I tisdagens Dagens Nyheter finns ytterligare en “debattartikel” där bilen ska förbjudas i städer. Nu skulle bilen enligt förslaget inte helt förbjudas utan bara “nollutsläppsfordon” tillåtas. I praktiken innebär det att de rika ska få köra bil men de fattiga med äldre bilar stoppas.
Tesla, nybilspris från ca 800.000:-
Artikeln är skriven av forskare från IVL, Svenska Miljöinstitutet. Statliga pengar finansierar poltiskt styrda utredningar som banar vägen för artiklar på DN Debatt. Någon debatt blir det aldrig på Dagens Nyheter då bara ena sidan får komma till tals. Klimathotsskeptiker är inte välkomna. Artikeln innehåller förslag om stora begränsningar av privatbilismen i städer. Motivet är att dieselfordon släpper ut kväveoxider vilket stämmer. Men utsläppen minskar, se nedan.
Men anledningen till att dieselfordon ökat kraftigt på senare år är att staten premierat detta. Skatten sätts av hur mycket koldioxid som släpps ut och dieselmotorer är snålare än bensinmotorer.
Artikeln av IVL innehåller de vanliga flosklerna om “för klimatets skull”, “ta en tätplats”, “smarta regler” o.s.v.
DN Debatt har ofta artiklar som hetsar mot privatbilismen. DN är numera en del av makten vilket märks. Ett annat exempel är denna artikel på DN Debatt som pratar om “Peak Car”. Bluffen om “Peak Oil” har vi hört i många år nu. Har vi uppnått Peak Car dvs minskar bilanvändandet eller är det också en bluff?
BilSweden har kollat fakta och myter om “Peak Car”. Antalet bilar växer med 40.000 per år i Sverige.
Även antalet bilar per 1000 invånare har ökat och ligger på 466. Även globalt ökar antalet bilar – 2013 såldes 63 miljoner bilar jämfört med 45 miljoner 2005. Det finns en stark koppling till länders ekonomi och nybilsförsäljning.
Att bilen skulle vara onödig förs fram i debatten av de rödgröna. Men 77% av resandet sker med bil räknat i personkilometer. Gång, cykel och moped svarar för 4%. Det totala resandet ökar. Vi behöver bilen för att komma till jobben, hämta barn från dagis och göra inköp.
Myten att vi inte behöver bygga vägar i städer slås snabbt bort. Även om bilar per 1000 invånare är konstant i städerna växer dessa kraftigt.
Av figuren ovan ser vi att antalet bilar ökar kraftigt i Stockholms län. Förbifart Stockholm behövs mer än någonsin. Att Stefan Löfven (s) och Åsa Romson (Mp) stoppat detta projekt till en kostnad för skattebetalarna om 4 Mkr per dag är oförlåtligt.
De rödgröna och gammelmedias journalister har sin bas på Södermalm i Stockholm. De kan lätt promenera eller cykla till jobbet. Hur det är ute på landsbygden har de ingen aning om. Här är bilen ett måste. Miljöpartiet vill ju höja bensinskatten och det är inte så konstigt att man har svårt att attrahera väljare där.
I Tyskland ifrågasätts om inte Miljöpartiet kommer att backa framöver. Die Welt har skrivit om det och på NoTricksZone finns en sammanfattning på engelska. De gröna har kopplingar bakåt till kommunismen och hatar kapitalismen.
Även i Sverige undrar jag om inte de gröna passerat bäst före datum. Totalt verklighetsfrånvänd klimat- och energipolitik. Ingen tillväxt, friår – det finns ingen hejd på tokerierna. Det gick inte så bra i valet för Miljöpartiet heller. Och det var före skandalen med Åsa Romsons giftiga bottenfärg och fuldiesel.
Sen kan man fråga sig varför de rödgröna inte gillar privata bilar. Pratet om miljöskäl tror jag inte ett dugg på. Själv tror jag att det finns en gammal kommunistisk ådra kvar. Det är lättare att kontrollera ett orörligt folk. I gamla Sovjetunionen krävdes pass för att resa utanför Moskva. Bilar för privat bruk fanns knappast alls och vägarna var förbehållna politiska adeln. Så även om föroreningsproblemet löses och koldioxidutsläppen blir noll så kommer de rödgröna att hitta på något nytt skäl varför privata bilar ska förbjudas i städerna.
Ett annat hatobjekt för Miljöpartiet är flyget. Där var språkröret var Maria Wetterstrand en stor hycklare med sin pendling med flyg till sin man i Finland. Bromma flygfält ska läggas ned, nya flygskatter och det pratas om att allt inrikesflyg söder om Sundsvall ska förbjudas. Man anger “klimatet” som skäl.
Jag skulle vilja ha en utredning vad alla dessa klimattokerier kostar. Hur mycket kostar subventionerna till vind- och solkraft? Hur mycket kostar miljöbilssubventionerna? Och hur många tusentals byråkrater sysselsätts via “klimatfrågan”? Vad är totalkostnaden!? I samma utredning skulle jag vilja veta vad vi får för pengarna. Hur många tusendels grader kommer temperaturen att sänkas? Och för att vara snäll då med IPCC:s absurda modellantagande om global uppvärmning. Precis som en annan känd fråga så kommer politiska makten aldrig att redovisa detta. Det skulle slå undan benen på dem själva. Men miljarderna tagna från skattebetalarna fortsätter att rulla…..
Personbilen kan också vara en symbol för hur människan är inordnad i ett system som hindrar frihet, tänk att i megastäder sitta i bilköer i några timmar per dygn.
Personbilen kan också vara en symbol för smogg och andra luftföroreningar som antas vara orsakad av bilens avgaser. Lösningen på detta kan antingen vara att människan anpassar sig till denna stadsluft eller att ny teknik gör att bilen inte släpper utan lika mycket eller annan bilavgas.
Men att ta bort bilen det kan vi inte tänka, det är ungefär detsamma som att ta bort tillväxt som grunden för ett kapitalistiskt system. Det går helt enkelt inte att tänka. Ändå tänker vissa politiker eller till och med forskare så.
Och det är kanske det som är frihet, att alla inte tänker likadant vad gäller t.ex. personbilen.
När man läser en debattartikel så är det ofta något som döljs för att ställa den framförda saken på sin spets. Här dolde de både avtagande kväveutsläpp och avtagande koldioxidutsläpp, samt tilltagande trafik. Jag brukar kolla trafikläget på infartslederna till Sth för att se hur andra sitter fast. http://www.webbkameror.se/trafikkameror/trafikkameror_sth_e4_e20_es.php
Fö Öppnas delar av Norra länkens tunnlar i helgen. Grattis er på Vallhallavägen!
Det kanske här skon klämmer. Ibland får jag för mig att Grön(röda) inte gillar frihet.
Städer växte fram från marknadsplatser för varor, tjänster och idéer från när och fjärran vilket gjorde dessa till ekonomiska och politiska maktcentrum både på regional och global nivå.
Därifrån spreds nya varor, idéer, m.m. till folk som bodde utanför städerna.
Så de har varit enormt viktiga platser i flera årtusenden för mänskligheten.
Fast i dagens globala samhälle så kan man rent teoretiskt utbyta idéer, varor och tjänster med vem som helst var som helst på Jorden tack vare internet och mobila tjänster, det är bara den praktiska transporten av fysiska varor som behövs.
Så i framtiden så behövs enbart transportcentrum med diverse transportfordon för fysiska varor, allt annat kan skötas över internet både politiskt och ekonomiskt var än de med politisk och ekonomisk makt sitter.
Vi ser redan i dag hur samhällen som hamnat utanför transportlederna tynar bort.
Så hur skall framtida samhällen klara sig om de fysiska transporterna försvinner ?
Kommer städer som förbjuder transporter överleva ?
Gruppdynamik är viktigt.
http://judithcurry.com/2014/11/25/groups-and-herds-implications-for-the-ipcc/
Fö så hamnade nog Persson på Volvo runt fel bord i Söndags. Men han verkar trivas där?
http://www.dn.se/ekonomi/volvos-chef-lovar-att-minska-utslappen/
http://cornucopia.cornubot.se/2013/05/peak-car-i-sverige.html
Trafikverket har en annan synpunkt.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/2014-06/Trafikverket-kommenterar-Felaktig-rapportering-om-vara-trafikprognoser/
Jag bor i Karlstad och här är det mer eller mindre köer på motorvägen( E18 ) genom stan på eftermiddagen och praktiskt taget en eller fler olyckor dagligen speciellt vid västra utfarten mot Oslo då det ligger ett stort köpcentrum där plus att E18 efter köpcentrumet väster ut är vanlig 2-filig landsväg i c:a 5 km där flera dödsolyckor hänt p.g.a. den höga trafikintensiteten, så var det inte för bara 15 – 20 år sedan !
Biltrafiken i centrum har minskat, men det beror mest på att man stängt av eller enkelriktat gator vilket tryckt ut trafiken på gator utanför centrum plus att det finns flera stora och små handelscentrum utanför centrum numera.
Så den som inte är intresserad av dyra affärer och restauranger eller bara vill gå på stan å glassa hittar allt för sina behov utanför centrum där det är lätt att storhandla allt möjligt som får plats i bilen.
Det märks på handeln att trafiken i centrum minskat eftersom allt fler handlare börjar knorra eftersom de förlorar kunder.
När det t.ex. gäller bilar borde miljön och säkerheten må bättre av att gamla bilar skrotas och nya köps in, så någon form av skrotningspremie borde vara effektivare. Nya bilar köps in även utan premier. Behöver tjänstebilsflottan förnyas köps nya bilar in oavsett subvention. Har du tillgångar är det upp till dig själv vad du vill lägga för att få den bilen du önskar. Har du lite tillgångar köper du vad du har råd med på kort sikt eller behåller den gamla med hjälp av lappning, lagning och försynen.
Svaret måste vara att politiker gärna gynnar de som har råd att köpa nytt och företagen som köper tjänstebilar, dvs etablissemanget med miljön som svepskäl men knappast några egentliga sakskäl.
Finns det nåt klimatsmart sätt att ta sig till Lima, Peru ?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4137421.svd
Citat: ” – Vi står inför ett möte som anger tonen inför Parismötet nästa år. Klimatförhandlingarna är inte inne i något slags mellanår, som har antytts, utan det är snarare så att aktiviteterna skruvas upp ju närmare vi kommer, säger miljöminister Åsa Romson (MP) på en pressträff. “
“Till skillnad från tomater var miljörörelsen röd innan den blev grön.”
2.Vad skall vi ha städer till i framtiden ?
Två intressanta frågor jag tänkte försöka mig ha funderingar kring.
1. Städer med biltullar bojkottar jag. För mig är det en signal att de inte vill ha mig där.
2.Megacities är förmodligen framtiden där miljontals människor igenom. De är mer genomtänkta och flerdimensionella. Tanken är att bilar där blir överflödiga och ersatts med ett smartare sätt att transportera människor. Tänk hiss, fast de kan gå på alla möjliga riktningar, horisontella som vertikala. Well, idén är att du skall gå in trycka på knappen och nästa gång du öppnar dörren är du framme. Säg modul tunnelbana om du vill. Tankarna finns där ute. Men om vi skall lägga miljarder på strunt så lär det ta längre tid att få till något som Megacties.
Funderade över när luftkvaliten i t.ex. Stockholm var bättre än den är idag. Tror vi kan räkna bort allt efter femtiotalet men går vi längre baks i tiden så tar ju utsläpp från koks och vedeldningen överhand. Vi kanske måste ta oss tillbaks till mitten på 1800-talet?
http://www.trafikverket.se/malarbanan/
http://www.trafikverket.se/citybanan/
Megacities är väl idag inte så speciellt genomtänkta? De har väl växt mer eller mindre okontrollerat och man slås väl snarast av hur de kämpar med problem mer än glider på någon genomtänkt plan.
Tror att städer alltid kommer att ha en dragningskraft efter som det fysiska mötet nog även i framtiden kommer att vara mycket viktigt. Jag är tränar ett fotbolls lag och kan inte riktigt se framför mig hur någon om femtio år tränar ett gäng ungdomar i FIFA-2065 (dataspel) det blir inte riktigt samma sak – men vem vet.
Frågan är om dragningskraften en stad har ökar linjärt med dess storlek, jag tror inte det. Den kanske ökar logaritmiskt – städer med mer än två miljoner innevånare kanske inte har så avsevärt mycket större dragningskraft ju större de är. Skillnaden är kanske avståndet till den större staden, om avståndet är för litet så vinner den större staden och det är kanske därför vi får städer på 10, 20 eller 30 miljoner innevånare.
Min fråga var snarare: ” Vad skall vi ha städer till i framtiden ? ” inte hur städer ev. kan se ut då, det finns det massor av framtidsvisioner om staden.
Men vad skall de syssla med i framtidsstaden ?
Tillverkningsindustrin läggs lämpligen på platser där det finns fysiska transportleder för in- och uttransporter av råvaror och tillverkade produkter samt energitillgänglighet.
Än så länge finns inga möjligheter för en stad att vara självförsörjande på mat så matproduktionen måste ligga utanför städerna.
Allt mer handel, idé-utbyte och ekonomiska tjänster utförs på internet i stället för i städerna, vad händer när staden som handelscentrum tappar handel och transportlederna går förbi ?
Man kan i dag handla praktiskt taget vad som helst från hela världen och få det hemlevererat till dörren billigare än vad kostar att åka in till staden och handla där.
Skall de bli pappersvändare i framtidsstaden ?
Det är inte du som förtullas utan plåten du sitter i!
Lyssnade nyss på klotet där Åhusborna varnas för att det blir blötare framöver och nya husägare tvingas bygga på nivån 3 m vilket ger problem med handikappramperna.
Dax att syna pågående höjningen av vattenståndet. Väljer Simrishamn:
http://www.psmsl.org/data/obtaining/stations/2107.php
Ser ni nån trend?
Allt bygger på gissningar om framtiden!
pekke
1. “Än så länge finns inga möjligheter för en stad att vara självförsörjande på mat”
2. “Men vad skall de syssla med i framtidsstaden ?”
3. “vad händer när staden som handelscentrum tappar handel och transportlederna går förbi ?”
1. Det finns en hel del visionärer inom området. Självförsörjande hus där mat produceras i delar av ett jättehöghus.
2. Tänk dig en stad som har en befolkning som Sverige eller fler. Någonstans finns en kritisk massa där de kommer börja administrera sig själva. Det blir rundgång liksom.
3. De nya handelsvägarna går väl via nätet. Sedan skall det fysiskt levereras men det är en annan sak. I princip kommer väl folk bosätta sig med det bästa utbytet. Om arbetet sker via nätet kan du i princip vara vad som helst.
Lasse
“Det är inte du som förtullas utan plåten du sitter i!”
Jag tror det är jag som betalar fakturan som dessutom har en påminnelseavgift på 500 kr på en ursprungsräkning på 8 kr. Well, vill de inte ha mig så slipper de. Dessutom tror folk att man skall betala idiotpriset för att få parkera i deras “fina” stad. Yeah, sure. 1 mil bort är det gratis. Dessutom är det samma affärer.
Så elbilar är inga “nollutsläppsbilar”.
När batterierna skall destrueras och de dyra metallerna återvinnas ger de både CO2 och partikelutsläpp som är avsevärt större än från vanliga personbilar.
Elbilars “nollutsläpp” är ytterligare en myt som de gröna sprider!
Liknar SAABs första bil!
http://joannenova.com.au/
En själsfrände. Jag bojkottar också städer där det införs tullar och stannar i externhandeln utanför tullarna. Stora, härliga gratisparkeringar.
Visst, de slipper mig i trafiken i stan, men tanken att jag skulle dit och handla med kollektivtrafik istället kan de glömma.
I praktiken har vi börjat åka till Helsingborg istället för Göteborg. Stockholm åker jag till så lite som möjligt, bara någon enstaka jobbresa.
Ett ofog i Göteborg är att de tar tullar av dem som bara vill passera på E6/E20 och inte har minsta intresse av att åka in till centrum. Det finns liksom ingen vettig väg runt. Folkomröstningsresultatet tänker de tydligen strunta i, men det ger politiska konsekvenser.
Er diskussion om megastäder ger mig en framtidsvision där en stor del av mänskligheten lever i självförsörjande hus som de aldrig lämnar. I huset finns alla möjligheter att ha elektronisk kontakt med resten av världen och samlingsrum av olika storlek där man kan umgås och diskutera sina idéer och sina problem.
För mig liknar det Ulleråker, där jag varit på besök ett par gånger och sett ett resultat av kognitiv terapi i praktiken…. 🙁
Livet som en tid i terapi, innan man dör. Utan att behöva svettas annat än i gymmet och utan krav på att någonsin producera mer än tankar och inlevelser under kontroll av ledaren eller någon av dennes utsedda. Jag är övertygad om att det leder till stagnation och inte fungerar för att det strider mot biologins lagar.
Jag är glad om jag slipper se det hända eller ens utvecklas åt det hållet.
Just som jag skriver detta får jag höra på radion, hur en entusiast breder ut sig om allt gott som ska komma ur Umeås kulturhus 🙂
http://www.karlskrona.se/Bostad–miljo/Gator–Trafik/Inga-lojliga-bilresor/
Några skolungdomar skickades ut för att dela ut flygblad på infartsleden en morgon. Bilisterna på väg till jobb och dagis blev urförbannade och skällde ut de stackars ungdomarna (lurade av kommunen eller skolan). Påminner om de unga i kommunistiska DDR – Frei Deutsche Jugend som också skickades ut för diverse “uppdrag” för maktens räkning.
Sverige är ett politiskt sjukt land och avståndet mellan politiska adeln/byråkraterna och medborgarna har aldrig varit större.
Jag förstår bilisterna, men tycker samtidigt synd om ungdomarna. De får inte veta att de angriper en del av det som betalar deras uppehälle.
Jag läste i Ny Teknik idag, sid 16-17, att CCS är på tapeten igen och att man vill höja CO2-skatten för att klara investeringarna. Ny teknik förväntas ge kostnader på 20 Euro per ton, att jämföra med dagens alternativ som kostar 50 euro per ton.
Men svenska bilister betalar strax över 100 euro per ton och har gjort inbetalningar sedan 1991, så pengar borde inte saknas, såvida inte allt spenderats på vår, skola och omsorg.
Uppenbarligen satsas en del av pengarna på inbillning istället för utbildning 😉
Från socialstyrelsens 6-8 skivor bröd om dagen på sextiotalet till antiköttvänstern nu femtio år senare.
Jag säger bara – En kanna yoghur och en knippa vass? Nej tack, ni ska ge fan i min köttbit!
Vad gäller staden; Vitruvius: Näst språket är staden människans främsta konstverk.
Så sant så sant; och, staden som idé förutsäter möjligheten till kommunikation och transport, mp:s vision om staden som velodrom och samlingsplats för andra länders tiggare faller på sin egen orimlighet.
Jag blir helt upprörd. Först läser jag en debattartikel i GP som kritiserar SLU-forskarna. De som skriver artikeln är de flesta professorer i humanekologi. Jag söker på ett av namnen, finner givetvis att personen på nåt sätt är kopplat till MP. Finner då att personen i fråga har varit med och författat en antologi för Naturvårdsverket. Här beskrivs kärnkraftverk såsom plutonium-fabriker, nån sorts ersättning av kapitalism, efter uppvärmningen kommer klimatkatastrofen, skattebefriade transaktioner på lokal nivå… etc… Varför är jag som skattebetalare med och sponsrar detta vansinne???????????????????????? http://www.naturvardsverket.se/Nerladdningssida/?fileType=pdf&downloadUrl=/Documents/publikationer/978-91-620-8498-1.pdf
Varför inväntar min kommentar granskning?
Nu till en liten men tänkvärd OT. Svenskan har redan kommit på paddan och där uttalar sig Åsa Romson, hon tycker att världens länder inklusive Kina har gett oväntat positiva signaler på sistone inför klimatmötet.
Man baxnar!
Jävla stavningsprogram i nya telefoner!
Man har inte råd att ge våra gamla ett halvt ägg till frukost. Pengarna slut? Nej , ska användas till rödgröna tokerier och byråkraters löner.
Denna gång i DI.
http://www.di.se/artiklar/2014/11/26/staderna-som-drunknar-forst/
Utdrag: ” Det kan slå hårt mot flera av de redan utsatta områdena, särskilt på västkusten.
”Om vi tar dagens högvattenivå och lägger på en halvmeter högre hav, då går det inga tåg från Göteborgs centralstation som den ligger i dag”, säger Ulf Moback. ”
Att de orkar.
Trafiken har blivit mycket renare. På 70- och 80-talen så var fasaden fräsch ett par år efter att den avfärgats med ny ytputs. Nu håller den sig fräsch 6-8 år trots att trafiken idag nog är nästan det dubbla. På bakgatan så håller sig fasaden fräsch i 20 år minst.
En annan sak som förändrats är att putsen inte flagnar från fasaden längre. Enligt putsleverantören beror det på att svavelnedfallet minskat. Svavelsyran i nederbörden gick hårt åt putsade och murade fasader.
Jag och andra fastighetsägare som har hus utefter trafikerade gator skulle tjäna på ökade miljökrav på trafiken för att underhållskostnaderna på husen minskar.
Här är citat från Göteborgs sida om extremväder och vattenstånd:
“För år 2100 så beräknar man att vattenståndet är 1,0 meter högre och vid extrema väder +2,8 meter över dagens medelvattennivå. Beräkningarna bygger på olika scenarior och det finns osäkerhet i beräkningarna. Därför har vi också med ett alternativ på +3,8 meter över dagens medelvattennivå. Detta skulle kunna inträffa redan år 2100 om alla osäkerheter pekar åt samma håll. Det är inte sannolikt just år 2100, men fram mot år 2150-2250 är det troligt.”
http://goo.gl/1KUefc
Det börjar bli bråttom om de skall hitta 1 m högre vattenstånd på 85 år.
Speciellt när landhöjningen är ca 3 mm år i Göteborgstrakten.
http://goteborg.se/wps/wcm/connect/6b55b630-399d-4b7a-9b80-7ad3e101fa28/OPA_ExtremtvaderHavet.pdf?MOD=AJPERES
Det är utan tvekan det värsta dokument jag läst på länge.
Och på det skall man besluta om belopp i storleksordning en halv västlänk.
Helt otroligt. Helt j-a otroligt.
Ursäkta språket men nu blev det för mycket.
Det är väl bra att trafikkontoret ägnar sig åt spetsforskning-extrem sådan 😉
Nu är nog leden tänkt hållas torr ändå så det är främst mynningströsklar som kommer högre.
Men SMHI har en stor del i denna hysteri! De ser trender som ingen annan kan få fram-duktiga forskare?
Fråga till Trafikkontoret. Om forskning saknas på ett pågående fenomen-syns resultatet då inte i verkligheten?
Det pågår i tysthet en omorientering bland svenska bilägare. Många vill ha en bil från 80-talet eller äldre. För de innehåller så lite elektronik, data och automatik att de kan repareras och underhållas med ett minimum av kostnader. Trafiksäkerheten löser man genom att ha bra däck och köra förståndigt.
Om megacities.
Det är förmodligen där vi hamnar med en stor befolkning i världen. De överflödiga människorna placeras i bikupor där de hålls nedsövda och hållna vid liv intravenöst medan man utvinner deras avsöndrade energi till att driva kraftverk.
På det viset kan vi på landsbygden återfå vår frihet mot att vi odlar lite lättomvandlad gröda till deras näring och vi får gratis miljövänlig el tillbaks. Se gärna filmen Brazil!
Eller så får Bill Gates rätt i att vi städerna kan producera konstgjorda livsmedel industriellt med en högre renhet än vad som är möjligt i jordbruket. Resultatet blir nog lika fullt Brazilversionen, utan koppling till landsbygden.
Brazil ligger högt upp på min favvolista också. När det gäller mänskliga batterier så är det Matrix filmerna som jag tänker på.
Något sådant såg jag inte i Matrix.
Rätta mig om jag har fel, ge gärna information om vilken film det är jag tänker på.
Och likaväl har statsminister Lövén utsett miljöpartistern Romson till vice statsminister!
Det är ju ett hån mot vårt parlemantariska styrelseskick!
En pladdrande person son representerade drygt sex procent av valmanskåren.
Nej, jag tror att Löfvéns politiska talanger inte sträcker sig utanför Metallarbetareförbundets räjong.
När det kommer till övergripande nationalekonomiska frågor är han lika rudis som de flesta politiker på vänsterkanten.
Taktiken verkar vara ‘ge dem lite ministerposter, så de håller sig lugna’.
Men vad som skulle vara en fruktbar väg för Sverige verkar han inte ha en susning om.
Slutsats: Det är synd om oss alla som har befordrats över vår kompetensnivå.
När skall vi börja ställa kompetenskrav på våra högsta politiker?
Nu verkar det räcka med att ha varit hårfrisörske- eller svetsarlärling.
Uppspärrade ögon låter som “Clockwork Orange” men där rullas väl ingen bort i slutet?
Brazil slutar i det gigantiska kyltornet där Sam blivit torterad och i en dröm blivit räddad av rörmokaren och flickvännen.
https://www.youtube.com/watch?v=WLynM-GI_Mk
Frågan om hur höga kostnaderna är resp. vad vi får för pengarna lär nog vara snudd på omöjlig att besvara korrekt. Säkert är iaf att det handlar om gigantiska belopp.
Resurser som tveklöst gör bra nytta för människor är medicinforskning, något som JoNova tar upp i dagens tråd, länk:
http://joannenova.com.au/2014/11/the-good-news-medicinal-revolution-this-weeks-cancer-breakthroughs/
Och där finns fler områden som kräver rejäla forskningsinsatser, t.ex. multiresistenta virus som bl.a. WHO klassat vara mest akut att försöka finna bot mot. Detta isf hjärnamputerad ‘klimatforskning’.
‘Ljuset’ verkar än en gång komma från ‘Down Under’ – utengemärkt bra! 🙂
Mvh/TJ