Öppen Tråd

vintersol

Vinter i hela landet. Och det är som vanligt med försenade tåg och halt på vägarna. Men nu går vi i alla fall mot ljusare tider. Här är veckans öppna tråd för diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg,önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Magma

    En härlig start på nya året när flera veckors dis gått över i klart väder – känns just nu som extremväder … i positiv bemärkelse.
    Läste just i SvD att forskare ”kommit på” att jordens molnighet bidragit till ett varmare 2024, men bara 0,2 grader av de 1,5 …. och att det visserligen KAN bero på minskade svavelutsläpp, men att man inte kan vara säker … det KAN även vara förorsakat av ”klimatförändringarna” i sig, alltså underförstått av koldioxiden. Kanske en förmodad förstärkning som Rockis kan få till drivande mot någon av hans ”tipping point” – mer koldioxid ger mer värme som ger mindre moln, som ger mer värme som ger mindre moln, som ger …. Eller handlar det om att alarmisterna känner att de behöver ”kidnappa” den minskade molnbildningen och på det sättet få tolkningsföreträde …
    Än är inte kampen över … samtidigt skriver Hanne Kjöller i spåren av da-Costa-falley, även hon i SvD, ”att en osanning inte blir mer sann för att den upprepas av många” … en sanning som absolut kan appliceras även i klimatdebatten.

  2. Joachim Andersson

    Ser att Anneli Megner Arn för ösa ut jorden undergång på TV4 nu utan några kritiska motfrågor dvs en vanlig dag på MSM.
    Människan styr klimatet ingen annat kan tydligen göra det.
    Blir så trött

  3. Ulf

    Någon teknisk begåvad som har koll på det här med flygbränsle? Kan det inte vara farligt med biobränsle för motorer som är gjorda för fossila bränslen? Att bilar och båtar sotar igen är en sak, men flyg?
    Antar att straffavgifterna är en sak för Sverige och EU. Finns väl inga andra som är så dumma att man pysslar med dylika klimathaverier?
    Men hur flygsäkert är detta?
    Den väsentliga frågan hoppar naturligtvis DN över.
    Än så länge betalar flygbolagen böter för att strunta i inblandningen.
    https://www.dn.se/ekonomi/prischock-pa-flyg-vantar-om-branschen-foljer-klimatkraven/

  4. Sigge

    Ulf #3

    Jag har inte koll på flygbränsle annat än att de använder fotogen som är väldigt mycket renare än diesel.

    Jag har bättre koll på dieselolja. När miljödiesel började användas under 80- och 90-talet så märktes två saker, dels att energiinnehållet i miljödieseln var lägre så fordonen drog mer bränsle och att motorerna inte sotade igen lika snabbt. Det fanns en oro för att dieselpumparna skulle slitas mer med miljödieseln men det var inget som märktes.

    Biodieseln HVO100 är ungefär 30% renare än diesel MK1 men inte lika ren som fotogen

    Jetmtorer/gasturbiner fungerar väldigt bra med metangas och alkoholer som metanol eller etanol.

    Det har ju talats om E-bränsle men det blir väldigt dyrt. Den tekniken finns och används, i alla fall testas, på något eller ett par av USA:s atomdrivna hangarfartyg och kallas där för JP-5.

  5. Lasse

    Henrik J
    Om Klimatfrågan och hur Kina och EU har olika mål med den .
    Talet om att det måste gå har satt oss på pottkanten.
    Tänk om det är solen och molnen som vi inte kan påverka som styr vårt klimat.
    Solförnekarna börjar få svårt !

  6. Ivar Andersson

    Johan Westerholm Ledarsidorna

    Northvolt ligger hopplöst efter och har hela tiden konsekvent manövrerat sig själva in i en position där de använder sig av gårdagens teknik som kinesiska företag övergivit eller överger. En teknik och en process för att producera batterier till en upp till 40 gånger högre kostnad än de kinesiska, amerikanska och japanska konkurrenterna. Redan när första spadtaget togs i Skellefteå var detta känt. Den stora frågan borde vara vad det var som gjorde att ingen drog i handbromsen. Framför allt varför bolaget och Svante Axelsson, den nationelle samordnaren för ”Fossilfritt Sverige” tillsammans med bland annat Camilla Kvartoft och SVT istället gjorde allt för att misstänkliggöra samt sätta i klandervärd dager de som ställde kritiska frågor och försökte sakligt och vetenskapligt pröva bolagets olika vägval och prioriteringar.

    När Northvolts dåvarande VD Peter Carlsson 2022 erhöll Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademins guldmedalj 2022 av HMK Carl XVI Gustaf fick han utmärkelsen med motiveringen

    Civilekonomen Peter Carlsson tilldelas IVAs Guldmedalj för sitt framstående entreprenörskap, ledarskap och innovativa förmåga att driva och utveckla nydanande megaprojekt med batteritillverkning för samhällets omställning till fossilfri energiförsörjning.

    Så kan det gå när en civilekonom ska bygga en grön fabrik.

  7. Björn

    SMHIs representanter i TV-rutan verkar ha svårt för att erkänna att det kallt i hela landet och för övrigt i hela södra Europa. Det var kring -11 grader hela dagen någon mil norr om Stockholm igår. Kalla nätter i södra delen av landet, redovisar man inte heller, varför? Skulle det störa uppfattningen kring den globala uppvärmningen?

  8. foliehatt

    Ivar Andersson, #6,
    ännu ett exempel på att det är bättre att dela ut priser och medaljer för genomförda dåd. IVA borde ha konsulterat den norska Nobelkommitén för råd i frågan.
    Ty planer, upplägg, vackert tal, har förmågan att landa på näsan, ibland.

  9. Jonas

    #7 Björn.

    Dumt att nämna att det är kallare än normalt så här nära inpå när Copernicus snart släpper data att 2024 var varmaste året någonsin.

  10. Berra

    Henrik Jönsson sågar rejält i veckans avsnitt

    https://www.youtube.com/watch?v=gHBJNWlQzts

  11. Ulf

    Svar Sigge 4,

    Trodde fotogen var extremt miljö ovänligt.
    Anledningen till frågan är att det blivit mer och mer problem med båtmotorer och bränsle. Speciellt om man försöker använda bränsle som stått över vintern. Dessutom tankar man numera bara 98 oktan på båtar, som jag tror är annorlunda vad gäller inblandning. Men detta kan förstås handla om något annat problem. Minns bara att en mackägare sa att det var ett elände med bränslet vad gäller båtar.
    Det har varit ovanligt mycket problem med flygolyckor 2024. Så det dök väl upp i huvudet då.

  12. Missa inte!
    En viktig och unik fotoutställning om klimat och landskap börjar idag på Kiruna konsthall: KLIMAT-RO.
    Lugna bilder på fagra landskap med fungerande klimat blir aldrig rafflande nyheter.
    Det har inte blivit fler översvämningar, skogsbränder och orkaner i världen.
    Det har blivit fler filmkameror, medier och enfaldiga journalister.
    Pågår till 1 februari.

  13. Karl Erik R

    Flygfotogen eller Jet 1 som den egentligen heter, skiljer sig från diesel på en rad punkter. Framför allt måste den tåla kyla, helst ytterligare 20 minusgrader bättre än diesel. Jet 1 har mycket högre svavelhalt och sämre smörjande egenskaper, vilket inte behövs i en jetmotor.

    Äldre dieselmotorer, före ca 1995 kan köras på Jet 1, delvis eller nästan helt. Den tiden fanns knappast partikelfilter så svavlet var inte ett problem för motorn

  14. Berra

    Och detta händer under vad copernicus kommer att kalla varmaste året någonsin…

    https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sj-staller-in-tag-i-ovre-norrland/

  15. Ivar Andersson

    ”Såväl Microsoft som Amazon har under under senare tid initierat jättesatsningar för att bygga ut sin AI-kapacitet. Microsoft, Amazon och Google har dessutom skrivit avtal om att ta del av el som producerats från kärnkraftverk för att driva de nya jättesatsningarna.”
    Utmärkt att Microsoft, Amazon och Google vill ha kärnkraft och inte sol och vind.

  16. Benny

    Ivar, ja det duger ju knappast att bara ha ström när det blåser för serverhallarna? Läste att dessa serverhallar inte skapar speciellt många jobb och dessutom bara trissar upp priserna på el för vanligt folk då de kräver avbrottsfri tillgång till el dygnet runt. En förlustaffär för alla utom de globala IT-jättarna alltså…

  17. Joachim

    Jag har inte kunnat släppa Osman (2021) riktigt.
    Är det inte underligt att alla forskare är överens om att denna rapport har funnit den absoluta sanningen om den globala medeltemperaturen dom senaste 24000 åren, samtidigt som ingen forskare ännu kan förklara hur globala medeltemperaturen kunde stiga 0,6 grader dom senaste 2 åren?

    Ökningen på 0,6 grader från 2022 till 2024 är för övrigt lite större än dom 0,5 grader temperaturen ökat dom senaste 8000 åren (innan industriell tid). Orsaken till prehumana ökningen var ökad CO2 och minskat istäcke.

    Kommer forskarna enas om att det finns/fanns en gigantisk värmesänka någonstans, som plötsligt 2023 avgav en massa värme? Eller finns någon annan förklaring?

  18. Dumsnuten

    #17 joachim

    Den konsensus som råder där är kanske av samma typ som 97 procentarn.

  19. Claes-Erik Simonsbacka

    I går kväll blev Morgan Stanley den senaste amerikanska banken att lämna Net Zero Banking Alliance, eftersom pressen ökade alltmer på finansinstitutioner från republikanska lagstiftare. Trots att de lämnade alliansen sa Morgan Stanley i ett uttalande att bankens åtagande att uppfylla sina koldioxidmål ”förblir oförändrat”.

    Citigroup och Bank of America lämnade också gruppen tidigare i veckan, medan Wells Fargo och Goldman Sachs lämnade tidigare i december.

    Den FN-stödda alliansen, som omfattar över 140 banker med mer än 70 biljoner dollar i tillgångar, grundades år 2021 med målet att bringa finanssektorn i linje med klimatavtalet från Paris.

    Mvh,

  20. Ulf

    Svar 17 Joachim,

    Men är det verkligen så att alla forskare är överens om detta? Det låter fullständigt orimligt.
    tty har ett inlägg nummer 259 under ”Gott nytt år”, som tydligt visar att ”Osman” är rent nonsens. Ett mycket väl underbyggt inlägg.
    Det kan knappast vara så att alla forskare tycker detta. Vad säger klimathistorikerna som ändå är de som rimligen har absolut bäst koll?
    Lokala iakttagelser måste förstås hänga ihop med globala antaganden annars faller allt pladask.

  21. Sigge

    Karl-Erik R #13

    Förr hällde man fotogen i dieseln på vintern när det var kallt.

    Ulf #11

    Gummislangar och gummipackningar i många båtmotorer tål inte 10% inblandning av etanol som det är i 95-oktanig bensin. Det är likadant med gräsklipparmotorer, motorsågsmotorer och en del andra motorer.

  22. Ulf

    Svar 19,

    Jag har lite svårt att förstå vad detta har med republikanska lagstiftare att göra?
    Några stater har stämt ett antal finansiella institut för att de bryter mot amerikanska befintliga antitrust lagar genom delta i denna organisation.
    Utan att vara jurist så synes det vara ett solklart fall av brott mot antitrust lagarna. Därför hoppar nu många av denna organisation.
    Lagarna tillkom när Rockefeller försökte kontrollera hela världens oljeproduktion och därmed pris mm.
    Att de lämnar beror således på att deras jurister bedömer att de deltar i en olaglig kartell, som syftar till att diskriminera vissa företag.

  23. Ulf

    Svar 21,

    Det här är mer att drivmedlet åldras dåligt man behöver hälla i något ”extramedel” över vintern. Alternativt lämna in gammal bensin och fylla på med ny på våren.
    Men grundfrågan är ändå om byte av bränsle till förnybart är flygsäkert. Det tycker jag är konstigt att det inte nämns någonstans då flygolyckor är så ödesdigra.

  24. Joachim

    #20 Ulf
    Jag ville försåtligt så ett frö hos dom som är bombsäkra i klimatfrågan genom en intressant jämförelse. Vi får se om jag lyckas.

    Tack för upplysningen om ttys genomgång, jag har missat den. Du kan hitta mina två blygsamma försök att läsa Nic Lewis kritik ungefär i dom krokarna i samma tråd.

  25. tty

    Apropå att Osmans milt sagt underliga resultat blivit populära så beror det på att de, i motsats till faktiska paleoklimatdata, stämmer med klimatmodellerna som hävdar att det blivit successivt varmare under hela Holocen.

    Vilket inte är så konstigt eftersom Osman et al som sagt i mycket bygger på just en sådan modell, och inte riktiga data.

    Ingen som vet något om klimathistoria kan rimligen ta den på allvar. Om så önskas kan jag nog skaka fram proxydata som visar på motsatsen för praktiskt taget vilket område som helst i Världen (definitivt för samtliga kontinenter och oceaner).

  26. Claes-Erik Simonsbacka

    Ulf #22

    Under de senaste åren har det funnits en ökande trend bland vissa politiska fraktioner i USA, särskilt högerlagstiftare, att kritisera och utmana de metoder som är förknippade med investeringar i miljö, social och styrning (ESG). Dessa lagstiftare hävdar att hållbara investeringar prioriterar sociala eller miljömässiga angelägenheter framför traditionella finansiella mått, som de tror kan undergräva lönsamheten och stabiliteten för finansiella institutioner.

    Mvh,

  27. #21,23
    Det var lysfotogen man använde. Oljebolagen satte normalt till nåt för att klassa den som vinterdiesel, antagligen lysfotogen där också. Mitt minne är från början av 60-talet, vintern 65-66 var speciell med sjöfarten stängd norr om Gävle från 1/12 och norr om Stockholm efter jul. Några lediga åkare fanns inte i Norrland eller mellansverige, några skåningar och danskar dök upp men hade väl inte ens hört talas om vinterdiesel. Mest illa ute var holländarna när dom kom, Holland är ju ingen marknad för långtradare men många tradare har dom trots det, alla med jättetankar, 800 l och uppåt, och soppan i dom var från nånstans där dieseln var billigast, och det tar tid att köra upp så mycket diesel så att man kan fylla upp med den lokala soppan.

  28. Thorleif

    #19 CES, #6 Ivar A

    Inte bara bankerna lämnar Klimat-agendan,! De anpassar sig helt enkelt. Sedan Trump vann valet har Biden-stödjande grupperingar gått över till att istället helt stödja Trump. Varför? Pengar och avkastning förstås. Finansfolk som H Mix inkl delägare Peter Carlsson (Vargas) är inte sämre. De upprätthåller sina masker enbart så länge de får investerare att delta. I ”Den Stora Kapplöpningen” (Svt( visar P Carlsson upprepande ggr att han tvivlar (inte optimist) på NV storskaliga produktion. De har dock lyckats skapa en fungerande produkt men bara efter mycket mödosamma procedurer. Knappast i större skala utan mycket stor kassation.

    Riskkapitalism handlar alltid om exit där man lämnar de senast inkomna ägarna med inte sällan Svarte Petter.
    De vill främst uppfattas som innovatörer. Innovatörer av affärsidéer, inte produkter.

    https://www.affarsvarlden.se/artikel/northvolt-vdns-okanda-jattepost-i-h2gs-har-ar-alla-innehaven

  29. BG

    #21 Sigge

    Under första halvan av 80-talet hade VW en sexcylindrig diesel, vilken även användes av Volvo Personvagnar. En vinter långt ”innan världen stod i lågor” vägrade motorn i min bil att starta, eftersom dieseloljan paraffinerades. Bilen togs till verkstad för åtgärd. VW:s lösning på problemet var att tillsätta en mindre mängd lågoktanig bensin (93). Det fungerade utmärkt.

    Förr om åren kunde man ha dubbla bränsletankar i en bil; en för bensin och en för fotogen. Omkoppling under förarsätet. Fotogenen, som var billigare än bensinen, användes utanför tättbebyggt samhälle. Användningarna lär ha varit otillåten, avgaserna luktade illa och motorerna var lågkomprimerade (t.ex Chevrolet 1936).

    Personbilsmotorer av modernare snitt tyckte inte om E85. Serviceintervallen halverades. En del motorer ville inte starta vid kyla.

    Dieselolja hade flera fördelar, en av dem var att den gick att använda som bränsle i militärens tältkaminer (åtminstone förr i tiden). Ett antal literflaskor med diesel stod vid kaminen och hälldes i som ersättning för sur ved. Kaminröret blev efter ett tag rött och vi kunde sova.

  30. tty

    #19/22

    Detta är ett direkt resultat av Trumps valseger.

    I praktiken är det bara DOJ (Department of Justice) och FTC (Federal Trade Commission) som kan driva antitrustmål. Risken för detta var obefintlig under Biden, men är det inte under Trump.

    Delstater kan bara driva antitrustmål om de kan bevisa direkta negativa effekter inom delstaten, vilket nog är svårt när det gäller en internationell organisation.

  31. tty

    #27

    Jag har liknande minnen från den kalla vintern 1978/79. I februari var jag uppe i Vidsel för vinterprov, det var tidvis under -40, och någon hade skickat upp ett aggregat tankat med sydsvensk diesel.

    Den påminde till konsistensen mest om rabarberkräm. Det gick inte ens att tappa ur eländet. Vi fick lov att ta in aggregatet i ett uppvärmt utrymme för att kunna tömma tanken och sedan skölja ur hela bränslesystemet med fotogen.

  32. Ulf

    Svar 28,

    Rent nonsens. Riskkapitalism är det mest långsiktiga man kan ägna sig åt där en framtida försäljning ligger i korten.
    Att göra Exits som är bra för investerarna och även köparna är mycket viktigt för att resa nya fonder och hitta nya köpare vid nya exits.
    Det ligger i sakens natur att dåliga exits blir mest omskrivna i media. Alla fungerande sådana där alla är nöjda är inget att skriva om. Men i 90 procent av fallen är alla parter nöjda under normala förhållanden.
    Mix engagemang i gröna investeringar handlar mest om honom som person och Maslows behovstrappa.
    Att banker lämnar beror uteslutande på att de står inför enorma böter för att brutit mot flera lagar i USA.
    Klimatreligionen har gått före lagstiftningen. Det är slut med det.

  33. Ulf

    Svar 30,

    Nu menar exempelvis Texas att det bryts även mot staternas antitrust lagar men visst det blir ett annat tryck med en administration som är villiga att använda lagarna istället för att ge klimatreligionen förtur.
    https://www.texasattorneygeneral.gov/news/releases/attorney-general-ken-paxton-sues-blackrock-state-street-and-vanguard-illegally-conspiring-manipulate

  34. KGR

    #23 Ulf betr: ”Men grundfrågan är ändå om byte av bränsle till förnybart är flygsäkert. Det tycker jag är konstigt att det inte nämns någonstans då flygolyckor är så ödesdigra.”

    Hej,
    ”Sustainable aviation fuel is widely used by airlines across the world. It is fully compliant with aviation fuel standards, certified under ASTM D7566 specifications and once blended with conventional jet fuel it is ready to be used. Sustainable aviation fuel is compatible with existing aircraft engines and airport fuel infrastructure.”
    Re: https://www.neste.com/products-and-innovation/sustainable-aviation/sustainable-aviation-fuel
    samt: https://www.neste.com/media/releases-and-news

    Jag är avogt inställd till såväl ”grön omställning” som ”hållbarhet” och tar inte ställning till vare sig flygbränslemarknad eller total flygsäkerhet, men jag ska uppdatera mig betr. ASTM D7566 och återkommer om jag ev, har något att tillägga.
    Vänligen

  35. Ulf

    Svar 34,

    Tack, genuint intresserad eftersom jag vet att klimatreligionen gott före i andra fall, så inte förvånande om det gäller flygsäkerhet också.

  36. KGR

    #34 Tillägg: Last Updated: Dec 04, 2024, re: https://www.astm.org/d7566-24d.html
    => Jag har inga betänkligheter mot fortsatt tillämpning av denna standard.

  37. Thorleif

    #32 Ulf

    Din debattteknik använder ofta motpartens argument som NONSENS. Jag tycker det är en dålig argumentation. T.o.m respektlös.

    Få människor uppfattar riskkapitalism som långsiktig eftersom den nya huvudägararens mål är exit (jmf 70-talets företagsdoktorer). Riskkapitalister som begrepp eller investerare har inte så mycket med begreppet riskkapital att göra (utan metod) då både aktiekapital och lån givetvis är riskkapital per se. Riskkapitalism har ursprungligen handlat om att hitta verksamheter/produkter som via hävstång och stora skulder och kortsiktigt personligt ägande/insats som kan ge hög (initial) avkastning genom att plocka ut köpbjektets ”mest värdefulla delar”. Inte sällan maximera kortsiktig avkastning (exit) utan långsiktiga organiska tillväxtplaner. I takt med att branschen mognat och tillgängligt kapital kraftigt ökat (fonder t.ex) har vi sett olika typer av specialisering vilket visserligen talar för större långsiktighet och branschkunnande. Men fortfarande handlar affärsidéerna mest om marknad och finansiell avkastning (finansmarknadsekonomer) än tekniska lösningar. Alltså att finna lågavkastande tillgångar som snabbt kan effektiviseras. Lågpresterande offentliga verksamheter (privatiseringar) bra exempel för framtida köp och försäljningar när rationaliseringar och kortsiktiga skattekronor nåtts. Klimat-branschen liknar mao privatiserings-businessen då det offentliga inkl politiker driver på.

  38. Sigge

    BG #29

    Jag har också erfarenhet av att diesel blivit trögflytande av kylan. Vi hällde fotogen i dieseln.

    Jag hade Volvo V50 1,8F. Jag körde den nästan bara på E85. När jag hade kört på bensin och tankat E85 så det var ungefär 50% etanol och 50% bensin gick bilen inte bra, Det var tydligen en sensor som skulle känna av om det var bensin eller E85 i tanken som tog den blandningen för bensin och då fick motorn för lite bränsle. En del mekaniker sa att det var bra att köra var tredje tank med bensin men det gjorde jag inte. Min dotter tog över bilen och när hon sålde den så hade den gått c:a 25 000 mil. Bilen var trögstartad när det var kallt ute om man inte använt motorvärmare men det inträffade aldrig att den inte startade.

  39. Berra

    Lägger in länken idag igen eftersom det passar i öppen tråd

    ”Kostnaderna för att stödja produktionen av förnybar energi, såsom vind, sol och biomassa, belastar den tyska statsbudgeten med miljardbelopp varje år. År 2024 har utgifterna uppgått till 17,8 miljarder euro och enligt en prognos från Energiekonomiska Institutet vid Universitetet i Köln (EWI) kan de stiga till 22,9 miljarder euro inom fem år…”

    https://www.energinyheter.se/20250103/32483/fornybar-energi-orsakar-miljardkostnader-i-tyskland-atgarder-diskuteras

  40. Daniel Wiklund

    Det var enklare att köra bil i Luleå i december 1929. 1929 var den varmaste december i Luleå sen 1921.

  41. Thorleif

    #37 Riskkapital

    Fonder handlar om avgifter och transaktioner. En transaktionsekonomi i första hand.
    Fråga banken t.ex som själva skapat pengarna från början. Bankverksamhet i den gamla skolan handlade om klassisk förvaltning. Bara räntespread utan avgifter.

    Sedan följde i spåren av mognad/mättnad och politiskt skapad stagflation (inflation) att öka den ekonomiska samhällstillväxten genom att konsumera framtidens frukter redan idag via bl.a konsumtionskrediter (inkl bostäder).
    Bankerna fick hand om pensioner och aktiehandel (tidigare ej statsskyddade investmentfirmor). Börserna privatiserades även i Europa.
    Transaktions-ekonomin var född liksom senare ”pilotskolan” och kvartals-ekonomin. Sannolikt har kreditcykeln nått en ny topp och frågan kvarstår hur vi ska växla upp även en andra gång (sedan kriget) utan realekonomiskt stora problem för medelklassen likt 70-talet.

    Är den digitala transhumanismen och en ny klimatekonomi lösningen (som många hoppas på (WEF/FN)) eller har vi nått ”världskriget” som The Great Reset?

  42. BD-Nille

    #39 Berra

    Vi är eniga. Mer om det tyska debaclet:

    ”Subventionerna till den tyska förnybara energin skulle motsvara kostnaden för en glasskula i månaden, räknat per hushåll, enligt ett berömt ministeruttalande. Det har blivit mångfalt mycket dyrare. I dag betalar de tyska hushållen över 5 kronor per kilowattimme för sin el, alla avgifter inräknade. Och Tyskland har blivit kroniskt beroende av importel.”

    https://second-opinion.se/enorma-kostnader-for-fornybart-i-tyskland/

  43. Daniel Wiklund

    # 41 Till mig själv. Glömde skriva att medeltemperaturen för december var plus 0.4.

  44. johannes

    Nä, man avparaffinerar ”vinter”oljan. Denna användes till tankar som stod utomhus och till fordon. Inomhusoljan hade kvar paraffinen. Flygbränsle är ännu noggrannare avparaffinerat.
    Man kyler och filtrerar bort paraffinen, som man bl.a gör ljus utav som användes i hela tredje världen för kvällslyse. Stearinljus som godhetsknarkare skänker bort vill ingen ha där för de lyser för svagt.

    Igår pratade jag men en som hade en Åkerman grävare. Den hade stått i 20 år. Sedan tankade och startade han den för 3 år sedan och den fick stå 2 år. Pumpen var blockfast och fick renoveras för 6400 spänn.
    Jag kör aldrig den nya skiten i mina maskiner, det får bli hamndiesel från ”langaren”, go och tjock med rätt lukt, utan växt och djurskräp som härsknar och stelnar.

  45. Claes-Erik Simonsbacka

    Kina föreslår ytterligare exportbegränsningar för batteri, kritisk mineralteknik
    2 januari 2025
    Kinas handelsministerium har föreslagit nya exportbegränsningar för teknologier som är nödvändiga för att producera batterikomponenter och bearbeta kritiska mineraler som litium och gallium. Dessa förslag, som beskrivs i ett färskt dokument, syftar till att bevara Kinas dominerande 70% marknadsandel inom bearbetning av litium för elbilsbatterier (EV) och stödja dess inhemska batteriförsörjningskedjor. De potentiella restriktionerna kan utmana västerländska litiumproducenter som förlitar sig på kinesisk teknologi och kan också hämma den internationella tillväxten för stora kinesiska batteritillverkare som CATL, Gotion och EVE Energy. Dessutom kan vissa galliumextraktionstekniker möta begränsningar. Dessa förslag, som fortfarande är öppna för allmänhetens feedback fram till den 1 februari, ligger i linje med Pekings pågående strategi för att kontrollera kritiska mineraltillgångar och teknologier mitt i globala handelsspänningar, särskilt med den kommande andra mandatperioden för Donald Trump, som är känd för att införa handelsrestriktioner.

    Källa: Reuters

    Mvh,

  46. Det är väl OT, men jag ser många kommentarer om bränsle. Här en liten anekdot. Jag kör nu en Volvo 855 1996 med VW:s 5-cylindriga motor 2,4 TDI. Den motortypen har en tendens ryka vid skarpa gaspådrag, vilket man sällan använder vid normal körning, så det är inget problem, förutom vid bilprovningen.

    En erfaren bilmekaniker rådde mig i mitten av 90-talet då jag hade en Volvo 745 TD med samma egenskap, att just före kontrollbesiktningen tanka lysfotogen blandad med cirka 15% diesel. Samma recept använder jag för 855:an och resultatet är mirakulöst. Bilen klarar galant avgastestet.

    Här i Frankrike säljs inte lysfotogen där jag bor, men en annan liknande produkt finns över allt. Det är bränsle till fotogenkaminer. Det finns två sorter; standard och extra ren. Den senare är luktlös både flytande och vid förbränning.

    Inför senaste kontrollbesiktningen tankade jag 40 liter av den extra rena, men det visade sig att jag nästan tömt tanken på diesel. Det gjorde motorn lite svårstartad, men inte mycke.

    Vid avgastesten i Frankrike är instruktionen att gaspedalen ska snabbt trampas ner till 3/4 och genast släppas upp, vilket upprepas tre gånger och medelvärdet räknas. Så gjorde besiktningsmannen. Värdet blev nära noll. Under 0,5 är bra. Mannen rynkade ögonbrynen och upprepade testen, nu med fullgas, men resultat var fortfarande nära noll. Besiktningsmannen gjorde nu en tredje test med gasen i botten under fem sekunder en gång. Varvmätaren gick i botten, men fortfarande nära noll mätresultat.

    Mannen såg förbryllad ut och sade: ”Det har blivit något fel på mitt mätinstrument, men det är ok för jag ser ingen rök alls. Det är väldigt konstigt. Den här modellen brukar alltid ryka, men du måste vara duktig på att sköta om din bil.”
    Jag svarade anspråkslöst med ett litet leende: ”Jag gör mitt bästa.”

  47. BD-Nille

    #43 Daniel Wiklund
    Du menar rimligen att medeltemp år 1929 hos Bonsack i Luleå var + 0,4 grader.

    I december 2024 var det -5,2 grader, om jag läst rätt i Norrbottenskuriren.

  48. Christer Eriksson

    Sigge.
    Angående det sk miljödiseln
    Jag fick en ny lastbil en Volvo Fm12 årsmodell 2002.
    Jag tappade räkningen på hur många gånger som vi fick motorstopp och fick byta filter och rengöra tanken pga den urusla miljödiselen.
    Filtren var total igentäppt av en seg sörja.
    Fick lösa problemen genom att höja upp sugrören i tanken så att dom inte tog bränslet i botten av tanken där sörjan låg.
    Det sämsta bränslet någonsin,gjorde bilen dessutom kraftlösare.

  49. Thorleif

    #45 CES

    Tack för info. Detta förslag är förstås ett politiskt förhandlings-instrument. Tyvärr väntar ett ”spännande” 2025. Volativ börs? Inte osannolikt. Musk mindre konfrontativ. Hoppas han får en återhållande och mer förhandlingsinriktad påverkan på Trump’s impulsiva retorik.

  50. Patrick

    Moderna motorer ska vara konstruerade för att klara bensin med inblandning av något miljövänligt, men det blir inte alltid bra ändå.
    Min Honda Skoter-motor, en 1-cyl fyrtaktare på 13 hk, gick alldeles utmärkt på 95 oktan. Så började den hacka lite, speciellt när man hade lite gas och körde långsamt och skulle öka hastigheten försiktigt. Det var vid den tiden man ökade inblandningen av ”matnyttigt” så jag tänkte att jag provar med 98 istället. Det tog 2-3 tankar innan man kört ut all gammal bensin och eventuell elektronik fattat att man körde på annan soppa. Sedan dess har den gått som en klocka, mjukt och fint.
    Nu har man sänkt inblandningen av grönsaker och annat, men jag fortsätter att tanka 98. Det är ingen större kostnad för mig då tanken rymmer 7 liter och den drar 0,21 l/mil. Enda problemet är att inte alla mackar har 98 oktan, jag är glad så länge min ”stampump” har kvar den bättre kvalitén.

  51. Sten Kaijser

    Lars M #46

    : ) !!

  52. Ulf

    Svar 37,
    Bara när det är nonsens vilket detta är. Jag använder det väldigt sällan faktiskt, men när det är sant använder jag det.
    Jag är allergisk mot nonsens.

  53. Lars-Eric Bjerke

    # 3 Ulf,
    ”Kan det inte vara farligt med biobränsle för motorer som är gjorda för fossila bränslen? Att bilar och båtar sotar igen är en sak, men flyg?”

    Västflyg, som bland annat flyger till Sälen/Trysil, har mellan 30 % och 50 % inblandning av förnybart bränsle. Ett mycket trevligt flygbolag. De skriver följande på sin hemsida:
    ”Västflyg är det första flygbolaget i världen, som har så mycket förnybart flygbränsle, även kallat SAF (Sustainable Aviation Fuel), som möjligt i bränsletanken – på alla avgångar.
    SAF (Sustainable Aviation Fuel) har upp till 80% lägre utsläpp än fossilt jetflygbränsle. Idag är det tillåtet att köra med upp till 50% SAF bränsle i tanken vilket innebär upp till 40% reducerat utsläpp vid maximal inblandning av SAF.”
    https://vastflyg.se/biobransle/

  54. Lars-Eric Bjerke

    #53 fortsättning
    För transfer till Sälen kan man välja att åka hundspann, också det fossilfritt.

  55. #Sten Kaijser 51#

    Om du har lika rymligt samvete som jag och äger en dieselbil, får du gärna kopiera min metod.

    Ett tekniskt tillägg, genast efter besiktningen häller jag en flaska tvåtaktsolja i tanken för att säkerställa smörjningen av dieselpumpen. Troligen är det inte nödvändigt, men det skadar inte heller.

    Sten, god fortsättning på det nya året !

  56. Ulf

    Svar 53,
    Låter bra jag kan fortsätta flyga mao.

  57. Joachim

    #25 tty
    Har du någon förklaring till att Nic Lewis i Climate Etc är så försiktig i sin genomgång av Osmans rapport?

    Min första läsning gav mig intrycket: ”jaha, här finns en del tekniska anmärkningar i marginalen men ingen stark kritik mot helheten”.

    Du skräder inte orden och kallar den nonsens.
    Jag vet inte hur mycket jag kan läsa mellan raderna. Är Lewis genomgång den vetenskapliga motsvarigheten till ”duger att göra upp eld med”? Jag ser inte att han ens berör den långsamt stigande temperaturen hos Osman när tidigare rön haft långsamt sjunkande. Inte heller ser jag några tydliga utsagor om när och hur många grader fel Osmans kurva är.

  58. Nr3 å 56 Ulf
    Vad jag vet så har det varit på håret att trafikflyg kraschat pga dom ” nya ” bränslena – vet inte om det finns tillgängligt på nätet – men det borde finnas några länkar med sökord som Italien, motorhaveri eller liknande – vad jag minns var det ngt med isbildning pga vattenbildning som i sin tur fick motordelar att slitas ur motorn och drösa ner i ngn italiensk stad – piloterna lyckades dock landa säkert.
    Det bör ha varit runt 2015 – och förmodligen är detta åtgärdat.

  59. BD-Nille

    #53 Bjerke

    ”upp till 80% lägre utsläpp än fossilt jetflygbränsle”

    Viket trolleri, en helt ny förbrännings-kemi?

  60. Nr 7 Björn
    Om kölden och varningarna – meteorologen Per Stenborg uttalade varningar för 25 – 30 minus I klara områden i norr – vansinnigt lustigt när det redan varit en stor mängd dagar denna vinter där orter i norr legat mellan 30 – 35 grader – utan att det nämnts överhuvudtaget.
    Lägsta hittills denna vinter drygt 38 minus.

    Jag nämnde häromdagen hur tokfel kartorna visat morgontemperaturerna hos oss I västsverige – kartorna visar 1 minus medans stora områden har omkring 10 minus.

    Där jag bor, söder om Trollhättan hade vi 17,2 minus som lägst idag.

    Generellt är det en mycket tydligt retorik dom kör med, precis som modellerna visas och vinklas allt åt det varmare hållet – kartorna och infon är tillrättalagda enligt narrativet.

    Hela det spelet är direkt barnsligt och pinsamt- men dom skäms inte.

    Även en fin gammal meteorolog på smhi nämnde förra året – i en av deras temperaturrapporter att en del riktigt låga temperaturer kan ” missas” i norr – då smhi för flera år sedan hade stängt sina 2 nordligaste mätstationer.

    Det märks ju tydligt hur mätstations trixandet återverkar även på hela nationsnivån.

    Och ja – även förra vintern började ovanligt tidigt och var kall och gav riktigt stora problem bl a isbrytningen – och slutade med att sjöfartsverket fick hyra in privata extraresurser.
    Här i västsverige fick vi förra året fina pimpelisar i november och dom sista pimpelturerna blev efter mitten på Mars – väldigt kul för traktens pimpelfanatiker.
    I år är det lite sämre men även årets vinter gav dom första pimpelturerna i november, på tjärnarna utanför trollhättan – och ända ner mot Göteborg gav sig dom första skridskoåkare ut i november.

    För att vara världens varmaste år på 125 000 år flera år på raken – så har det varit väldigt kallt hos oss I flera år, liksom hos våra grannländer och bort till Island och Grönland- men det är nog bara lokalt…

    Nåväl – jag har sagt det förr – det måste bli oerhört mycket kallare innan vi får höra om det på tv eller från smhi eller Eu eller FN- nummera handlar upprätthållandet av narrativet om tillgångar på 10 000 – tals miljarder sek…och makt.

  61. BD-Nille

    #54 Bjerke
    ”För transfer till Sälen kan man välja att åka hundspann, också det fossilfritt”

    OK, draghundar orsakar inga utsläpp av växthusgaser under sin livscykel?

  62. Berra

    #60 Magnus Blomgren:

    Termometrarna är väl ofta vid en flygplats?

    Och ställer man termometern inne i en hangar så stämmer det ju bättre med modellerna….iaf vintertid

  63. Nr 61 BD – Nille
    Jag var på skogstur idag och mötte en gubbe med en bamsing till hund, såg ut en gigantisk gold.
    Jag frågade vilken sort det var – hörde lite dåligt men han sa nåt om pyrener eller liknande – vägde 90 kilo.

    Jag sa – den där behöver väl äta minst 1 kg om dagen – han svarade..1,5kg.

    Rejäla ”klimatavtryck” och även stora tassavtryck..

    Så ett hundspann – släpper nog ut lika mycket som bilen – men är betydligt roligare, om man gillar kylan – för det blir jädrigt kallt i den fartvinden.

  64. tty

    #57

    ”Har du någon förklaring till att Nic Lewis i Climate Etc är så försiktig i sin genomgång av Osmans rapport?”

    Nic Lewis är en av världens främsta statistiker. När han kritiserar klimatartiklar håller han sig i regel strikt till rent statistiska svagheter. Men lägg märke till följande avsnitt:

    ”Data assimilation is a technique suited to cases where observational evidence is abundant and reasonably accurate, with modest uncertainty, and where in addition the model simulations used are known to represent spatiotemporal changes and their covariance reasonably well. In such cases the reconstruction should be dominantly determined by information from the observations. However, none of those conditions are satisfied at the LGM.

    When observational evidence is limited and highly uncertain and/or model covariances are low, a data assimilation reconstruction will largely represent model simulation values.”

    Vilket är exakt varför jag anser att den är nonsens. Man kan inte assimilera data som inte finns.

  65. Men påtal om ” extremkylan” – vi har en enorm fågelinvation vid fågelbordet, igår fick jag fylla på med frön 3 gånger..

    Det riktigt fina vid fågelbordet på sistone är några svartmesar – som precis som lavskrikor är otroligt orädda – dom sitter bara några decimeter bort när man fyller på frön – och vill man prova med några frön i en utsträckt hand så sätter dom sig snart i handen och äter.

    Förra eller förrförra året – fick Skandinavien en enorm invasion av svartmesar från Ryssland- så numera har vi rätt gott om denna trevliga fågel i våra skogar.

  66. Thorleif

    #52 Ulf

    Northvolt och Sveriges riskkapitalism-nestor Mix representerar väl även just din syn på nonsens (?), dvs när värde-skapande på pappret är viktigare än fungerande teknologi och management.

    Riskkapitalister fungerar inte sällan mer som McKinsey-konsulter, fast med egna lånade pengar för hävstång, än företagsledare. Mix och Vargas utlovade egenkontroll av hela den vertikala produktionsprocessen från ax-till limpa som fort slutade med att den ”färdiga” nyckel-råvaran måste köpas av konkurrenterna. Inte nog med det. Sedan tvingades man köpa in andra maskiner (utan att förstå dem). Därefter har det visat sig att alla tusentals utlänningar som anställts inte kan ledas att samarbeta. Språkbarriärer enligt uppgift ett centralt problem. Anställda vittnar om ledarskapsproblem och hög kassation och risk för miljöbrott.. Är det så här det kan gå i slutet av vår finansiella cykel där hybrisen är så stor att finansintressena kan starta och driva nya högteknologiska företag? Visst är det Klimathybrisen som möjliggjort detta men också finanshybris. Återstår att se hur den politiska hybrisen ska tackla detta fiasko? Mer goda pengar (OPM) efter dåliga för att långsamt hoppas på ett mirakel?

  67. Andreas

    Johannes #44 mfl

    Har själv en gammal Åkerman som står mycket men startar alltid utan problem. Längsta stilleståndsperioden har varit knappt 1,5 år men den startade även då utan minsta protest. Hemligheten är att tanka B0-diesel (blankdiesel). Denna kan stå i flera år utan problem och vi kör alla våra tyngre fordon på denna variant av bränsle. Dessutom verkar det vara högre energiinnehåll i B0 då min dieselbil går längre mellan tankningarna i jämförelse med vanlig mackdiesel (B7). En annan grävmaskin jag skaffade för ett par år sedan visade sig vara mer svårstartad och det kröp fram att tidigare ägare kört den på miljödiesel vilket sliter på pumpen så det blir nog till att renovera denna. B0 är inte speciellt svår att få tag på. Vi skaffade tankkort på den lokala lastbilscentralen där de endast säljer B0. Tror QStar har den i sitt sortiment också.

  68. Thorleif

    #42 BD-Nille

    1 resp 2 kr garanterat per kWh för vindkraften på land resp offshore!
    Är det därför svenska utlandsbaserade ”riskkapitalister” m.fl fotfarande satsar stort på vindkraft med ägarskap från skattesubventionerade Luxemburg etc? Sneglar alla på Tyskland och räknar med att våra svenska politiker ska ”fega ur” och falla in i kören? Att EU tillslut tvingar oss att satsa skattebetalarnas pengar?

    De som producerar snurrorna m.m tycks gå som tåget tack vare t.ex Tyskland.

    Var det 85 öre ny kärnkraft skulle garanteras i Sverige? Något är fel i ekvationen……

    Vad garanteras brunkols-folket? Noll säkerligen.

  69. Joachim

    #64 tty
    Tack för förklaringen! Lewis hade som sagt en hel del anteckningar i marginalen. Räcker tydligen så i elitserien.
    Jag noterade faktiskt avsnittet du pekade på. Misstänkt likt kritik. Eller potentiell sågning.
    Lite märkligt att en enda rapport i mångas ögon kan sopa bort så mycket tidigare forskning. Till synes utan nämnvärt mothugg i forskarvärlden.

  70. Ulf

    https://www.dn.se/varlden/vulkan-som-kylde-ner-varlden-1831-har-identifierats/

    Efter att ha analyserat proverna kunde de koppla vulkanutbrottet till en ö i de nordvästra delarna av Stilla havet. Vulkanen heter Zavarskyj och ligger i området Kurilerna, ett av Japan och Ryssland omtvistat område

    Kylde ner jorden med en grad. Svält i Indien, Europa, Japan.

    Är väl i stort sett den grad vi fått tillbaka nu, eller?

  71. Ulf

    Svar 66,

    Du har liksom de flesta svenskar oerhört mycket att lära om riskkapital. Det gäller naturligtvis media och journalister också. Kunskapsnivån är t o m lägre än inom klimatet. Börjar här med en enkel grundkurs.
    https://www.svca.se/om-private-equity/
    Bidrar alltså med nästan 5 procent av Sveriges BNP.
    Sen kan du gå vidare till USA. En effektiv riskkapital industri är en huvudförklaring till varför USA kör varv runt EUs ekonomi och varför alla stora företag växer fram i USA och inte i EU.

    Mix verkar personligen snöat in på det här med klimatet och har själv förlorat stora pengar på klimatreligionen. Har egentligen inget alls att göra med traditionell riskkapital och hur det fungerar. Snarare med hur offentlig sektor fungerar. Skaffa sig skattepengar genom att äska pengar.

  72. Ulf

    Svar 70,

    Det handlar alltså om en grad av norra halvklotet inte en grad globalt. Men påverkan på den globala temperaturen måste ändå varit enormt stor.

  73. Ulf

    Ursäkta tjatet men här är en länk som kanske alla kan komma åt. Mycket intressant så delar den med. https://edition.cnn.com/2025/01/03/science/mystery-volcano-1831-eruption-simushir/index.html

    Måste ändå ha mycket stor inverkan på hur man ser på global uppvärmning. Åtminstone för mig som lekman med rätt dålig detaljkunskap om lilla istiden och vulkanutbrotten. Som det står i artikeln så är mänskligheten mycket dåligt förberedda på ett sådant utbrott.

  74. Sigge

    Christer Eriksson #48

    Det kan ha varit hög inblandning av FAME i dieseln. FAME är inte lagringsdugligt i rumstemperatur då det växer något i det och det sätter igen bränslefiltren.

    Du ska inte blanda ihop begreppen miljödiesel och biodiesel. Det finns många olika biodiesel och det är några av dessa som får tillväxt som sätter igen bränslefiltren.

    Det som motsäger att det skulle vara biodiesel är att den sörjan som bildas där ofta flyter och då hjälper det inte att höja sugrören i tanken. Om det bara var en lastbil som drabbades så var det nog skit i tanken som kommit dit utan att ha med bränslet att göra.

  75. Tege Tornvall

    #50. Jag märker detsamma i vår bil och tankar 98 okton när jag kan. Tråkigt att ofrivilligt riskera att skada sin motor med grönsakssoppa.

  76. johannes

    #67
    Jag tycker det är skandal av oljebolagen att lansera olika växt och djurprodukter i ren hysteri för att MP gapar utan att köra tester på våra maskiner.

    För några år sedan ställde jag en dunk med en skvätt biodiesel. Efter några månader var det en geggig kaka i botten som luktade äldre målarfärg.

    Vid haveri är det egentligen är det bara att skicka räkningen till macken ni tankade på, och sedan vidare till tinget när de bestrider.

    Jag tror det sker omlagring och polymerisering trots att oljorna skall vara hydrerade, speciellt i närvaro av lite fukt. Men det är bara för oljebolagen att samla in geggan och analysera.

  77. Man sig för pannan tager.
    Storbritannien har lyckats höja försäljningen av laddbara bilar i december – med 60%…jämfört december 2023.
    Bilhandlarna har haft enorma rabatter.
    Varför enorma rabatter?

    Jo, regeringen införde böter på 180 000kr per sålt fordon – om inte företagen nådde upp till minst 22% sålda laddbara, av totalen.

    Det är helt horribelt hur den gröna klimatskräcken förstör hela Europa, ekonomiskt, miljömässigt och politiskt och demokratiskt.

    Man skulle vilja använda en megafon – och skrika ut – sin skräck för den gröna idiotin.

    Vad blir det kvar av våra vildmarker och hav och ekonomier – när dessa gröna dårar söndrat och härskat färdigt.
    En industriöken och ruiner efter ett krig, tror jag.

    Vi ser här hur folk som Kent blint tror på all denna gröna propaganda – dom tror att klimatet har varit konstat, utan variationer sedan förra istiden och dom tror att Grönland snart har smät ner och att havsnivåerna skall dränka oss alla inom kort.

    Dessa förblindade gröna fanatiker är utan tvekan – vårat största hot mot våran hela existens.

    Bara som Storbritannien – har ni sett hur många 1000 miljarder dom slängt i sjön på energisektorn dom senaste 10 åren…fruktansvärt missbruk av skattemedel, dom ruinerar folket!

    På något sätt har västvärlden, med mördande propaganda, lyckats få politiker, vetenskapsinstitutioner och vanligt folk – att tro på sagan om det stabila, förindustriella klimatet och att vädret då alltid varit underbart och välgörande!

    Hur i hel – vete har dom lyckats med denna galenskap?????

    Jag får verkligen lust att lämna detta förbaskade idiotsamhälle – och dra till skogs och leva på självhushåll.

    1600 – talets maktelit rider återigen vårat samhälle – tänk att dom alltid återvänder, att vi ingenting lärt – bottenlöst tråkigt.

    Nu blir det skidtur på fälten söder om Trollhättan, rakt ut i verkligheten – det var 15 minus I morse nu bara 7 minus.
    Hur farao kan det vara så kallt när det har blåst från havet, nästan hela veckan – det där rekordvarma havet…
    Tänk om vi hade fått ett stort ryskt högtryck denna vinter – då hade vårat samhälle tvärnitat, stängda vägar och hamnar och stillastående tåg…då hade dom gröna dårarna sagt – titta – golfströmmen har stannat…Vi hade rätt – det blir varmare, det blir kallare – vi har rätt, varje dag och varje år.
    Krisen med kölden.
    Krisen med värmen.

    ”Men det är inte första sent – vi kan fortfarande stoppa värmen och kylan och stormarna och hindra Grönland från att smälta.”

    Faktum är att dom gröna lyckades att förhindra den grönländska avsmältningen redan 2024 – avsmältningen var då återigen som genomsnittet 1950 – 1986.

  78. Daniel Wiklund

    I gårdagens kurir fick rebellmammorna och Miljöpartiet många lovord. ( till Kents glädje) Nästan hela första sidan och två sidor till ägnades åt dessa klimattalibaner. Rebellmammorna har funnits i två år och är sprungna ur extremistiska Extinctions Rebellions. Kuriren har haft många artiklar om rebellmammorna, alltid positiva. Dom hyllas av det miljöpartistiska kommunalrådet. ( MP fick 3,5 procent i valet). Miljöpartisten Evelina R passar på att säga att SSAB släpper ut mycket koldioxid. Inget om hur viktig NJA/SSAB varit för Luleå, Norrbotten och Sverige. Att vara järnverksarbetare har varit ett mycket tungt och riskfyllt arbete. Ingenting om hur viktigt deras arbete varit. Bara att dom syndat och syndar genom att släppa ut koldioxid. Miljöpartisten (Evelina Rydeker) tycker i likhet med rebellmammorna att vi ska halvera vårat flygande. Inget om att vi har Sveriges billigaste fjärrvärme tack vare SSAB. Den är snart historia. Vilket säkert gör MP glada. Miljöpartiet lyckas vara med och bestämma mycket, trots att dom knappt kom in i riksdagen. Hur f-n kan dessa d-s-r få bestämma så mycket. Det kanske Kent kan svara på.

  79. Magnus b. #77
    Rabatteribilar? Påminner om tricket att öka andelen förnybart genom att lägga ner annan energiproduktion och sen visa upp beviset i form av tårtgrafik.

  80. Kent

    #77 Magnus
    ” Vi ser här hur folk som Kent blint tror på all denna gröna propaganda”

    Kul att man är så populär här. 😀
    Jag måste anta att du med ”grön propaganda” menar klimatvetenskapen så som den framställs av IPCC. Att du kallar den propaganda framställer snarare dig själv som den förblindade..

    Sedan kan ju politiken ta många vägar i ljuset av vetenskapen.

    ” Bara som Storbritannien – har ni sett hur många 1000 miljarder dom slängt i sjön på energisektorn dom senaste 10 åren…fruktansvärt missbruk av skattemedel, dom ruinerar folket!”

    De pengarna har ju skapat jobb och ekonomi för lika många 1000 miljarder, vad är problemet med det? Du kan ju lika gärna ondgöra dig över de pengar som slängts på olja de senaste 10 åren. Hur många 1000 miljarder är det, som går direkt i fickorna på nån diktator?

  81. Nr 79 Håkan B
    Jäpp – vi har fått en ny verklighet!

    Storbritannien byter ut regeringar i våldsam takt – men samtliga tycks vilja landet illa – ett grönt kaos, utan dess like – men tyskarna har ju också kastat sig ut för samma stup- och Frankrike har nog även dom fått syn på samma begärliga stup..

    Eu och FN – ja…dom håller i taktpinnen och klappar takten – samtidigt.

    Von der Leyen och Merkel har styrt det mesta under 2000 – talet – hur jäkla tafatta är inte våra europeiska länder.
    Maktstyrningen är fullkomligt- regeringar kommer och går – men ursula består.

  82. Nr 80 Kent
    Du är underbar!
    Oj, vad jobb det blivit i storbritannien!
    Oj, vad bra deras ekonomi går!
    Oj, vad bra deras havsmiljö blivit!

    Det gröna stärker verkligen Europa!

    Det är bra att du finns på denna blogg – du ger det underbara gröna och klimatvetenskapen ett Ansikte.

    Det är kanon – att leva på övertygelse – men det börjar redan kurra i den europeiska magen, och soppköerna i England ringlar långa.

  83. Daniel Wiklund

    #80 -Kent EU ska ju satsa 1 biljon kronor årligen i 10 år för att främja den gröna omställningen. Eftersom vi i norr visar vägen med den gröna omställningen så hamnar det mesta av pengarna här. Har ju redan hamnat lite i Northvolt. Det måste ju kännas bra för dig, du som sympatiserar med den miljöpartistiska extra gröna klimatpolitiken.

  84. Nr 80 Kent
    Jag vet inget om dig men kanske är det mörkt och kallt där du bor också – denna första januarisöndag?

    Jag skall g dig lite tröst:
    Just idag är det högre isutbredning i Antarktis än när satellitmätningarna började på 1900 – talet.

    Just idag går den Arktiska havsisen närmare Island än genomsnittet 1981 – 2010, dvs dom första decennierna med satellitmätningar.

    Det ger en viss tröst – när vi nu i flera år har haft dom varmaste åren på jordklotet på 125 000 år.
    Och inte minst då 2024, det allra, allra varmaste.

    Turligt nog blev också den totala avsmältningen 2024 på Grönland låg – dvs varken en ny istid imorgon eller en värmekatastrof i år.

    Jag tycker själv att dessa viktiga klimatområdens utveckling är som ljuv musik – jämfört vad SVT, EU, FN eller några klimatinstitut propagerar för.

    Så hav tröst – det varmaste året på 125 000 år blev riktigt bra….klimatmässigt.

    Några tips i vinterkölden – täta fönster och dörrar – ha snöskyffeln lättillgänglig- ta med några filtar och lite dryck och något att tugga på…om ni skall ut på vägarna – snöröjningen i förra veckan fungerade knappt överhuvudtaget här I västsverige…ens på dom stora vägarna.

    Januari, februari, mars kvar…sedan kommer den underbara värmen och vårfåglarna, vintern varar inte för evigt – även om årets vinter kom ovanligt tidigt, enl smhi – tidigare än snittet 1961 – 1990 – men det betyder inte att golfströmmen stannat – bara att vintern kommit ovanligt tidigt flera år dessa senaste år.

    Vintern är en bra tid att läsa böcker och umgås med vänner – och en bra tid för härliga samtal – sommaren är mer rastlös och då rusar livet iväg på äventyr.

    Kort sagt vi har våra årstider kvar och varje årstid har sin fördel!

  85. Ann lh

    # 82 och tidigare Magnus skönt att Du orkar!
    Det är även skönt att se hur Henrik Jönsson tacklar det politiskt korrekta motstånd han bekämpar. Nu är det ”bara” att hoppas att Trump överlever den närmaste månaden.
    När Trump bestämde sig för att ställa upp inför presidentvalet 2016 och framåt tändes ett hopp om vett och sans. Då gjorde jag ett stort jobb och lusläste vad som kom från FNs klimathotare – IPCC. Ögonen öppnades!
    Den agenda som där framskymtade under täckmantel av klimathot var lika obehaglig då som nu.
    Tyvärr lyckades ”träsket” få Joe Biden vald till president.
    Nu har vi fått facit kring Net Zero och vad den gröna ideotin kan ställa till med och förhoppnings vis kommer snart den stora kraschen.
    Nu närmar sig en andra rond med Vetenskapen och inte den s.k. klimatvetenskapen som stöd och den närmaste framtiden är spännande.

  86. Kent #80
    ”Du kan ju lika gärna ondgöra dig över de pengar som slängts på olja de senaste 10 åren. Hur många 1000 miljarder är det, som går direkt i fickorna på nån diktator?”
    Åk till Aberdeen och dra den när Mad Ed Miliband stänger ner brittisk oljeprospektering och oljeutvinning i Nordsjön.

  87. Fredrik S

    Mangnus, Kent

    Angående UK så blev de nettoimportör av petroleumprodukter 2013 pga politiska beslut.

    Sedan 2020 ökar efterfrågan och landet har tagit beslut om ge tillstånd för nya olje- och gasfyndigheter att exploateras. Men fortfarande minskar egen produktion och man måste importera.

    Så alla dessa trots alla dessa skattemiljarder som satsas så ökar oljebehovet och i grön anda har man lagt ner egen produktion av olja och gas och kompenserar detta med att importera från mellanöstern

    Den totala skatten på vinst för energibolag i UK som bedriver verksamhet i Nordsjön är för övrigt 78 %.

    https://assets.publishing.service.gov.uk/media/66a7a451ce1fd0da7b592eb8/DUKES_2024_Chapter_3.pdf

  88. TorbjörnR

    Fredrik Magnus Kent

    I UK betalar man ca 3 miljarder i subventioner för förnybart varje månad. Så 35-40 miljarder per år.

    Slumpkraft garanterad pris på 160-210 öre per kWh.

    Exakt vad är billigt med förnybart?
    Fråga mest till Kent!

    https://www.facebook.com/share/p/15cP721uPC/?mibextid=wwXIfr

  89. Ulf

    Svar 80,

    Ja du begriper i alla fall absolut noll om hur en frisk samhällsekonomi byggs. Det är också det som är det stora problemet med de gröna. Likt kommunister och socialister förstör de samhällsekonomin. Det gjorde de i Sverige och så även i Tyskland, pga okunskap.
    Helst skulle man vilja se tvångs undervisning i nationalekonomi och företagsekonomi.

  90. Uffe

    # 89 m fl
    Allt går ju enligt plan i Europa åtminstone om man ska tro WEF och EU kommissionen, vi lever just nu i det som myntades av samtliga västerländska politiker och eliter 2020, The great Reset och build back better, glömmer aldrig Stefan Lövens tal där han sa att nu har vi en chans att bygga en bättre värld, vad han inte sa att för att kunna göra det måste man riva ner det som redan finns.
    Vad det gäller Stor Britannien så är väl hela Labour såna där Young Global Leaders med uppdraget att göra sitt folk fattiga så att de kan bygga en bättre framtid för sig själv och sina barn.
    Stefan Löven fick väl ett välbetalt jobb för sin följsamhet till eliterna?

  91. Berra

    Hur ska de nu ha det egentligen?…

    https://sverigesradio.se/artikel/mildare-vader-sj-kickar-igang-installda-nattag-pa-mandag

    https://sverigesradio.se/artikel/trafikverket-ak-hem-i-dag-vanta-inte-till-imorgon

  92. Nr91 Berra
    Ja, denna veckan går kung bore på offensiven- 60 miljoner amerikaner hotas av köld och snöoväder, ända ner till mississippi.
    Storbritannien varnas för 40cm snö i norra England.
    Europa dras med I snö och kyla med stängda flygplatser och varningar.
    Skandinavien plågas av kylan och nu kommer snön – nationellt stabsläge.
    Här hos oss har det varit kris i Vårgårda, kommunen har varit i krisläge över helgen och delat ut filtar och försäkrat sig om att ingen skall dö av helgens köldvåg – sedan fjärrvärmen pajat.
    Många delar av västvärlden kommer nu att prövas i sina, medvetet försvagade, energisystem.

    Värmen fortsätter att vara ett mindre problem 2024/25 än värmen – vi får bara hoppas att folken I väst tar större ansvar än sina politiker – för sin överlevnad – om elavbrotten och kölden slår till.

    Herregud – vilket klimatfalsarie – vi matats med på senare år – dom där varmaste på 125 000 år kan dom glömma.
    Kanske att atmosfären är varm, det vet jag inget om – men här nere i våran verklighet blir det fortfarande kallt som FN.

    Hur mycket skall vi lida av kallt klimat och nedmonterade energisystem, bristande snöröjningsresurser och för få isbrytare – innan det blir uppror?
    Lika bra att ta fram extratäcket i natt, om strömmen går – vattenfall och gänget har ju monterat in anläggningar i alla hus, för att dom skall kunna köra med roterande nedstängning.

    Nåväl, lika bra att gå å lägga sig – det blir nog mycket snöskottning imorgon.
    Jag hoppas att även Kent Å Sigge har plockat fram stearinljus och snöskyfflar!

  93. Berra

    #92 Magnus Blomgren:

    Fick rycka ut och hjälpa hemtjänsten i Nossebro-området i november 95.
    Kom en del snö då och vi hade precis fullgjort baskerprovet så vi var rejält slitna men det var bara att lyda order och ge sig ut

    Tror inte du behöver skotta imorgon, det bör ju bli det varmaste året på 125 001 år;)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *