To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Done.
Tragiskt är det – men man får passa sig för direkta skojare och sådana med 90-procentiga ”overheads”.
Redan i går fick jag också ett email från någon fransk ”organisation” som uppgav två Banknummer att sätta in pengar på för hjälp till Haiti. Visst.
Idg.se toppar just nu med denna artikel.
http://www.idg.se/2.1085/1.285482/sa-mycket-tjanar-operatorer-pa-sms-gavorna
Tre har dessutom bestämt sig för att efterskänka alla avgifter.
Disclaimer: Jag vill inte avråda någon från skänka pengar via SMS. Grundfilosofin måste ändå vara att att ju mer man sänker trösklarna för att skänka pengar desto bättre.
Annars kan man ju bli medlem i LUG. De verkar göra ett bra jobb och lite försvinner i adm.
Fredrik N: Jag är medveten om att en del av bidraget försvinner, men så sker ju oavsett vilket sätt man väljer för att skänka pengar. Såvida man inte åker till Haiti och stoppar sedlar direkt i händerna på människorna.
maggie: Jag är helt med dig. Tänkte bara att idg-artikeln kunde vara intressant för fler att läsa.
De skriver själva på sin FAQ så här:
6. Hur vet jag att pengarna kommer fram och inte försvinner till administration?
Eftersom vi själva är på plats och ger hjälpen, vet vi att våra pengar används rätt och att hjälpen når fram. Under 2007 gick 90,2 % av våra insamlade medel direkt till ändamålet. (9,6 % insamlingskostnader och 3,1 % administrativa kostnader, totalt 102,9% beror på att en del av 2007 års insatser finansierades av bidrag erhållna 2006). Läkare Utan Gränser har ett 90-konto och kontrolleras därmed av Stiftelsen för insamlingskontroll. De garanterar att minst 75% går till ändamålet. Resten används för att täcka administrativa kostnader och för att kunna samla in nya pengar. Administrativa kostnader är nödvändiga för att driva en professionell organisation men självklart strävar vi efter att de ekonomiska och mänskliga resurserna ska förvaltas på bästa sätt. Vår ekonomiska verksamhet granskas naturligtvis av revisorer och presenteras i årsredovisningen.
Så nu har alla dom betydande operatörerna backat, ingen avgift gäller retroaktivt från den 13:e!
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.285562/operatorerna-slopar-avgifter
Vi tackar!
Antag att läkare utan gränser vore effektiva som FN eller Sida?
Då skulle allt fler på jorden bli sjuka eller skadade ju mer pengar, vi sätter in.
Unicef WHO och om det finns andra verksamheter med netto långsiktigt positivt resultat, kunde läggas under ex. Bill & Bellinda Gates foundation?
De utför ju ett bra arbete, till skillnad mor FN.
Stenrika företagsledare som ägnar sig åt att ge bort sin förmögenhet, borgar för låg korruption och högt resultat.
Percy Branevik, kunde i sin grupp ta över en del av världsbankens medel.
Vi kunde ersätta politikers lekstuga, med effektiv verksamhet.
Gunnar L# 9
Varför skulle stora bidrag från en privat givare leda till mindre korrumtion än från statliga eller ideella organisationer?
Skulle deras uppbyggda organisationer har en inbyggd resistans mot girighet och kurrumption, eller finns där en bättre kontrollaparat?
hihi Gunnar
Verkar som om även jag lider av fyllefingrar i dag 😉
Måns B
Just för att i första hand statliga biståndsorganisationer i andra hand ”ideella”, drivs av människor som gör karriär, får lön och får en extrem makt genom de grupper som kan förfördelas genom sina beslut.
Det går inte med Bill Gates, Waren buffet eller ens Percy Barnevik.
Jag vill att medel ska hadteras av så extremt rika människor att de är bortom alla behov av ökad makt eller berikning.
Därför jag vill att svensk riksdag består av oavlönade ledamöter och alla former av partistöd avskaffas.
Det blir allt fler människor som i allt yngre ålder har en arbetsfri inkomst eller förmögenhet, så det skulle inte bli några rekryteringsproblem.
Se Haitisnusket…..
Nu flockas journalister och tvivelaktiga NGO´s för att sola i nödens glans.
Men:
Större katastrofer sker dagligen och är människoskapta.
Det finns 16 miljoner barnslavar bara i Afrika norr om ekvatorn, de flesta dör före sin första tonårsdag.
Tchad förbjöd visserligen slaveriet i början av 80:talet, men det efterlevs inte.
Vi har småpojkar och flickor som just nu dör i kloaksystem i forna öst, med ruset av lösningsmedel som enda livskvalitetshöjande medel.
Jag spyr på katastrofkarriärister.
O.K. Läkare utan gränser får pengar av mig, men det är nog ett av undantagen.
Totalt set skapar NgO´s avsevärt mer lidande än de minskar.
(kanske de bara varaktigt minskar lidandet i egna led?)
Fyllefingrar är helt o.k. vem bryr sig om dina tankar går att förstå?
Vad väljer du:
En extremt välskriven text, utan ett enda budskap, ny information eller ens reaktion från läsaren, eller en text som utvecklar dig, tvingar dig ifrågasätta åsikter du trodde du var klar med än en gång?
Fram för fyllefingar 😉
WOW!
john Coleman (Good Morning Amerika) sände ett entimmes program om ”global warming”.Programmet finns på youtube part 1-5.Jag lägger in den bästa!Part 4.
http://www.kusi.com/weather/colemanscorner/81559212.html
Mycket nöje!
Jag skrev en liten analys igår okm hur viktigt det var för klimatlobbyn att bli den part som definierade vad ”planeten kräver”. Att ta makten över hela beviskjedjan om ”global uppvärmning” är naturligtvis en medveten strategi.
Att kontrollera grunddata blir därför ett måste.De utgör själva fundamentet för bevisföringen om AGW teorin,
Nu avslöjas uppenbart och medvetet fusk med temperaturmätningar.Hadley center och GISS kommer knappast klara sig undan denna gång också.Den amerikanska konstitutionen tillåter inte fusk med skattepengar och ansvar kommer att utkrävas.
Vi måste uppmärksamma detta ur ett strukturellt demokratiskt perspektiv.Integriteten i våra publika intstitutioner får kränkas kidnappas av särintressen.Vi har svenska exempel bla annat när M Winberg släppte in tokfeministerna i statsapparaten och lät dem diktera jämnställdhetspolitiken.Vi måste se till att vi har ett kvalitativt skydd av demokratin. Det fungerar inte idag och just de krafter som är av enfråge karaktär skall hållas på avstånd.
Jag hörde en snubbe i programmet ”Människor och tro” SR P1, anställd på SAAB i Trollhättan. Han var med i en bönegrupp som bad för SAAB, GM och jobben. Nu hade de fått mer att be för efter Haiti så dom träffades en halvtimme före jobbet varje dag och bad. Lite komiskt då det gäller SAAB. Osmakligt då det gäller Haiti.
Hur smart är egentligen människan?
Usch och fy — be för att det ska gå bra för andra! Osmakligt, minsann! Något sådant skulle aldrig Stig göra.
Stickan — vet du något om religion på Haiti? Helt a propos, alltså. ”80-90 % praktiserar…”, ja vadå? Se efter i Nationalencyklopedin!
Ön Hispaniola är ju uppdelad mellan Haiti i väster och Dominikanska republiken i öster. Frankrike härskade över ’Haiti’ under 1700-talet. Republiken Haiti tog därefter makten även i ’spanska’ öster, fram till 1844. Bakgrunden är alltså rätt likartad.
Men Haiti ligger på botten. BNP per capita är $1.300 och BNP-tillväxten 1,3%. För Dominikanska republiken är siffrorna $8.200, resp. 5,3%. (Idag tar man ju t.ex. emot charter-turister från vårt land.)
Står det inte idag klart att ett lands ”kultur” har en avgörande roll för hur det går? Livsåskådningen, världsbilden, moralen… I Republica Dominicana är de flesta katoliker…
Gunnar L #12,
”Just för att i första hand statliga biståndsorganisationer i andra hand ”ideella”, drivs av människor som gör karriär, får lön och får en extrem makt genom de grupper som kan förfördelas genom sina beslut.”
Eftersom jag har erfarenhet av ”ideella” organisationer måste jag protestera mot den här generaliseringen. Människor är människor, visst finns det folk som ser sitt engagemang i ideella föreningar som ett sätt att klättra på karriärstegen men själv har jag inte stött på någon sådan. Dessutom har väldigt få ideella organisationer några stora förmögenheter att röra sig med. Vill någon klättra i karriären och berika sig är det mycket enklare att göra det i det privata affärslivet – så varför jobba i en ideell organisation? Där finns inga stora bonusar eller fallskärmar.
Jag tror det är oerhört svårt att ändra på karriärsugna människors vanligaste drivkrafter – status, pengar, ära, makt. Vi får nog leva med dem så länge människosläktet existerar.
Huvudsaken är att vi via demokratiska metoder har möjlighet att begränsa karriäristernas framfart.
Visst är det vackert att drömma om totalt osjälviska, filantropiska politiker och maktmänniskor men verkligheten är tyvärr en helt annan. Att gå omkring och reta sig på att världen inte är så underbar som man skulle önska gör bara att man själv blir bitter och förgrämd.
Jag vill nog hålla med Gunbo där. I synnerhet när det gäller ideella biståndsorganisationer tror jag där finns gott om individer med äkta empatisk drivkraft och engagemang. Det är i alla fall vad jag vill tro, även om den totala effektiviteten naturligtvis varierar.
Gunbo
”Jag tror det är oerhört svårt att ändra på karriärsugna människors vanligaste drivkrafter – status, pengar, ära, makt. Vi får nog leva med dem så länge människosläktet existerar.
Huvudsaken är att vi via demokratiska metoder har möjlighet att begränsa karriäristernas framfart. ”
Helt o.k. bara aldrig NGO´s får skattestöd eller statliga uppdrag av någon form.
Jag anser att de NGO´s som klarar transparenskrav och får ett politiskt godkännande ska leva på avdragsgilla bidrag, högre om de är långsiktiga åtaganden, ge bindande i 10 år och få avdraget fullt ut, ett år kanske 20%, tillfälligt… 15%???
Det blir förvisso även det samma bidragsgivare, men insynen och givarglädjen kan bli hållbar, till skillnad mot dagens system.
FN är ett typexempel på organisationer som med skatter från i huvudsak medborgare i demokratier, misslyckats kapitalt med sitt ursprungliga uppdrag.
Konflikter förlängs, beroende förlängs, korruption sprids och makt i totalitära stater konserveras.
Jag är övertygad om att biståndsviljan skulle öka markant med projekt som gav långsiktiga resultat.
Tag ex. Afghanistan konflikten.
Bygg en modern muromgärdad stad där alla som vill får leva.
Alla registreras så inte terrorister kan få vilopauser i sin verksamhet.
Fri undervisning och sjukvård, men med i förväg fastställda normer.
Så kunde givare glädjas åt den frihet att utvecklas, stadens innevånare fick.
Efter kanske mindre än en generation kunde staden överlåtas till dess innevånare, att vidarutveckla efter egen vilja.
Vi kunde ge utvecklingsbistånd med krav.
Alla länder kunde uppfylla kraven att få liknande städer byggda, EU kunde kanske finna Afrikanska stater där i första hand frihandel erbjuds i andra hand EU-medlemskap.
Bara inte biståndet beläggs med skatter avgifter eller tullar.
Hyr ut mark på 99år (Hongkong) så byggs det moderna städer med framtidens avlopp, energisystem och odling.
Jag misstänker dock att fattigdomen inte ska utrotas, då försvinner ju underlaget för hela biståndsindustrin. 🙁
Betänk skillnaden om mark hyrts i Jordanien för en modern megastad.
Det skulle kostat mindre än kriget och flyktingströmmarna, det skulle nu finnas ett stort antal högutbildade Irakier för återuppbyggnad av sitt land.
Jordanien skulle få världen modernaste och mest hållbara stad.
Alla skulle vinna.
Krig mot terrorister som gömmer sig bland civilbefolkningen och stärks då civilbefolkningen skadas, kan aldrig vinnas, med västerländska normer.
Evakuera först civilbefolkningen eller ge fan i att gå in med militär makt.
Jag tror att man kan vinna krig med trygghet, utbildning och sjukvård för civilbefolkningen, men inte i dessa fall med vapen.
Gunnar L,
”FN är ett typexempel på organisationer som med skatter från i huvudsak medborgare i demokratier, misslyckats kapitalt med sitt ursprungliga uppdrag.”
Jag håller med dig om att FN och andra stora organisationer till viss del misslyckats i sin uppgift. Varför? Jag tror att ju större en organisation är desto sämre fungerar den. EU är också ett exempel på detta. Dessutom är FN en begränsad ”demokrati” så länge vissa länder har vetorätt.
”Jag misstänker dock att fattigdomen inte ska utrotas, då försvinner ju underlaget för hela biståndsindustrin. ”
En ganska hemsk tanke, men inte omöjlig.
”Jag tror att man kan vinna krig med trygghet, utbildning och sjukvård för civilbefolkningen, men inte i dessa fall med vapen.”
YES! Håller med! Överhuvudtaget finns inga vinnare i krig med vapen. Det finns bara förlorare, vad än krigsherrarna påstår.
Fortsätt ditt spånande! Det är tankeväckande om inte annat.
Svt Aktuellt hade ett inslag om katastrofen på Haiti och lyckades med konststycket att kasta lite av skulden på AGW;
”Haiti är dessutom ett av de länder som drabbats hårdast av klimatförändringar” till det visades bilder på skogsbränder??
Jag vet tamefan inte om jag ska skratta eller bli förbannad!
Har SVT en agenda som säger att ”ta varje tillfälle oavsett hur korkat och kasta in nåt om klimatet=AGW” ??
Snart kommer även vulkanutbrott bero på att vi släpper ut
3% av atmosfärens CO2.
@ Steve
Vad har andelen vidskepliga på Haiti att göra med det fullständigt groteska; Att be någon som inte finns att vara god och barmhärtig? Din Gud (jag förstår att du tror på sådant trams) finns inte och om han skulle finnas så är han ju urflippad, tycker du inte det? Du har fullständigt rätt i 16 att jag aldrig skulle be. Sådana meningslösheter får du och andra med traumatisk uppväxt syssla med.
Stig S #26
Men låt Steve göra det då!
Jag tycker ditt inlägg är mycket nedlåtande.
Jag själv är inte ett dugg religiös men låt de personer som är det vara det. Så länge de inte försöker pracka på oss icke-troende sin tro så…
Religion och AGW har ett visst samband där…
Mats N # 25
Har SVT en agenda?
Ja!
” Om den ser ut som en anka, går som en anka, och låter som en anka, då är det en anka”
Ett uppenbart bevis för den saken är ju SVT:s numera nedlagda sajt StällOm. Den lades ner direkt efter COP 15 iKöpenhamn. StällOm var en del i en enorm propagandaoffensiv från SVT inför Köpenhamn. Alla som såg SVT:s programtablå för december -09 förstår att det fanns fler delar i denna pragandistiska agenda.
Frågan är: Vem eller vilka låg bakom?
eget # 28
pragandistiska? Hehe
Propagandistiska skulle det vara.
Sådär, nu har även jag skänkt lite pengar. Läkare utan gränser verkar vara en fantastiskt organisation med personer som jobbar i ruskiga förhållanden för väldigt lite pengar.
Men som vanligt verkar det ta alldeles för lång tid innan hjälpen kommer fram. Varför skall det behöva vara så?
#26: ”Survival of the fittest” är ju tillvarons centrum för er gudlösa. Det är den mekanism som styr en annars helt meningslös tillvaro ”framåt”. (”Framåt” är bara ett talesätt. Finns det inget mål, finns det ju heller inget ”framåt”.)
Men då, käre Stig, borde du kanske notera att nu dör ni gudlösa svennar ut. Och ersätts av andra människor, som faktiskt tror på Gud, de allra flesta.
Fast jag vet ju att det här tillåter du dig inte ens att se. Rätt festligt, egentligen… ”Kyliga” ateister som blundar hårt…
Att du inte vågade kommentera det jag sade om religion på Hispaniola var inte oväntat. Men jag hade en lärare en gång, som var intresserad av detta, och ibland besökte Haiti. Det var inte bara fråga om originella folkligheter för honom; han anade en verklighet där bakom… (Hur mycket han funnit vet jag inte.)
Steve
Hmm…man kanske skulle göra sig en liten docka som liknar Andreas Carlgren?
😀
Lena K.
Jag funderar på ett mer sympatiskt kommenterande gällande NGO´s..
Tänk om vi lyfter de som är bra mer än vi slaktar de som inte är det?
Jag gillade WWF stort i min ungdom, köpte hela serien Fauna och band in dem i fuskpärmar.
Jag fick en massa fina bilder och lärdom om de flesta djurarter, så var det aktivistinformation på omslagets baksida.
Finns det en naturorganisation som är objektivt och sakligt verkande i sin helhet?
Kuriosa:
Norge vill slakta val, subventionera sälslakt, m.m. så här fick Greenpeace kalla handen och Bellona bildades.
Gunnar
Ingen aning. Det finns ju bra organisationer till hjälp för människor men även där blir det totalt crazy ibland. Var det inte Röda Korset som hade försnillats hårt här förleden?
Surfade förresten lite på sajter som skall stödja regnskogens bevarande men hur skall jag kunna veta vilka som är seriösa?
🙁
Tobbe L GBG#27
” Jag tycker ditt inlägg är mycket nedlåtande” Exakt Tobbe, det var också meningen, jag gör ingen hemlighet av mitt förakt. Det är nämligen inte bra att dessa vetenskapsfientliga sagoberättare kopplas ihop med folk som är skeptisk till AGW-hypotesen. Det skulle vara mer signifikant om de tillhörde de AGW-troende. Det finns precis som du skrev, vissa likheter.
Lars Norén är utan tvivel den svenske författare som hyllas mest, för sin högtstående, ärliga skildring av livet idag. Typ Malexander, alltså *). Visst borde han väl få ett Nobelpris? Han är ju minst lika meriterad som fräulein Jelinek (2004) med sina ”virtuosa men groteska sexskildringar”, och mister Pinter (2005) ”med sitt dunkla hot, sin sjaskiga miljö, och brist på verklig kommunikation”? (Citaten är från Nationalencyklopedin.) (1997 lyckades Akademin till och med ge priset till clownen Dario Fo…)
Men visst. ”Livet har ingen mening!” Eller hur, Stig?
*) ”Romanerna Biskötarna (1970) och I den underjordiska himlen utspelar sig i ett samtida Stockholm befolkat av outsiders, prostituerade, kriminella och narkomaner och kretsar kring kontaktsökande, förnedring, kriminalitet och sex” (Wikipedia)
”Haiti’s voodo regime” — Washington Time’s ledare idag 15/1. ”Styrande klassen i Port-au-Prince behandlar människor som slaktdjur.” ”Denis Paradis från Canadas UD sade efter ett besök på Haiti 2001: ’Om kanadensare behandlade sina djur så som myndigheterna i Haiti behandlar sina medborgare, skulle de sättas i fängelse.'”
Obama har lovat $100 miljoner i hjälp till landet, de militära insatserna (och privata bidrag) oräknade.
http://washingtontimes.com/news/2010/jan/15/haitis-voodoo-regime/
Än en gång: Ett lands ”kultur” har en avgörande roll för hur det går där. Livsåskådningen, världsbilden, moralen…
Steve
Vad är du ute efter egentligen, att de får skylla sig själv?
Kanske Steve tänker så här Lena Krantz:
Alla länder som inte styrs av protestantiskt kristna normer får skylla sig…….
Jag anser att tidernas missionärer och korståg avskräcker.
Nu har vi kanske den kraftigaste missionen från koranskolor?
Jag håller med om några saker.
Historiskt har normerna ovan lett till de snabbast utvecklade välfärdsystemen.
Ett land där folket är djupt oeniga i normerna (den oskrivna lagen) har liten chans.
Det räcker i så fall inte med lagar, utan religionsfriheten kan inte stödjas.
Lite tungt, men jag tror inte att om en grupp har 100% lojalitet med sin grupp och bara lite med samhällets, kommer det inte fungera.
Hur ska svenska Hellsangelesmedlemmar få samhällets normer?
I ett fullständigt individualistiskt nattväktarland, finns förstås ett större utrymme, men vill vi ha det?
Steve #37
Menar du att jordbävningen är ett straff från någon sorts Gud?
Lustigt sätt att se på världen och på människor. Olustigt menar jag…
Att skänka pengar är lätt, att skänka till rätt är desto svårare..
Personligen så ser jag helst att t.ex. Röda Korset skänker åttahundra av de tusen miljoner som de har i ”värdepappersinnehav” innan de börjar ”tigga” mer medel.
LUG har ”bara” 52 miljoner undanstoppat i ”bank och kassa”, vilket ändå är runt 25% av summan de använde för fältarbete under 2008…
Tyvärr så är givarbranschen extremt lukrativ, där mycket medel göms undan eller sparas…
Cancerfonden har kring 1,1 miljard i aktier och värdepaper, Rädda Barnen ”bara” 445 miljoner, Hjärt- lungfonden kring 1,1 miljard.
Sen är ju inte reglerna för 90-konto särskilt strama heller:
”För samtliga 90-kontoinnehavare gäller – om det inte föreligger synnerliga skäl – att minst 75 % av de totala intäkterna ska gå till ändamålet. Om 90-kontoinnehavarens insamlings- och administrationskostnader överskridit 25 % av de totala intäkterna tre år i följd ska 90-kontot återkallas, om det inte föreligger synnerliga skäl.”
Så under två år kan man ge f-n i att skänka ett öre, bara man gör det inom reglerna det tredje året??
Innan man ska skänka något, kolla in deras ”trackrecord” är mitt enkla tips.
LUG ligger dock bra till, de har bara 52 miljoner i ”kassa och bank”.
… #40
Nu stänger jag. Och vi hörs kanske imorgon.
Stig S,
Har du några bevis för att gud inte finns?
Steve,
Vad är det för en gud du tror på – hämndens eller kärlekens?
@Gunbo
Jag behöver inga bevis. Det är den som påstår att någonting finns som har den bevisbördan. Dessutom är en sådan hypotes omöjlig eftersom den strider mot all samlad vetenskap som finns.
Har du förresten något bevis för att Det Flygande Spagettimonstret inte finns? Du kanske tror på FSM eftersom det saknas bevis för dess ickeexistens.
AGW-tro är en övergående tro kommer du att få erfara, även om det tar tid. Religiösa befängdheter framförda av en obildad skock är en betydligt allvarligare ”sjukdom”
Stig S,
Så länge det inte finns bevis är man hänvisad till tro. Den ena tron är inte mer värd än den andra.
Så låt folk tro på vad de vill så länge de inte tvingar på dig sin tro.
Gunbo, där har du rätt. Carlgren får gärna tro men han ska inte beskatta mig för att han är troende. Problemet är just att de som ”tror” mest på AGW vill förändra livet för andra. Dessutom är det alltför ofta med egna intressen i botten, karriär, makt och pengar.
@Gunbo
Där har du fel, jag menar ditt påstående om att all tro, oavsett vad är lika mycket värd. Att tro på Flygande spagettimonster är lika befängt som att tro på Gud, vilken Gud som helst av de tusentals som har ”funnits” och alltjämt ”finns” i mänsklighetens historia.
Det måste finnas en förnuftig anledning att tro på något och att tro på Gud är inte förnuftigt; inte heller att bibelns sagofigur, Jesus, överhuvudtaget har funnits. Men visst skall folk tro på vad de vill, men dom är inte befriad från kritik för sina befängda och naiva trosföreställningar. Det är närmast en skyldighet att hjälpa folk ur sin dårskap.
Stig S #47
Intolerans är väl OK eftersom det är en vanligt förekommande egenskap hos många människor. Men att försöka ”hjälpa folk” ur det du kallar ”dårskap” känns både intolerant och ytterst meninglöst som jag ser det.
Det är nog bättre om man lite mer nyfiket accepterar att inte alla tänker som du (eller jag…) 😉
Stickan: Ni gudlösa är inte livsdugliga. Från mellanstadiet och uppåt får barnen veta allt om preventivmedel; och töser på 13 kan få p-piller utskrivna, eftersom de redan är aktiva.
Lik förbannat avlivar ni vart fjärde litet påbörjat barn. 25,1% år 2006. Statistisk Årsbok, tabellen Födelsetal och reproduktionstal. På 1000 födda går det 348 avlivade.
Survival of the fittest; De livskraftiga överlever. You don’t.
Gunbo är ofta lite flummig och oprecis i sina resonemang. Istället känner han desto mer om ’hur det egentligen hänger ihop’ och blandar högt och lågt i när han vill resonera för att nå den slutsats han känner borde vara rätt. Jag skrev följande till honom i en annan sträng, men på precis samma tema. Jag tycker tom han ovan gör självmål mot vad han resonerade om tidigare:
Gunbo
Det är svårt att hindra troende att missionera. Det ligger lite i troendets natur. Det farliga är ifall ‘kyrkan’ anser att ofrälsen inte konverterar snabbt och frivilligt nog, och menar att de behöver statens hjälp för att skynda på det. Dvs man vill använda och/eller komma åt maktmedel för att driva igenom sin tro.
Om du verkligen ser likheter mellan metoderna som man eftersträvar i CO2-kyrkans tro, och dem som är inte underkastar sig den, då får du gärna utveckla dessa likheter.
Att folk noterar det korkade i att andra beter sig ‘religiöst’ och kritiserar sådant är inte intollerant i sig. Och än mindre intollerant är det att försöka hjälpa människor (ofta med svagare självbilder) som har hamnat i klorna hos olika sekter.
Men du har förstås rätt i att sådna hjälpinsatser inte alltid är välkomna eller uppskattade bland dem man vill hjälpa. Och absolut inte hos sekterna själva.
Däremot har du fel på en punkt: Där finns noll belägg för att människor skulle kunna ‘leva klimatsmart’ genom att ändra sina vanor.
Faktum är ju att man ägnat gigantiska forskningsresurser åt att försöka belägga att människorna, alla tillsammans genom sin totala gärning (främst CO2) påverkar klimatet. Och misslyckats! Det innebär att även ifall de hypotser man inte kunnat belägga vore sanna, så skulle några (många) människors små symbolhandlingar (på marginalen, och ofta kontraproduktiva) ännu mindre kunna hävdas påverka klimatet. Det är alltså inte frågan om någon tro. Så är det bara. Och du kan ta alla IPCCs sammanfattade rapporter och anse dem som stöd för detta. Även om de inte skriver ut den slutsatsen förstås.
Det räcker med att kunna räkna på vad som är och på vad som påstås.
Steve #49
Intoleransen finns som sagt var i alla läger…
Det är inte bara när det gäller klimatet som det finns ett behov av att få alla att ”tycka som jag”, och håna de som tycker annorlunda.
HCA #41
Nobelkommitten kan donera 50 miljoner kronorvarje år (dock inte till välgörenhet) utan att deras kapital minskar, tack vare att de har förvaltat sitt kapital och stoppat undan en hel del. De är alltså ekonomiskt oberoende. Och pengar genererar pengar ju, så slipper man vara beroende av folks generositet utan kan få större handlingsfrihet.
Jag misstänker att det finns fler som tycker att det är en bra ide.
Steve
Det känns väl bra för dig då med den höga abortstatistiken? Då blir vi ju färre menar jag.
Lena Krantz #53
Oj, är Steve en av de där som tycker att det är ett problem att vi blir fler människor på jorden?
Han får väl svara själv naturligtvis, men jag är nog en som tycker att det är bra om vi blir fler.
Många kan åstadkomma mer än några få… 🙂
Uffeb
Jag har ingen aning egentligen vad Steve tycker eller hur han tänker men själv tänker jag som så att alla måste få vara välkomna till den här världen.
Det här med att försöka reglera antalet människor genom styrmedel eller lagar tror jag inte alls på.
Steve # 47
”Stickan: Ni gudlösa är inte livsdugliga.”
Du låter som en taliban , vad har troende med livsduglighet att göra ?
Däremot livskvalitet kan ha med tro att göra ,att låta sig styras av värderingar som fanns för flera tusen år sedan , snacka om att vara insnöad och att ha hämmats i utvecklingen
Du pratar om en meningslös tillvaro, vi föds , lever och dör och det oavsett vad vi tror eller inte tror på.
Det är väl rimligen mer meningsfullt att leva som att det är det enda liv vi har istället för något flummigt efterliv.
Det skulle vara intressant att höra vad det är som är det meningsfulla att leva efter 2000 eller 1600 åriga värderingar.
Lena Krantz #55
Då är åtminstone du och jag överens. Även om jag tycker att aborter är OK.
Men jag blir lite fundersam när kommentatorer här vill påstå att andra har en viss uppfattning som ofta saknar belägg.. 😉
Uffeb
Vi kan ändå inte hindra aborter. Jag tog fram en lite sak från socialstryrelsen där de menade på att antalet aborter inte ökade när de blev legalt. Däremot minskade antalet döda kvinnor drastiskt när de illegala aborterna försvann.
Sedan dess har ju aborterna ökat men jag tror på upplysning så att man undviker dem genom att se till att man faktiskt har ett ordentligt skydd.
Lena Krantz #57
Hur läste du mitt inlägg? Jag är absolut ingen moståndare till aborter!
Uffeb
Njae, det var snarare tvärtom eftersom man kan läsa min kommentar där jag skriver att alla måste få vara välkomna till att jag skulle vara emot aborter.
ett förtydligande från mi snarare alltså
🙂
Lena… forts…
Jag läste mitt tidigare en gång till. Jag skrev ”Även om” som inledning till kommentarer om aborter, jag borde ha skrivit ”Och jag tycker”.
Men den formuleringsmissen i inledningen av meningen borde inte hindra att man läser till punkt. 😉
Uffeb
Fast vi är ju överens….
😉
Lena Krantz 59
Dubbla missförstånd alltså. Jag uppfattade dig inte som abortmotståndare i ditt första inlägg!
Svårt med kommunikation i det här formatet tydligen. 😉
Inte så konstigt att det ibland blir en massa tjafs och personliga påhopp på den ena eller den andre…
Inte från dig, men det finns ju en del ”troll” här som är mer lockade av chansen att få dräpa andra med sina finurliga och slagkraftiga formuleringar.
Tyvärr. Men en viss form av underhållning är det trots allt. 😉
Uffeb
Det är sant, det är nog lätt att det blir missförstånd eller att man tror att man blir missförstådd…
Jag försöker att inte vara så känslig men det är inte alltid lätt..
Nehe, nu måste jag allt inhandla lite mat…
Magnus #52: Visst blir det pengar av pengar, om man inte är en bank för då blir det pengar av ingenting.
Så det är inte ens lite smaklöst att man sitter på kapital som faktiskt kunde hjälpt upp till 540% mer än man gjorde? Jag kan tycka det iaf, men det är ju jag det…
Att ha en buffert är ok men det bör ju vara ngn måtta på den anser jag. Hur man har lyckats få till denna förmögenhet och samtidigt hålla sig inom de råmärken man har för att anses vara en pålitlig 90-kontoinnehavare är också något man kan fundera på.
Lena Krantz #63
Det finns två utmärkta sätt att hantera missförstånd och sina egna tillkortakommanden i debatter i den här sortens diskussioner.
Det bästa sättet för många är att agera så som några få ihärdigt gör på den här bloggen.
– Attackera andra med olika sorters finurligt formulerade attacker på personen och undvik sakfrågan. En sorts spel för publiken alltså…
Ett annat sätt är att le lite, och eventuellt försöka rätta till missförstånden. Men där finns det ju en gräns eftersom läsarna inte är så intresserade av personliga missförstånd.
Ett tredje sätt är att bara avsluta den begynnande debatten genom att sluta kommentera missförstånden eller påhoppen.
Men den varianten är det få som klarar.
Givetvis med ett artigt avslut. Total tystnad kan kännas provocerande för många. 🙂
’Haitiernas religion hotas av pastorer.’ 80-90% av haitierna praktiserar voodoo, enligt Nationalencyklopedin. 100% är riktigare, säger Marianne Ahrne, själv engagerad i detta.
I sin rena form innebär voudou att de troende ”ställer sina hjärtan och sina kroppar till förfogande för Papa Legba, Ghédé, Erzulie, Barom Samedi och andra märkliga vänner.” Nu hotas detta. ”En hel värld kommer att gå förlorad.”
”Varför är den viktig att bevara? För att den ger Haitis fattiga befolkning hopp, glädje och värdighet.”
När en Loa, en ande, ”tar en människa i besittning under en ceremoni kan andra människor kommunicera med den, få del av kraften.” ”För en människa som lever på en eller två dollar om dagen är denna gemenskap, denna möjlighet att förmedla det gudomliga mer värd än de pengar som hon också så väl behöver.”
Men ”I dag invaderas Haiti av representanter för den kristna högern” ”De väller in. De återuppbygger med den ena handen och raserar med den andra.” Haiti kommer inte längre att vara ett land med en överdådig inre rikedom.
Men snälla snälla Marianne Ahrne — vill du på fullt allvar påstå att amerikanska pastorer, anhängare till den där hemske kristne George Bush, skulle kunna besegra gudomligheter ? Besegra Baron Samedi ?? Alla de här väsendena som ger haitierna deras ”överdådiga inre rikedom” ??
Skräp till gudar, detta, skulle jag vilja säga.
Expressens Kulturdebatt 19 jan 2010
http://www.expressen.se/debatt/1.1849715/haitiernas-religion-hotas-av-pastorer