Jag vill tacka alla er som i samband med seminariet på IVA kom fram till mig och pratade. Det betyder oerhört mycket för mig!
Tack även till alla som tittade live. Ett tag var det drygt 300 personer som följde sändningen. Filmerna kommer fortsatt att ligga ute på bloggen om ni av någon anledning har missat föredragen eller vill återuppleva någon av talarna. 🙂
Tack!
Mvh/TJ
Rackarns bra helt enkelt. Vanliga människor kastas mellan olika katastrofer, men du har lyckats behålla fokus.
OBS detta är ingen ironi!
Jag tycker att det är suveränt bra av Maggie att hålla sin blogg fri från partipolitik, personangrepp (lite) och sidospår.
De som har andra bekymmer vid sidan om debatten om klimatet kan diskutera det i andra sammanhang.
Och det är härligt att se hur de som i början försökte göra klimatdebatten på den här bloggen till någon tråkig och uttjatad vänster-höger problem/lösning, har sansat sig och diskuterar växthusgaser och världsproblemen mer vetenskapligt.
Fortfarande ingen ironi.
Jag menar allvar, men är lite splittrad. Ibland vill jag ge klimatsnacket dövörat ett par dagar… om ni förstår vad jag menar.
Jag uppskattar verkligen det som du gör med denna blogg.
Jag kan inte hålla mej ifrån att läsa den varje dag.
Jag blir lika glad och intresserad varje gång som Thomas med sin kunskap (vilken han har) påpekar att konsensus råder.
Tyvärr har han med sin kunskap inte insett hur blåsta vi medborgare har blivit.
Jag träffar människor i mitt arbete dagligen och jag brukar på ett försiktigt sätt fråga vad dom tycker om detta med CO2 och alla som överhuvud taget har en uppfattning om detta tycker att det är en hysteri och ett slöseri med kapital.
Tack för att du upplyser oss som tänker själva och ser förskräckt hur media följer det som är korrekt och med en faktakoll som är lika med noll.
Den som kan allt som står i alla böcker och förstår det, men inte kan kombinera denna kunskap till unik ny kunskap, kan ersättas med en datamaskin.
Ingenjörsutbildningen på KTH fylls vart år av teknologer som hela sitt liv haft de högsta betygen i alla klasser de gått.
Enstaka professorer ser till att utforma tentorna så att det inte hjälper att kunna och minnas allt alla andra skrivit och gjort, vilket leder till personliga tragedier, då vissa teknologer tvingas till ändrad självbild.
Detta kunde ha undvikits om skolan i Sverige prioriterade förmåga, inga prov ska förannonseras, alla prov ska kunna innehålla en mix av all tidigare kunskap, för att lösa uppgifterna.
Hela tiden ska elevers förmåga till unika lösningar prioriteras.
På universitetet finns många med kunskap, men extremt få med egna unika konstruktioner.
Vad är det som tagit människan från grottlivet?
Kunskap eller förmåga?
Det finns en kille här som Thomas alltid sågar i höjd med fotknölarna, men han har förmåga.
Hur ofta läser ni unika lösningsförslag från Thomas?
O.K. han skyller alltid på att han kan för lite… men sågar ändå snabbt klimatforskare som inte delar hans åsikter.
I data tider, ska en god läkare ha intuition, empati och förmåga till ny kunskapinhämtning, till skillnad mot de krav som fanns på en läkare för 30 år sedan då det gällde att ha huvudet fyllt för att snabbt kunna ställa rätt diagnos.
Kunskap utan förmåga, går att ersätta med en kompjutter.
Jag har hört Källéns inlägg tidigare – i identisk form – förra våren. Varje slide är en viklad halvsanning, hämtad från IPCC’s summary for policymakers. Insatta genomskådar allt – andra inte. Det var dock inte läge att kommentera något från mitt eget läge – tiden fanns inte – och få fick en syl i vädret, trots intensivt armviftande.
Gösta Walin fick igenom det viktigaste av sitt budskap. Viktigast var nog Preem-VD’ns budskap, att hans verksamhet helt enkelt är låst att dansa efter politikernas pipa, och är förhindrade att ens antyda skepticism. Skatter, pålagor, subventioner styr dom – och deras skräck är mest att politikerna plötsligt byter dansart och melodi.
Så nu i morse att en sur journalist vinklat webbkommentarerna till P-O Eriksson’s gårdagsinlägg till ”en proteststorm mot klimatförnekaren” – när det faktiskt var tvärtom.
Trots att vi har en ganska konstant procent extremt imponerande studenter på grundkursnivå över decennierna, så ökar andelen studenter av den typ Du beskriver. Och visst – jag har sett massor av MVG-studenter från gymnasiet, som får sin stora chock när de inte klarar de första tentorna på KTH. Vi har också ett diagnostiskt prov i grundläggande kemi för de nyintagna, som gått nu i lite över 10 år. Samma frågor – och tendensen går stadigt nedåt. Maxpoäng 20 – ursprungligen kanske ett medeltal på 10 för kemisterna och drygt 15 för biokemisterna (som har en maximalt hög intagningspoäng). Nu ligger det på kanske 6-8 för båda ! Och kemisterna ligger högre än biokemisterna – trots fortsatt klart lägre gymnasiebetyg!
Kemi är ett lite speciellt ämne, eftersom det innehåller så mycket information att man inte kan lära sig saker utantill, utan måste systematisera dem i hjärnan, och också lära sig att analysera problem innnan man ”stoppar in siffror i någon formel”. Detta är en konst som fler och fler inte har lärt sig.
En verklig historia från KTH, kemi: En kursutvärderingsenkät från 2:a årets kemi klagade på att föreläsaren ägnade onödig tid att gå igenom saker som det redan fanns en formel för i den formelsamling som man får ha med på tentan !
Jag har också åtskilliga upplevt att elever har lärt sig saker utantill och ger ett svar på en teoriuppgift som berör något helt annat.
Rimlighetsbedömning verkar också svårt. En av våra biokemistudenter svarade på en uppgift jag gav, där man ska uppskatta ett visst proteins storlek ur dess diffusion (förflyttning via Brownsk rörelse) . Utan att reflektera kom svaret att diametern på proteinet var 13 centimeter…
Låter som om proteinet i fråga, åtminstone enligt studenten, måste ha varit en rejäl fläskkotlett! 🙂
som ju innehåller längden på passagen (l) och koncentrationen (c) av ämnet som absorberar ljus. I formalsamlingen finns också ljushastigheten (c), som leder till ganska kraftig förutsägelse av absorptionen…
Om andra storleksidéer kan nämnas svar på efterfrågade avstånd mellan atomer
– svaren var av storleksordningen 10^(-30) meter.
(10 upphöjt till -30)
Jo – man undrar vart dessa personer slutligen hamnar.
Jag är orolig att de hamnar som beslutsfattare.
Om vi tog bort alla betyg och bara behöll g och u, såsom viktiga utbildningar typ körkort och flygcert och ersatte det med intagstester, kunde var utbildning få de som är både intresserade och lämpliga.
Den sjuka fokusen på formella betyg (som ofta sätts efter elevens förmåga att härma lärare och läromedel) och noll koll av förmåga, leder just till det samhälle vi lever i.
De som styr saknar ofta förmåga, tyvärr dessutom alltför ofta basal kunskap.
En annan höjdare var doktoranden som skulle göra sitt första kretskort och inte fattade varför det inte fungerade. Han hade etsat ledningar som korsade varandra och förväntade sig att strömmen bara skulle gå rakt fram… (Fast som revansch var jag lite involverad i ett experiment där vi faktiskt fick en ström att i huvudsak gå rakt fram i ett ledningskryss!)
Eller.. 😎
Ni vet att Isac Newton fick lämna skolan då han var som mest vetgirig p.g.a. böldpest epedemi.
Frustrerad lekte han hemma och funderade ut sina ”lagar”.
Då pesten var över och skolan öppnade, avsade sig Isacs professor sin professur till den då 27 åriga pojken, i beundran av elevens resultat.
Alla lektorer och professorer på KTH, ska tvingas till frånvaro, vart 4:de år (med full lön naturligtvis), de ska då inte ens ha tillträde.
Vidare ska såklart alla larviga lasregler bort.
Pensionerade ingenjörer från ”verkligheten” ska ges förtur att pröva på undervisning.
Teknologer ska styra en bonus, genom att rösta fram de bästa 60% av föreläsare, och kursassistenter.
En maximal omrörning bland personal, skulle minska tankeingrodheten.
Jag har äntligen förstått flytande salt reaktorer och inser dess fördelar, KTH borde ges en utbildning som är kemifysik och reaktorteknik.
Det är minst lika mycket kemi som kärnfysik i dessa reaktorer.
Bara tänk att det strömmar 10.oookg/s som ska skiljas från sina radioaktiva restprodukter och sitt pa233 som måste hållas undan neutron bombardemanget så det kan bli U233.
Saltblandningen ska kondenseras destilleras, till sättas och avskiljas.
Den utbildningen borde dagens politiker få till stånd, då skulle de bidra till en bättre värld, utan att slösa bort sina väljares resurser.
Jag har en sak kvar med TMSR… jag har inte funnit någon konstruktion helt utan grafit….
Den första jag studerade var tvungen att byta 20 ton vart fjärde år, som sedan skulle legras i 300 år… det blir ett lager på 1500 ton före recirkulering..
Det finns bättre men jag har inte funnit någon helt utan.
Jag vill kunna ha ett billigt säkert system som kan gå i 30 år utan stopp, med löpande reproduktion av saltbränsle och inspektion av reaktor och rörsystem under drift.
Då jag funnit det ska jag publisera allt på min blogg.
Så de som är lite intresserade men inte orkar med de tunga amerikanska bloggarna, på ett någorlunda enkelt vis kan sätta sig in i metoden.
Lycka till (åt mig själv)
http://www.foxnews.com/story/0,2933,480415,00.html
København, du dejlige by… Vänta bara.
Låter som om proteinet i fråga, åtminstone enligt studenten, måste ha varit en rejäl fläskkotlett! 🙂