    Det blir massutrotning av explosionsmotorer där.
    Men det här kommer snart på din gata också, kan riktigt se hur våra politiker; åh, varför kom inte vi på det där först…

  32. Sigge

    BG #29

    De jag skrivit ovan om CO2-minskningar i olika länder är fakta inte hypoteser.
    Det är ganska fräckt påstå att uppgifter som är hämtade från verkligheten avfärdas som hypoteser för att verkligheten inte stämmer med dina åsikter. Jag tycker jag har varit tydlig när jag skiljer på fakta och det som är mina åsikter.

    Tyskland har ungefär halverat kolanvändningen från 1990 till 2022. Från 408 miljoner ton till 195 miljoner ton.

    Det har alltid funnits politiker som gärna haft kontakter med diktaturer. På 70- och 80-talet var det vänsterpolitiker som hyllade kommunister och på senare år har vi haft sverigedemokrater som hyllat Ryssland. Jimmie Åkesson sa ju bara några dagar innan Ukrainakriget började att tyckte man kunde lita lika mycket på Putin som på Biden.

    Vad var det för elbil som kostade två miljoner och sjunkit i värde till hälften på sex månader? Det är nämligen många skrönor som hittas på av de som allmänt är negativa till elbilar som inte är sanna. Framför allt skylls många bränder på elbilar, för några veckor sedan påstods en bilbrand där flera bilar brann upp startat i en elbil. När det visade sig att så inte var sant så upphörde nyhetsflödet på sociala medier.

    I Sverige brann förra året 23 elbilar. Vid några bränder är det klarlagt att branden inte startade i elbilen och vid några bränder är det klarlagt att branden startade i elbilen p g a något tekniskt fel. Vid de flesta bränder är brandorsak inte klarlagt.

    Ja, CO2-utslppen kommer att öka med 3-4 miljoner ton mellan 2023 och 2024 p g a den minskade reduktionsplikten.

  33. Daniel Wiklund

    # 32 Sigge Reduktionsplikten är en idiotisk uppfinning. Inte förvånande att du tar upp att koldioxidutsläppen ökar. Däremot nämner du inte att minskning av reduktionsplikten har gjort att dom som kör bil fått minskade utgifter.

  34. tty

    #32

    ”Tyskland har ungefär halverat kolanvändningen från 1990 till 2022. Från 408 miljoner ton till 195 miljoner ton.”

    Och det gjorde de genom att istället importera naturgas – från Ryssland.

  35. Stefan Eriksson

    Sigge # 32.
    ”CO2-utsläppen kommer att öka med 3-4 miljoner ton mellan 2023 och 2024 p g a den minskade reduktions-plikten”.
    Är det verkligen så?
    Den vegetabiliska oljan som förbränns (med ett lägre energi-innehåll), renderar också i emissioner av CO2.
    Eller förutsätter, den som förordar en högre inblandning av vegetabiliska oljor i motorbränsle, ett förändrat konsumtionsmönster där vi minskar bilåkandet?
    En CO2 molekyl är alltid den samma, oberoende av ursprung.
    Vore intressant att få ta del av hur påståendet styrks i beräkningar.

  36. Sigge #32
    Die verdampte Engländeren har minskat sina utsläpp mer.

    https://ourworldindata.org/explorers/energy?tab=chart&facet=none&country=GBR~SWE~OWID_EU27~CHN~DEU~DNK~FIN~NOR&hideControls=true&Total+or+Breakdown=Total&Energy+or+Electricity=Electricity+only&Metric=Carbon+intensity

  37. Rossmore

    #32

    Tysklands succé med sitt ”Energiewende” sammanfattat:

    https://wattsupwiththat.com/2024/08/29/study-quantifies-germanys-disastrous-switch-away-from-nuclear-power/

    Google översättning (lite yxig men hyfsad):

    Studie kvantifierar Tysklands katastrofala övergång från kärnkraft

    ”I början av millenniet lanserade Tyskland en ambitiös plan för att gå över till förnybar energi. ”Die Energiewende” initierade en massiv utbyggnad av sol- och vindkraft, vilket resulterade i en berömvärd 25 procents minskning av koldioxidutsläppen till 2022 jämfört med 2002.

    Men medan Energiewende minskade föroreningarna genom att bygga ut förnybara energikällor, fasade den också ut Tysklands flotta av säkra, kolfria kärnkraftverk, ett långvarigt mål för miljöaktivister som är rädda för kärnkraftens framträdande – men i själva verket små – faror. Resultatet, enligt en ny analys som nyligen publicerats i International Journal of Sustainable Energy, har varit en boondoggle för konsumenter och för miljön.

    År 2002 levererade kärnkraften ungefär en femtedel av Tysklands el. Tjugoett år senare levererade den ingen. En lekman kanske tror att billig vind och sol helt enkelt kan fylla tomrummet, men det är inte så enkelt. När kärnreaktorerna väl är igång ger de tillförlitlig, prisvärd ”baslast” – elektricitet som är tillgänglig hela tiden. Efemära förnybara energikällor kan helt enkelt inte matcha kärnkraftens konsistens. Och eftersom en avancerad ekonomi som Tysklands kräver ett 100 procent tillförlitligt elnät, togs fossilbränslekraftverk som eldade med kol och naturgas online för att ta upp vind- och solenergin.

    Nettoresultatet av tyska politikers kortsiktighet när det gäller att fasa ut kärnkraft är ett mycket dyrare nät. Den nya analysen visar att om tyskarna helt enkelt behöll sin flotta av reaktorer från 2002 till 2022, skulle de ha kunnat spara sig ungefär 600 miljarder euro. Varför så mycket? Jo, utöver sina byggkostnader krävde förnybara energikällor dyra uppgraderingar av nätet och subventioner. Dessutom, i detta hypotetiska scenario där kärnkraft fanns kvar, åtnjöt Tyskland nästan identiska minskningar av koldioxidutsläpp.

    Jan Emblemsvåg, professor i byggteknik vid Norges NTNU och arkitekten bakom analysen, föreställde sig ett annat scenario av nyfikenhet. Tänk om tyskarna hade tagit pengarna som lagts på att bygga ut förnybar energi och istället använt dem för att bygga ny kärnkraft? Enligt hans beräkningar kunde de ha minskat koldioxidutsläppen ytterligare med 73 % utöver sina nedskärningar 2022, samtidigt som de åtnjutit en besparing på 330 miljarder euro jämfört med de enorma kostnaderna för Energiewende.

    Politiker i andra länder som vill minska koldioxidutsläppen i sina nät bör notera.”

  38. Gunnar Strandell

    Berra #27
    Citat från Cristian Sandströms artikel som du länkar till:
    ”Ledare som vanligtvis gör välavvägda investeringar kommer ägna sig åt önsketänkande och politiska floskler.”

    När jag jobbade för Scania ändrade Henrik Henriksson målsättningen till ”Hållbara transporter” och så har det fortsatt med statligt stöd.
    Så länge Leif Östling bestämde var målet: ”Uthållig lönsamhet”.

    Nu leder Henrik H2-Green Steel….

  39. Joachim

    #32 Sigge mfl
    Försökte hitta info på Naturvårdsverket:
    ” År 2023 uppgick utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter preliminärt till ungefär 13,7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Utsläppsminskningen under 2023 jämfört med 2022 var en procent.
    Enligt Sveriges etappmål för inrikes transporter ska utsläppen minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och hittills har utsläppen minskat med 34 procent. För att nå målet behöver ytterligare insatser för att öka andelen biodrivmedel, betydligt energieffektivare fordon med elmotorer introduceras, samtidigt som utvecklingen behöver gå mot en ökad transporteffektivitet i hela transportsystemet. ”
    Några tankar:
    2022-2023 minskade CO2-ekvivalenterna med en procent. På närmsta sex åren ska den minskas 36%. Är det någon som tror det är möjligt? Hur, i så fall?
    Sigge kan ha rätt i 3-4 milj ökning, vilket är en tredjedel av hela transportsektorn. Samtidigt förutsätter det att lejonparten av fordonen går på diesel. Kan det verkligen vara så?
    Och så är det frågan om utsläpp. Visst är det så att det släpps ut lika mycket CO2-ekvivalenter med reduktionsplikt som utan? Bara att man låtsas som att utsläppen med bioursprung inte finns?

  40. mattias

    #21
    Nu har jag lyssnat igenom Ekots lördagsintervju och även 30 minuter utfrågningen av miljöministern som båda var nästan outhärdligt plågsamma. Man måste inte tycka om enskilda politiker och man ska naturligtvis ställa kritiska frågor till de som har regeringsmakten. Men en god journalist bör också lyssna på svaren från sina intervjuobjekt – utan att visa frustration eller små nedlåtande skratt. Ministrarna gjorde sitt bästa för att svara även om många av de bästa argumenten uteblev – men de försökt i alla fall och fick åtminstone delvis fram en del viktiga faktaupplysningar.

  41. BG

    #32 Sigge

    Uppgifterna om elbilen har jag fått från en bekant, som känner ägaren till elbilen av tyskt märke.

    Jag har inte yttrat mig om elbilsbränder.

    Vad gäller vilka människor man kan lita på är president Joe Biden nog inte den bäste.

    Du skriver att ”verkligheten inte stämmer med dina åsikter”. Jag har inte yttrat någon åsikt. Tyskland har bekymmer med sin energiförsörjning och brände under 2022 i genomsnitt 13 347 ton brunkol/tim. Under 2022 ökade utsläppen till 255 miljoner ton koldioxidekvivalenter. 2021 var de 247 miljoner ton och 2020 220.

    https://www.di.se/debatt/debatt-tyskland-pratar-om-gron-omstallning-men-branner-13-000-ton-brunkol-i-timmen/

    Vilka länder är godkända exporterar av råolja till Sverige?

  42. Fredrik S

    Angående Tyskland så bör påpekas att den tyska industrin minskade sina utsläpp ordentligt under 2023. Den minskningen beror dock inte på hållbar utveckling utan är ett resultat av att utsläppen flyttat utomlands.

    Dock är de gröna nöjda och minister Habeck tyckte att de var på rätt väg.

    Får de fortsätta kanske, hela Tyskland denna gång, kör omkring i likadana bilar av duroplast från bomullsavfall framöver.

  43. Sigge

    BG #41

    Du ska inte bara lita på vad folk säger om bekantas bekanta elbilar. Jag har också bekanta som var missnöjd med sin Audi Q4-35 och lämnade tillbaka den efter mindre än ett år. Det var räckvidden och hastigheten på snabbladdning som de var missnöjda med. Men Audi Q4 kostar definitivt inte två miljoner. De förlorade också en hel del men långt ifrån halva priset. Däremot verkar de som har Audi Q4 med större batterier överlag nöjda.

    Mina bekanta som hade Audi Q4 har idag en Volvo V60 laddhybrid. Det är en bil som de stort sett är nöjda med utom på en punkt. Infotaimentsystemet som är Google Adroid krånglar ibland. Det gör det i min bil också. Android uppdateras när man kör med bilen och det skulle inte behöva vara så på en batterielektrisk bil. Jag förstår att det måste vara så på bensin- och dieselbilar och Volvo har valt att göra likadant på bilar som har stora batterier.

  44. Sigge

    Stefan Eriksson #35

    Om man odlar växter så tar de upp CO2 ur atmosfären. Om man sedan eldar växterna så bildas CO2 som tillförs atmosfären. Låter man istället växterna ruttna så tillförs atmosfären koldioxid och metan.

  45. Nya bilar är en soppa, hade jag haft ett garage hade jag kanske satsat på en orostad 240:a, bensinare så klart helst förgasare och absolut manuell låda, men nu är det som det är. Mitt körkort gick ut i torsdags och jag har valt att inte förlänga det, lite synd kanske för i Januari hade det fyllt 60 prickfritt. Nu är jag fri från den där tanken att ändå köpa en bil på äldre dar. Dj*vlar vad stålar det blir över. Nä nu blir det tråkigt, vi tar lite Bobban.
    https://www.youtube.com/watch?v=5fGYWAVw2zg

  46. Fredrik S

    Sigge #43

    Det är väl inte sämre att redogöra för vad bekanta säger än att sitta vid burken en lördag och spekulera?

  47. Lars-Eric Bjerke

    # 20 tompas
    ”Ökad inblandning av s.k. biodrivmedel i bensin och diesel gör att förbrukningen ökar på grund av att dessa biodrivmedel har ett lägre energivärde. Detta i sin tur innebär att mer koldioxid kommer ut ur avgasröret än utan dessa biodrivmedel.”

    Då man bestämmer reduktionsnivån för biobränslen jämför man inte reduktion av växthusgaser per liter jämfört med fossilt bränsle utan med energiinnehållet i respektive bränsle.
    https://www.energimyndigheten.se/4aded0/globalassets/om-oss/foreskrifter/stemfs-2018-2_konsoliderade-2021-9-3.pdf

  48. Daniel Wiklund

    #47 Lars-Eric B Vilket svammel, ett mycket kostsamt svammel, som den besatta och meningslösa jakten på koldioxid leder till. Vissas makt borde reduceras till 0.00 procent.

  49. Stefan Eriksson

    Sigge # 45
    Jo, men det förklarar inte att ”koldioxid-utsläppen” ökar med i storleksordningen 3-4 miljoner ton då andelen vegetabiliska oljor i bränslet minskar.
    ”Kolsänkor” där växtligheten binder CO2, fotosyntesen, är ju ett annat tema.
    Skulle det inte vara intressant att få mängden 3-4 miljoner ton härledd för ökad förståelse och till och med en ökad acceptans?

  50. Reduktionsplikt är väl enbart ett spel för gallerierna, dom här sekunda bränslena kunde lika gärna förbrännas i ett kraftvärmeverk som dom är, samma gäller all kaffesump jag skickar för rötning till biogas, kaffesump är huvuddelen av mitt matavfall, här äts maten upp. Det är ju en komplicerad och energikrävande process att göra fordonsbränsle av skräpet och nån effekt på CO₂-utsläppen har jag svårt att se, men vad gör man inte för att dj*vlas med folk som kör bil.

  51. Fredrik S

    Angående reduktionsplikt så ökar den markanvändningen globalt vilket leder till avskogning. Främst i regnskogsbältet. Dessutom görs den till stor del på mat.

    Lite vansinnigt kanske man kan tycka?

    Men detta ska alltså tvingas in i transportsektorn, annars är det en dödsdom som högsta hönset i Centern sade nyligen.

    Det enda vettiga är rester från skogsindustrin men de räcker inte långt ens här hemma och kan nog användas bättre till annat.

  52. Mikael Hellgren

    Sigge, du är konsekvent med att inte lämna några som helst referenser. Jag har inte hört Jimmi Åkesson säga att han gillar de två ledarna lika mycket. Däremot att han inte ville välja mellan de två. Den frågan påminner om grundskolan när någon buse frågade Djurgården eller AIK. Svarade man fel riskerade man stryk. Lika intelligenta frågor i bägge fallen. Länk till Svt med artikel https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-om-valet-mellan-putin-och-biden-vill-inte-ha-nagon-av-dem

  53. Sigge

    Stefan Eriksson #49

    Jag tror inte jag orkar förklara det för dig. Om man förstår den naturliga kolcykeln så tycker man det är självklart att CO2-utsläppen ökar som påverkar koldixidhalten i atmosfären.

    Du kan läsa vad Joachim skriver i #39.

  54. Lars-Eric Bjerke

    #49 Stefan Eriksson
    ”Jo, men det förklarar inte att ”koldioxid-utsläppen” ökar med i storleksordningen 3-4 miljoner ton då andelen vegetabiliska oljor i bränslet minskar.”

    Sedan 2021 ska bensinbolagen på pumpen och på sin hemsida redovisa råvara och ursprung för sina bränslen på en dekal som ser likadan ut för alla bolag. För t.ex ST 1 REnewable diesel ser dekalen ut så här:
    https://www.st1.se/miljoinfo
    Man ser där att ST1 likt de flesta bensinbolag använder animaliska oljor (slaktavfall) och använd frityrolja för den förnybara delen.

    Eftersom fordonstrafiken står för ca 10 Mton CO2 ekv av Sveriges totala nationella utsläpp av 48 Mton har andelen animalisk och vegetabilisk olja stor betydelse för Sveriges nationella utsläpp.
    https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

  55. BG

    #43 Sigge

    Du spekulerar igen. Du är ute och cyklar, om uttrycket tillåtes och det totalt. Men det var intressant det du skrev om Audi.

  56. tompas

    # 47 Lars-Eric Bjerke
    Ja eftersom energiinnehållet är lägre i biobränsle så ökar förbrukningen och därmed ökar också mängden koldioxid. Dock var det väl tänkt att mängden koldioxid skulle minska och inte öka, som det gör med ett bränsle med lägre energiinnehåll. Således är hela tanken med tillsatt biodrivmedel fel i grunden.

  57. Ulf

    Svar Sigge 14,

    Du har totalt missuppfattat klimatmålen för enskilda länder. EU ska minska med 55 procent men de olika länderna har helt olika beting. Beting som varje land förhandlat fram. Naturligtvis har Sverige förhandlat fram det mest omöjliga. Kolla exempelvis Bulgariens.

    Detta är bara en del av det hela:
    ” Utsläppen (exklusive LULUCF) utanför EU ETS, den så kallade icke-handlade sektorn, regleras av ansvarsfördelnings-förordningen, Effort Sharing Regulation (ESR). ESR reglerar främst utsläppen från vägtransporter, egen uppvärmning av bostäder och lokaler, arbetsmaskiner samt jordbruket under perioden 2021–2030.

    För att nå 55-procentsmålet ska utsläppen i ESR minska med 40 procent jämfört med 2005, målet var tidigare 30 procent. Målet till 2030 har fördelats mellan medlemsländerna baserat på ländernas BNP/capita-nivå och ligger i ett spann mellan en minskning om 10–50 procent där Sverige tillsammans med Finland, Danmark, Luxemburg och Tyskland behöver minska sina utsläpp med 50 procent till 2030 jämfört med 2005. Bulgarien har EU:s lägsta beting och behöver minska sina utsläpp med 10 procent jämfört med 2005 års utsläpp.”
    Sen finns det andra områden också. Gissa vem som vann tagelskjortan.

  58. Ulf

    Här vill jag tillägga att fördelningsnyckeln är superkorkad. De länder med minst BNP i Europa är de som skitar ner mest. Hade de andra länderna lagt sina pengar på att fixa miljön i länder som Bulgarien hade vi alla varit vinnare. Men nu ska det läggas enorma resurser på att minska koldioxiden inom EU som ändå bara släpper ut under 10 procent av världens utsläpp. Man skulle kunna tro att Kina bestämt EUs klimatpolitik för att knäcka EU. Vilket vansinne.

  59. Ulf

    Det hela är tämligen omöjligt att få något grepp om, men Sverige ligger alltså på fjärdeplats i att försöka nå målen 2030. Så beskrivs det inte alls i svensk media där man kan tro att vi är ensamma om att inte göra detta. Grekland enda landet som gjort det, mem deras mål var enkelt att nå. Långt ifrån vårt mycket besvärliga mål. Jag konstaterar att rapporteringen kring detta är fruktansvärt dålig och totalt undermålig. Varför har ett land som minskat i särklass mest gått med på detta totala trams?
    https://www.europaportalen.se/tema/klimat-och-energipolitik-eus-mal-och-resultat

  60. mattias

    #58,59
    Intressant.
    Jag kan inte hitta Tyskland i tabellen. Är det en medveten miss?

  61. Daniel Wiklund

    Monty Python hade kunnat göra en sketch om reduktionsplikten. Hasse hade kunnat göra en lindemannare om elektronbiologen Svante Lindeman som berättar om sin uppfinning, reduktionsplikten. Som slutar med att Lindeman tillsammans med koldioxid blir infångad av ett svart hål.

  62. Sigge

    Ulf #57

    Det är inte riktigt så enkelt som du påstår. Det Sverige och andra länder förbundit sig är att fram till 2030 får vi släppa ut en viss mängd CO2 uträknat från en beräknad minskning mellan 2005-2030. Utgångspunkten är att alla länder skall minska sina CO2-utsläpp med 55% år 2030 jämfört med 1990.

    Att Bulgarien och flera östsatsländer har mindre beting än länder i väst beror inte bara på att de är fattigare. utan även på att de hade stora minskningar av koldioxidutsläppen på 90-talet. Sverige hade mellan 1990 och 2005 minskat CO2-utsläppen c:a 10%. Så för att Sverige skall nå 55% minskning fram till 2030 jämfört med 1990 så behöver Sverige från 2005 halvera CO2-utsläppen.

    Sedan kan man tycka att Sverige som har lägst CO2-utsläpp per capita borde fått ett lindrigare beting, men den diskussionen tänkte jag inte ge mig in på.

  63. Ulf

    Sigge du är fullständigt oseriös och sitter och hittar på saker .55 procent är EUs mål. Det finns inte något alls som säger att det gäller enskilda länder. Att Bulgarien kraftig skulle minskat sina utsläpp ifrån 1990 till 2005, fram med en källa.
    Ta också fram en källa på att 55 procent gäller alla enskilda EU länder ifrån 1990. Även det är hittepå.
    Att Grekland redan klarat målet tyder bara på förhandlingsförmåga.

  64. Adepten

    Sigge

    Körde du etanolbil när det var i ropet också?
    Beror inte denna vurm för biodrivmedel och förnybara bränslen på att Oljan är på upphällningen?

  65. Tege Tornvall

    #64. Oljan är inte på väg att ta slut. Det kan gälla den olja som bildas av sediment från döda växter och djur på land. Mindre den olja som bildas av alla döda organismer på havens botten. Knappast om de olja som bildas av ursprungligt kol i olika förmer och föreningar i Jordens inre.

    Över 90 procent av allt Jordens kol sedan den bildades för drygt 4,5 miljarder år sedan finns kvar i Jordens inre. Bara en procent finns i atmosfären och resten i mark,växtlighet och framför haven. Allt enligt studien Deep Carbon Observatory (DCO), som 2009-2019 med 1-200 internationella forskare studerade grundämnet kols ursprung, egenskaper, förekomst och betydelse.

    Av detta kol tycks under hög värme och högt tryck gas och olja nybildas i gränsområdet mellan skorpa och magma. Var, hur mycket och hur fort är föga utforskat, men det händer och börjar nu utvinnas. Svårt och dyrt men möjligt.

    Allt skildrat i boken ”Symphony in C” av professor Robert M. Hazen, som ledde DCO.

  66. Stefan Eriksson

    Jag har en känsla av att i de sammanhang då reduktions-plikten och dess konsekvenser diskuteras, saknas grundläggande faktiska observationer som stöd för påståenden.
    De som hävdar att en minskning av reduktions-plikten påverkar mängden emissioner av CO2 ekv. i så stor utsträckning, borde kunna belägga sitt påstående med fakta.
    Annars uppfattas utsagan som en partsinlaga, gärna då kryddad med dramatiska beskrivningar om följdverkningar.
    Mitt ifrågasättande kan uppfattas vara konspiratoriskt, men, varför inte då få mig på bättre tankar, och visa hur det faktiskt ligger till, i stället för att dramatisera om stora tal.

  67. Ulf

    Noterar att alla jag pratar med tror att Sverige är sämst i klassen under den här regeringen att nå målen, trots att vi är fjärde bäst.
    Svensk media får ju Trump att se ut som en sanningssägare vid jämförelse.
    Jag tycker rapporteringen är närmast kriminellt dålig. Varför vill journalisterna att svensken ska vara helt desinformerad på detta område? Varför får ingen stå till svars för detta?
    Desinformationen är precis lika stor vad gäller sjukvård. S har aldrig lyckats hantera sjukvården i någon region ändå har de störst förtroende i frågan. Även detta är förstås en rent medial sak. Konstant felrapportering. Aldrig får vi se vilka regioner som lyckas bäst. Då hade S legat i botten i förtroende. Den här typen av rapportering skapar förstås populister som Trump. När inget är sant längre så spelar det ingen roll att politiker ljuger. Och i slutändan kanske det är bättre med en populist än ett sammanbrott i ekonomin. Det verkar som EU vill dit med tanke på all planekonomi.

  68. Berra

    Fiser inte hästar precis som kossor?

    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/73Pjmv/forskare-andra-reglerna-lat-hastar-leva-vilda-i-sverige

  69. Magma

    Kortfattat så känns det mest som att reduktionsplikten endast är politiskt ”hittepå”, förmodligen av ren okunskap … på flera plan …
    Självklart är koldioxid från frityrolja eller andra biologisk råvaror av samma sort som koldioxid från råolja (oavsett om man vill kalla den för fossil, eller inte), och naturen hanterar koldioxid på samma sätt varifrån den än kommer.
    Visst kan man säga att frityrolja ingår i det naturliga kretsloppet och skulle ha frigjort sina kolatomer som i sin tur skulle ha oxiderat till koldioxid om man i stället tippat den begagnade oljan på soptippen … men man kunde också sänkt frityroljan i någon syrefattig djuphavsgrav så att den gått in i det naturliga kretsloppet i en längre cykel … och återkommet som råolja någon gång i framtiden … det kanske till och med skulle kunna göra att råoljan ses som hållbar och även minska grönmupparnas ångest över låg utbyggnadstakt av CCS … fast sådana hädiska tankar canceleras väl om de kommer ut i offentligheten …
    Går vi sedan in olika kolväteprodukters energiinnehåll så bestäms det uteslutande av dess innehåll av kol- och väteatomer …. Det innebär, med min enkla insikt i gymnasifysik, att vid fullständig förbränning så skiljer sig mängden avgiven koldioxid i förhållande till utvunnen energi enbart beroende på vilka sorters kolvätemolekyler som oxideras under förbränningen.
    Med ovanstående resonemang, att reduceringsdrivmedel har lägre energiinnehåll men högre utsläpp av koldioxid, antyds att kolatomerna i kolvätemolekylen bidrar med mindre energi än väteatomer vid förbränning – är det någon här som kan utveckla ett svar ytterligare …?

  70. Uffe

    det lägre energivärdet är nog beroende på att biodrivmedlet innehåller en eller flera syremolekyler, feta alkoholer och estrar är resultatet av raffinering av biodrivmedlen bestående av vegetabiliska fetter och oljor.

    Man kan i och för sig hydrolysera de vegetabiliska oljorna och få paraffinliknande kolväten så kallade HVO det är en energikrävande process med sina egna problem där längre mättade kolkedjor gärna stelnar vid låga temperaturer. Det är inte lätt att efterlikna naturen.

  71. Ahh, ser man på – chansen finns att första veckan i september kan ge några högsommardagar, precis som förra året.

    Bra! För här I trollhättan har vi nästan bara fått hälften så många högsommardagar som ett normalår – hittills år – kul med återkommande vädermönster!

    Är återkommande vädermönster ngt som alarmisterna känner till – nää, knappast troligt.

    Vad säger SMHI om vad som är normalt för septembertemperaturer i ett svenskt klimatperspektiv – ” ganska vanligt med temperaturer över 25 grader i början på september” – säger dom.

    Men idag när alla våra UHI stationer läggs in i temperaturövervakningen blir förmodligen slutsatsen ”aldrig så varmt”.

    Att mäta som idag på mängder av stationer och absoluta dagshögsta – ställer till det i klimatjämförelserna.

    Dessutom säger SMHI om varma perioder i Sverige- att dom högsta värdena ofta återfinns långt tillbaka på 1800 – talet och tidiga 1900 – talet – men då lägger dom förnumstigt till att…äldre värden ofta verkar ha mäts fel och varit för höga…

    Ja, vad skall dom annars säga – det kan ju inte ha varit lika varmt i september på 1700 – talet eller 1800 – talet eller 1900 – talet…för då fanns ju ingen klimatkris.

    Att mitten på 1800 – talet skulle ha varit en av dom kallaste perioderna på 1000 – tals år…..är helt uteslutet enligt både alarmister och många klimatforskare – men det finns en god chans att det var så enligt trädringar och glaciärforskning.

    Men mitten på 1800 – talet är det vi skall jämföras med idag…och som skall anses som ” normalt ” !

    Ja!!! Dagens klimatnoja är verkligen en ( o ) lustig historia – i klimatpolitiken och debatten och i klimathistorien!

    Jag måste dock lyfta på mössan – inför dom som salufört våran förträffliga klimatkris!

    Hä,hä ,hä – eller vad?

  72. Sigge

    Ulf #63

    Du har rätt i att Grekland inte behöver nå 55% lägre utsläpp jämfört med 1990 utan att det är 40%. Grekland har inte nått det ännu.

    Bulgarien släppte 1990 ut 79 miljoner ton CO2 och 2022 släppte de ut 44 miljoner ton.

  73. Nr 72 Batterifabriken i Eskilstuna får släppa ut 2700 ton metylenklorid på 3 år – den seniora professorn tycker inte att befolkningen behöver oro sig…men han tycker det är märkligt i klimatsammanhang att dessa utsläpp får ske, då ämnet är en växthusgas.

    Man kan då fundera på världens gröna utsläpp från batteriproduktionen – kanske att den gröna omställningen tar oss ur askan in i elden i klimatsammanhang och för människor och natur.

    Metylenklorid är ett arbetsmiljöproblem säger professorn vidare, det kan ge andningsproblem…

    Hoppas inte northvolt hanterar dylika ämnen – för dom har uppenbarligen inte koll på arbetsmiljön.

  74. Sigge

    Adepten #64

    Jag hade en Volvo V50 1,8 F. Jag tankade den nästan bara med etanol. För om jag hade haft bensin i bilen så och tankade E85 så att blandningen i tanken blev ungefär hälften etanol och hälften bensin så gick bilen dåligt.

    Min dotter tog över bilen när den gått 15 000 mil och hon bytte bort den när den gått 22 000 mil. Bilen började bli sliten men motorn fungerade bra. Det jag ogillade var serviceintervallet som var tätare än om det var en bensinbil.

  75. KGR

    #70 Uffe (#69 Magma)

    Javisst:

    https://www.astm.org/d8274-20a.html

    https://www.astm.org/d7806-20.html

  76. Berra

    De säger det inte rakt ut men jag tror att de flesta läser/hör det som att det kommer att kosta skattebetalarna mer än 400 miljarder med ny kärnkraft.

    Hade varit ärligt om sk ”public service” även påtalat att det i så fall skulle röra sig om högre LÅN till de som bygger den nödvändiga, planerbara icke-slumpkraft som vi behöver

    https://sverigesradio.se/artikel/forskare-ny-svensk-karnkraft-kan-kosta-mer-an-400-miljarder

  77. Daniel Wiklund

    # 72 Sigge Etna släpper i vilotillstånd ut mellan 13 och 25 miljoner ton koldioxid årligen. Svaveldioxid en och en halv miljon ton årligen. Vid mindre utbrott fördubblas mängderna, vid stora eruptioner mångfaldigas utsläppen. Inte nog med det, ett stort antal andra ämnen följer årligen med i förgasad form, bl a 2300 ton bromid, 2200 ton aluminium ium, 1100 ton järn,1100 ton zink, 360 ton koppar, 130 ton bly, 40 ton arsenik, 36 ton nickel och 27 ton kvicksilver. Allt detta från en enda av världens 625 landbaserade aktiva vulkaner. (Fakta från vulkanforskaren docent Sven Laufeld, avled i juli 2023). Miljöpartiet skulle nog vilja täppa igen truten på vulkanerna. Och helst beskatta dom.

  78. Fredrik S

    Sigge #62, 72

    Bulgariens befolkning har sedan 1989 och framåt minskat med över två miljoner.

    Här kan man se utveckling över CO2-utsläpp, se tex bulidings, industrial.

    https://www.worldometers.info/co2-emissions/bulgaria-co2-emissions/

  79. Torbjörn

    #1 Johannes
    ”För några dagar sedan hade vi Engelska vänner här. Snart skall bränslebilar beskattas med ca 90 000 kr årligen medans el-dito får mellan 2000-4000 i trafikskatt.”
    Det kommer bara att sluta med att man kör bilen oregistrerad istället

  80. Fredrik S

    Berra #76

    Förvillaradion kostar oss över tre miljarder per år.

    Det kan man säga rakt ut.

  81. Berra #76,

    Närhelst regeringen inte gör som MP, V, S och C vill så bestraffar SVT/SR den med det ena reportaget efter det andra. Man drevar helt öppet. Experter intervjuas om hur utomordentligt dåligt och dyrt det är med kärnkraft eller att reducera inblandningen av biodrivmedel. Det brukar funka rätt bra mot denna regering eftersom de är livrädda för public service. Och det bästa av allt ur deras synvinkel är att skattebetalarna betalar snällt för deras propaganda.

  82. Adepten

    #65 Tege Tornvall

    När olja först började utvinnas för 100 år sedan, kunde EROI vara ungefär 100. Idag ligger denna siffra på mellan 5 och 10, beroende på minskade reserver, sämre kvalité och kostnadskrävande extraktionsmetoder. Det visar väl ändå på att den lättillgängliga Oljan är på upphällningen?

  83. Ulf

    Så Sigge, Bulgarien har minskat ifrån 75 till ca 50 genom att folk flyttat. Mindre minskning ändå än Sverige. Trots det lägre mål för Bulgarien. Så var det med det.
    Dessutom finns det inte en siffra som är rätt ifrån östländer ifrån 1990 så det hela är egentligen meningslöst.
    Hursomhelst ingen tror att egentligen ligger Sverige bland de som är närmast målen. Det är ett stort problem.

  84. #Berra 68#

    Metan, liksom koldioxid finns i två varianter; naturlig och onaturlig. Hästens metan är naturlig om den lever som vild; onaturlig om det rör sig om en ridhäst. Visenterna i Polen avger naturlig koldioxid i motsats till polsk tamboskap.

    Tydligen har man tänkt sig att hästarna ska leva fritt. Då är deras metan inget problem, men om det skulle visa sig nödvändigt att stödutfodra och bygga vind-och regnskydd, då faller hela tanken om naturligt metan.

    Jag ställer mig tveksam till att hästarna ska kunna leva som vilda utan att svälta. Ett par mil från min gård finns en 200 ha stor våtmark, Marais de la Grande Haze de Briouze, där man försökte sig på att introducera hästar hämtade från Camargue vid Rhônes delta, där de lever vilda. La Haze är en berömd jaktmark. Jag har själv jagat där i början av 90-talet.

    Det slutade i ett fiasko som tystades ner. Hästarna klarade inte att livnära sig under vintern. Många av dem svalt ihjäl och de andra var erbarmeligt magra. Djurplågeriet fick fortsätta därför att naturexperterna dels hävdade att allt gick enligt planerna och dels att hästarna höll på att lära sig den nya miljön. Det rörde sig dessutom om naturligt lidande och därför inget att fästa sig vid. Journalister och myndighetspersoner litade på experterna som hörde till den goda sidan och avvisade de onda jägarnas varningar.

    https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=marais+de+la+haze+briouze&iax=images&ia=images

    https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Camargue&iax=images&ia=images

  85. tty

    #68 84

    ”Fiser inte hästar precis som kossor?”

    Nej, faktiskt inte. De är caecalider, inte idisslare. Det innebär att de producerar mycket mindre metan, men också att de utnyttjar födan mycket mindre effektivt. Men det går fortare, så de kan kompensera genom att äta mera.

    Sedan kan man konstatera att hästar är extremt härdiga. Det fanns vildhästar i de kallaste delarna av nordöstra Sibirien tills de utrotades för ett par tusen år sedan, och gotlandsrussen klarar vintrarna bra. Vad de inte klarar är tät skog eller långvarig djup snö. Mustangerna i USA klarar sig bra i områden med ned till -40 vintertid.

  86. tty

    Att skilja på koldioxid från olika källor är naturligtvis nonsens. Nästan allt kol som binds av levande organismer kommer ganska snabbt tillbaka i atmosfären. Det finns i stort sett tre undantag:

    1 Torvbildning, i synnerhet om torven så småningom blir till brunkol/stenkol. Dock inte aktuellt i våra trakter där nästa istid kommer att hyvla bort nästan all torv.

    2 Organiskt material som hamnar på syrefria bottnar och blir till alunskiffer. Förekommer nästan inte i nutid, det sker bara i Svarta Havet och enstaka djuphålor.

    3. Kalkskal som sjunker och hamnar på havsbottnar ovanför kalcitkompensationsdjupet.

    Sannolikheten att 1-3 händer är lika stor oberoende av om det är en ”naturlig” eller ”onaturlig” molekyl.

  87. Per Held

    Fossilfritt fantasi eller verklighet.
    YouTube ett live från 1:a september.
    Finns även på Rumble hos oystenronne
    27:30 – ca 46:50 ser vi en förbannad Öystein Rönne exemplifiera Co2-idiotin med gula ärtor i en glasburk, han visualiserar koldioxidens ”roll” PPM (parts per million)

    Den som ser sig tvingad ge sig in debattera Co2-agendan blir dess fånge och bekräftar behovet av begränsning.
    Den handlar i slutändan om svält och död.
    https://www.youtube.com/live/XoZgQgod1G4?si=_qfEz5lBxhNyq6vA

  88. Sigge

    Ulf #83

    Sättet du avrundar på ogillar jag. Du avrundar 79 miljoner ton till 75 och 44 miljoner ton till 50.

    Om du skall hänvisa till att det beror på befolkningsminskningen så skall du redovisa per capita.

    Jag har inte orkat att gå igenom alla länder i EU, men det är några länder som ligger nära att klara utsläppsmålen som t ex Danmark.

  89. tty

    #65

    ”Oljan är inte på väg att ta slut. Det kan gälla den olja som bildas av sediment från döda växter och djur på land.”

    Finns i praktiken inte. Det finns ett fåtal oljefält med olja som bildats i sötvattensavlagringar. Däremot finns det naturgas som bildats ur landväxtfossil, s k ”coalbed methane”.

    ”Mindre den olja som bildas av alla döda organismer på havens botten.”

    Vilket är nästan allt

    ”Knappast om den olja som bildas av ursprungligt kol i olika förmer och föreningar i Jordens inre.”

    Finns troligen inte alls. Möjligen mindre mängder naturgas.

  90. Ingemar Säfbom

    ”Är den gröna omställningen bra för miljön?” Den frågan diskuteras på Folkets Radio. Intressant att lyssna på. https://www.youtube.com/watch?v=wA-1z2oN164

  91. #tty 86#

    Jag hoppas att du uppfattade att jag raljerade i min kommentar 84.

  92. Ulf

    88 Sigge,

    Inte för att dessa siffror har någon betydelse eftersom ingen använder dem. Men om du går in och tittar på siffrorna i Fredriks diagram så ligger det inte på 79 snarare på 63 så du är fortsatt ute och cyklar. I tidigare länkar anges vilka länder som är när. Sverige på fjärde plats.

  93. Ulf

    Som ett brev på posten kom även en annan skandalös mediabevakning i fokus. Det är på en nivå så man faktiskt tror man bor i en bananrepublik. Media har tydligt blivit ett demokrati problem. Man vilseleder befolkningen och väljarna .
    https://www.expressen.se/ledare/hanif-bali/varden-var-visst-bara-ett–slagtra-for-aftonbladet/

  94. Fredrik S

    Sigge #88

    Från min tidigare länk, källa IEA :

    ”Fossil CO2 emissions in Bulgaria were 50,103,300 tons in 2022.

    Statistiken finns ju där, man ser att efter Sovjetunionens fall minskade befolkning och ekonomin drastiskt.

    Usläpp per capita är nu högre än före pandemin och ligger på samma nivå som på 90-talet.

  95. foliehatt

    Ulf, #93,
    det senaste halvåret har posten missat att leverera räkningar som två olika företag hade skickat till mig, och gudarna vet vad annat som inte kommit fram. Så, uttrycket ”som ett brev på Posten” är inte längre ett uttryck för något säkert.

  96. Christian S

    Den gröna omställningen förflyttar bara utsläppen till någon annanstans.

    Det finns inga netto noll-utsläpp eller ”gröna utsläpp”.

    Denna tyska dokumentär gick på Axess härom dagen och finns på youtube.

    https://youtu.be/pjIdJRWJQAA?si=6sEqKXAqOOD7HeFk

    Verkligheten är skrämmande. Mineralbristen och mineralblindheten är ett faktum.

    För varje installerad MW i sol, vind eller batterilagring behövs 3 ton koppar.

    Årsproduktionen för koppar ligger på 24Mton sjunkande.

  97. foliehatt

    När man utan egna reflektioner eller kontroller litar blint på reklambudskap – kan det gå illa:

    https://www.dn.se/ekonomi/alexander-har-tjanat-en-tiondel-av-vad-batterireklamen-pastod-kanner-mig-lurad/

  98. johannes

    #31
    Och där precis gick Solcellen AB i konken.
    Omsatte runt 200 mille och var en av de större.
    https://www.proff.se/foretag/solcellen-sverige-ab/-/byggm%C3%A4stare/2KHCDRBI5YDDT

    Dags att göra en lista, tipsa gärna för de solcellsnasare i din ort som står på näsan.

  99. Daniel Wiklund

    Läser på text-tv ”I norra Norrland var det en mycket varm sommar eller till och med extremt varm sommar”. Jag bor i norra Norrland, Luleå räknas dit. Men någon extremt varm sommar har vi inte haft i Luleå.

  100. Claes-Erik Simonsbacka

    Christian S #96

    TABLE 1. WORLD REFINED COPPER PRODUCTION AND USAGE TRENDS

    World Refined Copper Production (Primary & Secondary) 2023: 26,5 Mton

    https://icsg.org/wp-content/uploads/2023/Table1.pdf

    Mvh,

  101. Leif Åsbrink

    #50 Håkan Bergman

    ”Reduktionsplikt är väl enbart ett spel för gallerierna, dom här sekunda bränslena kunde lika gärna förbrännas i ett kraftvärmeverk som dom är,”

    Dessa ”sekunda” bränslen, biomassa i olika former är en värdefull energiresurs. Dom borde användas på det sätt som allra bäst tillvaratar energiinnehållet. Särskilt i en värld som fortfarande till 50% drivs med kol och olja i ungefär lika delar.

    Det är enligt min mening oerhört korkat att med stora omvandlingsförluster och därmed sammanhängande utsläpp göra flygbränsle av biomassa. Biomassa är globalt sett en bristresurs. Den bör användas så energieffektivt som möjligt och helst med minimala transporter. Här i Sverige är nog kraftvärmeverk optimalt. Kanske fungerar detta: https://phoenixbiopower.com/the-btc-plant-1 – dom påstår att elverknigsgraden kan bli 50-55% Det skulle vara oerhört bra. Dock stora investeringskostnader får man förmoda så det skulle lämpa sig för baskraft tror jag.

    Svensk fjärrvärme verkar föredra att biomassan omvandlas till bioolja. Hur det blir med energieffektiviteten jämfört med att elda sopor, skogsavfall och gammal frityrolja direkt vet jag inte, men att det måste vara ett bättre sätt att ta tillvara energiinnehållet än att göra fordonsbränsle tycker jag är självklart.

    Politikerna styr samhället genom skatter och pålagor. Reduktionsplikt t.ex. Ofta på tveksamma sätt. På 80-talet importerde vi olivkärnor från Italien för att elda med medan italienarna importerade olja. Det var av skatteskäl. Jag förmodar att det varit bättre att elda olivkärorna i Italien och frakta olja till Sverige. Inergiinnehållet i en kubikmeter olja är storleksordningen dubbelt så stort som för olivkärnor så att skicka olivkärnor på långväga transporter är dumt globalt sett.

  102. Sigge

    Ulf #92

    Siffrorna jag hittade gällande Rumänien var från en sida som handlade om EU-länder och dess utsläpp. Jag kan inte hitta något som styrker det Fredrik S visar.

    Jag tycker du skall göra som jag gör när det är olika uppgifter. Jag söker själv på nätet. Kolla då på institutioner som redovisar statistik. Ibland kan det helt enkelt vara felskrivningar som gjort att att ett diagram eller tabell blivit felaktig.

  103. Fredrik S

    Sigge #102

    Det jag länkade till kom från IEA.

    För övrigt:

    https://www.synsam.se/glas%C3%B6gon/l%C3%A4sglas%C3%B6gon?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIyvzV9KapiAMVH1KRBR3HWg37EAAYASAAEgITmPD_BwE

  104. Bråka inte gå hit.
    https://fiatlux.se/
    I vänsterspalten klicka på CO₂ per capita och lägg sen in valfria länder, jag råkade lägga in Bulgarien i.st.f. Rumänien.